Jump to content

Αρχαίοι Ελληνικοί Μήνες


 Share

Recommended Posts

Καταρχάς χέρετε, είμαι καινούριος στο φόρουμ.

Αν κάποιος ξέρει πώς αποκαλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες τους μήνες του χρόνου και πώς μετρούσαν τα χρόνια ας μοιραστεί μαζί μας την γνώση αυτή γιατί πιστεύω ότι είναι πολύ ενδιαφέρον να τα ξέρουμε. :)

Link to comment
Share on other sites

Καταρχην, καλως ηρθες.

 

Στην αρχαια Ελλαδα δεν υπηρχε ενα κρατος, ετσι δεν υπηρχε ενα ημερολογιο. Η πιο συνηθισμενη αντιστοιχιση των μηνων ειναι με τους αντιστοιχους του αττικου μηνολογιου, επειδη για αυτο εχουμε τα πιο πολλα σωχωμενα κειμενα. Αλλα πρεπει να θυμομαστε οτι στο μεγαλυτερο μερος της ελληνικης αρχαιοτητας οι αττικοι μηνες ισχυαν στα ορια της Αττικης μονο.

 

 

Γαμηλιών (σελήνη Ιανουαρίου)

 

Αμάλιος (Δελφοί), Γιγάντιος (Άμφισσα), Ληνιών (Δήλος), Ποσίδαιος (Επίδαυρος), Θευδαίσιος (Ρόδος), Δύστρος (Μακεδονία), Ευθυαίος (Αιτωλία), Ερμαίος (Βοιωτία), Διόσθυος (Ηλιδα), Απολλώνιος (Θεσσαλία), Ληναιών (Εύβοια, Σαμος, Μίλητος, Τήνος, Μαγνησία Μαιάνδρου), Θριξάλλιος (Λαμία), Διόσκουρος (Κρήτη), Δίος (Βιθυνία)

 

 

Ανθεστηριών (σελήνη Φεβρουαρίου)

 

Βύσιος (Δελφοί), Ιερός (Δήλος), Αρταμίτιος (Επίδαυρος), Πεδαγείτνιος (Ρόδος), Ξανθικός (Μακεδονία), Ομολώϊος (Αιτωλία), Προστατήριος (Βοιωτία), Λεσχανόριος (Θεσσαλία), Ανθεστηριών (Εύβοια, Μίλητος, Σάμος, Τήνος, Αμοργός, Πάρος και Μαγνησία Μαιάνδρου), Γεύστος (Λαμία), Θεοδαίσιος (Κρήτη), Βενδίδειος (Βιθυνία), Διονύσιος (Βυζάντιο, Αλως και Σελεύκεια)

 

 

Ελαφηβολιών (σελήνη Μαρτίου)

 

Θεοξένιος (Δελφοί), Γαλαξιών (Δήλος), Αριάνιος (Επίδαυρος), Βαδρόμιος (Ρόδος), Αρτεμίσιος (Σπάρτη, Μακεδονία), Ερμαίος (Αιτωλία), Αγριώνιος (Βοιωτία), Ελάφιος (Ηλιδα), Αφριος (Θεσσαλία), Αρτεμισιών (Μίλητος, Σάμος, Τήνος, Αμοργός, Μαγνησία Μαιάνδρου), Γενέτιος (Αλως), Ανθεστήριος (Σελεύκεια), Λύκεος (Λαμία), Ποίτιος (Κρήτη), Στρατήγιος (Βιθυνία)

 

 

Μουνιχιών (σελήνη Απριλίου)

 

Ενδυσποιτρόπιος (Δελφοί), Αρτεμισιών (Δήλος), Πάναμος (Επίδαυρος), Γεράστιος (Σπάρτη), Αρταμίτιος (Ρόδος), Αρτεμίσιος (Σελεύκεια), Δαίσιος (Μακεδονία), Διονύσιος (Αιτωλία), Θιούϊος (Βοιωτία), Θυίος (Θεσσαλία), Αρειος (Εύβοια), Ταυρεών (Μίλητος, Σάμος, Τήνος, Αμοργός), Εύκλειος (Βυζάντιο), Κουρεών (Μαγνησία Μαιάνδρου), Πλυντηριών (Πάρος), Θύος (Λαμία), Μεγαλάρτιος (Αλως), Περιέπιος (Βιθυνία)

