Jump to content

Παν μέτρον άριστον


 Share

Recommended Posts

Αυτό το ακούω