 

 

Θαργηλιών (σελήνη Μαϊου)

 

Ηράκλειος (Δελφοί), Θαργηλιών (Δήλος, Μίλητος, Αμοργός, Πάρος), Κύκλιος (Επίδαυρος), Αγριάνιος (Ρόδος, Κώς, Κάλυμνος), Φλιάσιος (Σπάρτη), Πάνημος (Μακεδονία, Σάμος), Αγύειος (Αιτωλία), Ομολώϊος (Βοιωτία, Θεσσαλία), Ταργηλιών (Εύβοια, Τήνος), Αρεος (Λαμία, Βιθυνία), Θεμίστιος (Αλως), Υπερβέρετος (Κρήτη)

 

 

Σκιροφοριών (σελήνη Ιουνίου)

 

Ιλαίος (Δελφοί), Πάνημος (Δήλος, Αμοργός), Απελλαίος (Επίδαυρος), Αγριάνιος (Σπάρτη, Μεσσήνη), Υακίνθιος (Ρόδος), Λώος (Μακεδονία), Ιπποδρόμιος (Αιτωλία, Θεσσαλία), Θειλούθιος (Βοιωτία), Καλαμαιών (Εύβοια, Μίλητος), Κρονιών (Σάμος), Ελευθυαιών (Τήνος), Χρυτταίος (Λαμία), Λευκαθιών (Μαγνησία Μαινάνδρου), Δάματρος (Αλως), Λύκειος (Βυζάντιο), Νεκύσιος (Κρήτη), Αφροδίσιος (Βιθυνία)

 

 

Εκατομβαιών (σελήνη Ιουλίου)

 

πρώτος μήνας του αθηναϊκού ενιαυτού

 

Απελλαίος (Δελφοί), Υακίνθιος (Σπάρτη), Αζόσιος (Επίδαυρος), Εκατομβαιών (Δήλος), Πάναμος (Ρόδος), Γορπιαίος (Μακεδονία), Θυίος (Αιτωλία), Ιπποδρόμιος (Λαμία και λοιπή Βοιωτία), Φυλλικός (Θεσσαλία), Πάνημος (Μίλητος), Πελυσιών (Σάμος), Απελλαιών (Τήνος), Μιλτοφοριών (Αμοργός), Βασίλιος (Κρήτη).

 

 

 

Μεταγειτνιών (σελήνη Αυγούστου)

 

Βουκάτιος (Δελφοί), Μεταγειτνιών (Δήλος, Σάμος, Αμοργός (?) και Μίλητος), Καρνείος (Σπάρτη και Επίδαυρος), Κάρνειος (Ρόδος), Υπερβερεταίος (Μακεδονία), Ηραίος (Βιθυνία), Ομολώϊος (Αλως), Υακίνθιος (Βυζάντιον), Πάναμος (Αιτωλία, Λαμία και Βοιωτία), Απολλώνιος (Ηλιδα), Ιτώνιος (Θεσσαλία), Κυκλειών (Εύβοια), Ηραιών (Τήνος και Μαγνησία Μαιάνδρου), Θεσμοφοριών (Κρήτη).

 

 

 

Βοηδρομιών (σελήνη Σεπτεμβρίου)

 

Βοαθόος (Δελφοί), Πάναμος (Σπάρτη (?), Βουφονιών (Δήλος και Τήνος), Προράτιος (Επίδαυρος), Δάλιος (Ρόδος), Δίος (Μακεδονία), Προκύκλιος (Αιτωλία), Παμβοιώτιος (Βοιωτία), Παρθένιος (Ηλιδα), Πάνημος (Θεσσαλία), Βοηδρομιών (Εύβοια, Πάρος, Αμοργός, Σάμος (και Μίλητος ?), Θυίος (Αλως), Αγριάνιος (Βυζάντιο), Ιτώνιος (Λαμία), Ερμαίος (Κρήτη και

Βιθυνία), Γορπιαίος (Σελεύκεια), Κρονιών (Μαγνησία)

 

 

 

Πυανεψιών (σελήνη Οκτωβρίου)

 

Ηραίος (Δελφοί), Απατουριών (Δήλος), Ερμαίος (Επίδαυρος), Θεσμοφόριος (Ρόδος), Απελλαίος (Σπάρτη, Μακεδονία και Λαμία), Αθαναίος (Αιτωλία), Δαμάτριος (Βοιωτία), Αλφιοίος (Ηλιδα), Μαλοφόριος (Βυζάντιο), Θεμίστιος (Θεσσαλία), Κυανοψιών (Εύβοια, Τήνος και Σάμος (?), Πυανοψιών (Μίλητος), Κρονιών (Αμοργός), Ιμάλιος (Κρήτη), Μητρώος (Βιθυνία), Πάνεμος (Σελεύκεια), Αγναιών (Μαγνησία)

 

 

 

Μαιμακτηριών (σελήνη Νοεμβρίου)

 

Δαδαφόριος (Δελφοί), Αρησιών (Δήλος), Γάμιος (Επίδαυρος), Ηράσιος (Σπάρτη), Σμίνθιος (Ρόδος), Αυδυναίος (Μακεδονία), Ευώνιος (Αλως), Βουκάτιος (Αιτωλία), Αλαλκομένιος (Βοιωτία), Αθαναίος (Ηλιδα), Αγαγύλιος (Θεσσαλία), Απατουριών (Μίλητος , Τήνος, Εύβοια (?) και Σάμος), Απατοριών (Αμοργός), Θεμίστιος (Λαμία), Μετάρχιος (Κρήτη), Διονύσιος (Βιθυνία), Ξανθικός (Σελεύκεια)

 

 

 

Ποσειδεών (σελήνη Δεκεμβρίου)

 

Ποιτρόπιος (Δελφοί), Ποσειδεών (Δήλος, Εύβοια, Μίλητος, Σάμος, Τήνος, Πάρος, Μαγνησία Μαιάνδρου), Τέλεος (Επίδαυρος), Πυθαίος (Αλως), Διόσθυος (Ρόδος), Περίτιος (Μακεδονία), Λαφριαίος (Αιτωλία), Βουκάτιος (Βοιωτία), Θυίος (Ηλιδα), Ερμαίος (Θεσσαλία), Ειραφιών (Αμοργός), Βώμιος (Λαμία), Αγύιος (Κρήτη), Μαχανεύς (Βυζάντιο), Αυδυναίος (Σελεύκεια), Ηράκλειος (Βιθυνία)

 

 

Αν δεν σε καλυπτω γεωγραφικα, σορρυ, εκανα οτι μπορουσα!

Link to comment
Share on other sites

Ωχ, το θέμα που θίγεις είναι πολύ μεγάλο (έφαγα το καλοκαίρι να το μελετήσω εις βάθος). Φυσικά μπορούμε να πούμε τα βασικά:

 

-Το 24ωρο άρχιζε να μετριέται από την δύση του Ηλίου (νυχθήμερον)

-Η μέρα και η νύχτα διαιρούνταν σε 12 "ώρες" οι οποίες όμως, βεβαίως, είχαν διαφορετική διάρκεια ανά εποχή. Δηλ. από τη δύση ως την ανατολή 12 ίσες ώρες, από την ανατολή ως τη δύση άλλες 12 ίσες ώρες.

-Ο μήνας ήταν σεληνιακός και ξεκινούσε με τη Νέα Σελήνη.

-Το έτος, αναλόγως την περιοχή ξεκινούσε την Νέα Σελήνη μετά από κάποια φάση του Ήλιου (Ηλιοστάσιο ή Ισημερία). Στην Αθήνα με το Θερινό Ηλιοστάσιο. Στη Σπάρτη με την εαρινή ισημερία.

-Επειδή ο σεληνιακός μήνας δε "γεμίζει" ακριβώς ένα ηλιακό έτος, υιοθετήθηκαν διάφοροι τρόποι να συμπέσουν οι δύο αυτοί κύκλοι, με πιο σημαντικό από αυτούς τον "Κύκλο του Μέτωνα" ο οποίος όρισε πως 6940 μέρες είναι 235 σεληνιακοί μήνες ή 19 έτη. Επίσης, όρισε ποια έτη θα έχουν εμβόλιμο (13ο) μήνα (ο οποίος έμπαινε το χειμώνα περίπου, μετά τον Ποσειδεώνα και λεγόταν Ποσειδεών β' )

Link to comment
Share on other sites

Ενα καλώς ήρθες κι από μένα Ελλάδιε,

 

Χρησιμοποιώ σάν σημείο αναφοράς τό Αθηναϊκό ημερολόγιο, όπου οι αρχαίοι Αθηναίοι, διαιρούσαν τόν χρόνο σέ δώδεκα (12) μήνες, όπως και εμείς σήμερα. Κάθε μήνας είχε 30 ημέρες (πλήρης μήνας) ή 29 ημέρες (κοίλος μήνας). Οι μήνες αυτοί και η αντιστοιχία τους με τους σημερινούς είναι η εξής:

 

Εκατομβαίων (30 ημέρες) 16 Ιουλίου - 15 Αυγούστου

Μεταγειτνιών (29 ημέρες) 16 Αυγούστου - 15 Σεπτεμβρίου

Βοηοδρομιών (30 ημέρες) 16 Σεπτεμβρίου - 15 Οκτωβρίου

Πυανεψιών (29 ημέρες) 16 Οκτωβρίου - 15 Νοεμβρίου

Μαιμακτηριών (30 ημέρες) 16 Νοεμβρίου - 15 Δεκεμβρίου

Ποσειδεών (29 ημέρες) 16 Δεκεμβρίου - 15 Ιανουαρίου

Γαμηλιών (30 ημέρες) 16 Ιανουαρίου - 15 Φεβρουαρίου

Ανθεστηριών (29 ημέρες) 16 Φεβρουαρίου - 15 Μαρτίου

Ελαφηβολιών (30 ημέρες) 16 Μαρτίου - 15 Απριλίου

Μουνιχιών (29 ημέρες) 16 Απριλίου - 15 Μαϊου

Θαργηλιών (30 ημέρες) 16 Μαϊου - 15 Ιουνίου

Σκιροφοριών (29 ημέρες) 16 Ιουνίου - 15 Ιουλίου

 

Επίσης σάς παραθέτω ένα link όπου θά διαβάσετε μία πολλή ενδιαφέρουσα θέση γιά τόν αριθμό 12:

 

 

http://www.esoterica.gr/articles/esoteric/12_twelve/12.htm

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα!

 

Σείριε, το αθηναϊκό ημερολόγιο ήταν σεληνο-ηλιακό. Αν θέλουμε να το μετατρέψουμε σε ηλιακό, θα πρέπει να ακολουθήσουμε τους αστρολογικούς μήνες. Αυτό είναι δόκιμο, διότι κάθε ζώδιο είναι συνδεδεμένο με έναν Ολύμπιο Θεό. Αλλά σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να αλλάξουν οι ημερομηνίες που δίνεις, ώστε ο νέος μήνας να συμπίπτει με την είσοδο του Ηλίου σε νέο ζώδιο, δηλ. περίπου στις 20 του μηνός.

Link to comment
Share on other sites

Σείριε, το αθηναϊκό ημερολόγιο ήταν σεληνο-ηλιακό. Αν θέλουμε να το μετατρέψουμε σε ηλιακό, θα πρέπει να ακολουθήσουμε τους αστρολογικούς μήνες. Αυτό είναι δόκιμο, διότι κάθε ζώδιο είναι συνδεδεμένο με έναν Ολύμπιο Θεό. Αλλά σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να αλλάξουν οι ημερομηνίες που δίνεις, ώστε ο νέος μήνας να συμπίπτει με την είσοδο του Ηλίου σε νέο ζώδιο, δηλ. περίπου στις 20 του μηνός.

Καλήμέρα κι από μένα,

 

συμφωνώ μαζί σου, απλά έδοσα τό average τής ταλάντωσης ώστε νά αποκτήσουμε κάποια αίσθηση τής ημερομηνιακής τοποθέτησης τού Αττικού μηναιολόγιου...

Link to comment
Share on other sites

The Knights Who Say Ni, με εντυπωσίασες!!! :shocked:

 

Εύγε!! :cheerful:

 

Να σου βάλω τώρα άλλο ένα task: το γιατί ονομάστηκε έτσι ο κάθε μήνας (από που πήρε τ΄ όνομά του)

Link to comment
Share on other sites

Πολύ ενδιαφέρον και εντυπωσιακά! Η απορία εμένα μου προέκυψε όταν είδα αρχαιοελληνικές ημερομηνίες σε σύγχρονα Ελληνοκεντρικά περιοδικά τύπου ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ κτλ.

Είναι ρομαντικό το ότι κάποιοι επιμένουν να χρονομετρούν με τους Ελληνικούς μήνες αλλά θα ήταν πολύ δύσκολο να υπολογίσουμε τώρα σε ποιό έτος βρισκόμαστε μιας και οι Ελληνικοί μήνες έχουν διαφορετικούς αριθμούς ημερών. Μερικοί από το πλήθος που χρησιμοποιούν τους αρχαίους μήνες έχουν ως αρχή τους την πρώτη Ολυμπιάδα και από εκεί μετρούν και τον πρώτο χρόνο.

 

Κάτι άλλο που πιστεύω είναι ότι αν κάποιος επιθυμεί να ακολουθήσει την Ελληνική Θεογονεία και κοσμοθεωρεία (και όχι το χριστιανικό ΔΟΓΜΑ) τότε είναι σημαντικό να γνωρίζει τις ονομασίες των μηνών και το τι σημαίνουν καθώς και τα έθιμα που ακολουθούνταν τον κάθε μήνα. Γι'αυτό όπως είπε και η Νεφέλη ας εξηγήσει κάποιος που ξέρει την σημμασία του κάθε μήνα.

Link to comment
Share on other sites

(και όχι το ... ΔΟΓΜΑ)
...είναι σημαντικό να γνωρίζει τις ονομασίες των μηνών και το τι σημαίνουν καθώς και τα έθιμα που ακολουθούνταν τον κάθε μήνα

 

Μάλιστα.

Εγώ και το δεύτερο δόγμα το θεωρώ, γιατί σημαντική για'μένα είναι μόνο η λογική επικοινωνία.

 

Λογική επικοινωνία δεν σημαίνει "α, το νιώθω, ναι, μ'αρέσει, αχ,....,..., σ'αυτό πιστεύω".

Λογική επικοινωνία σημαίνει "α! αυτό θεωρώ σωστότερο για αυτόν και τον παράλλο συγκεκριμένο λόγο, άρα αυτό με εκφράζει! "

Όμως, για να αποφύγεις το δόγμα, δεν πρέπει να πιστεύεις σε αυτό που σε εκφράζει αλλά να ψάχνεις σε όλη σου την ζωή για να πιστείς για αυτό που σε εκφράζει.

Και ας λένε ό,τι θέλουν περί έλλειψης στασιμότητας. Όταν έχεις μπει σε έναν βόθρο δεν μένεις στον βόθρο, ανοίγεις άλλη πόρτα να δεις τι κρύβεται από πίσω. Εάν παραμείνεις σε ένα δωμάτιο, δεν θα δεις ποτέ τον ουρανό.

Link to comment
Share on other sites

θα ήταν πολύ δύσκολο να υπολογίσουμε τώρα σε ποιό έτος βρισκόμαστε μιας και οι Ελληνικοί μήνες έχουν διαφορετικούς αριθμούς ημερών.

 

Δύσκολο, αλλά όχι τόσο: σύμφωνα με τους υπολογισμούς μου, σήμερα έχουμε 8 Μαιμακτηριώνος του έτους 2780 από πρώτης Ολυμπιάδας.

 

ας εξηγήσει κάποιος που ξέρει την σημμασία του κάθε μήνα.

 

Ωχ...

 

Πρώτον, κάθε μήνας παίρνει (συνήθως) την ονομασία του από την κυριότερη γιορτή του μήνα.

 

Δεύτερον, επειδή οι γιορτές αλλάζουν (όπως και οι μήνες) από πόλη σε πόλη, θα έπρεπε να παραθέσουμε περιγραφές όλων αυτών των γιορτών... αυτό θέλει ένα ολόκληρο site από μόνο του... Και πρόσθεσε πως υπάρχουν και γιορτές για τις οποίες δεν έχουμε καθόλου πληροφορίες...

Link to comment
Share on other sites

Κι όμως, κάπου είχα διαβάσει μια περίληψη σχετικά...

Την είχα μάλιστα αποθηκεύσει στον δίσκο μου, αλλά -ως συνήθως- δεν μπορώ να βρω τ΄ αρχείο... :wacko:

...ή μήπως ήταν σε κάποιο από τα τετράδια σημειώσεών μου;... :blink:

 

(πρέπει κάποτε να τακτοποιήσω τ΄ αρχεία μου, έχει καταντήσει αηδία το να μην βρίσκω ποτέ τίποτα!)

 

Θα το ψάξω και θα επανέλθω :cheerful: (wish me luck! θα την χριαστώ!!)

Link to comment
Share on other sites

Σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία της Εκδοτικής Αθηνών, στο ρωμαϊκό Πάνθεον, ισχύει η εξής αντιστοιχία:

 

Ιανουάριος - Υδροχόος - Ήρα

Φεβρουάριος- Ιχθύες - Ποσειδών

Ελαφηβολιών - Κριός - Αθηνά

Μουνυχιω - Ταύρος - Αφροδίτη

Μάιος - Δίδυμοι - Απόλλων

Ιούνιος - Καρκίνος - Ερμής

Ιούλιος - Λέων - Ζευς

Αύγουστος - Παρθένος - Δήμητρα

Σεπτέμβριος - Ζυγός - Ήφαιστος

Οκτώβριος - Σκορπιός - Άρης

Νοέμβριος - Τοξότης - Άρτεμις

Δεκέμβριος - Αιγόκερως - Εστία

 

Αν το προσαρμόσουμε στους Αττικούς μήνες, βγαίνει κάπως έτσι:

 

Γαμηλιών - Υδροχόος - Ήρα

Ανθεστηριών - Ιχθύες - Ποσειδών

Ελαφηβολιών - Κριός - Αθηνά

Μουνυχιών - Ταύρος - Αφροδίτη

Θαργηλιών - Δίδυμοι - Απόλλων

Σκιροφοριών - Καρκίνος - Ερμής

Εκατομβαιών - Λέων - Ζευς

Μεταγειτνιών - Παρθένος - Δήμητρα

Βοηδρομιών - Ζυγός - Ήφαιστος

Πυανεψιών - Σκορπιός - Άρης

Μαιμακτηριών - Τοξότης - Άρτεμις

Ποσειδεών - Αιγόκερως - Εστία

 

Λατρευτικά, οι ιεροπραξίες ανοίγουν, τυπικά, με τον κυρίαρχο ολύμπιο θεό (ή θεά) του μήνα.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...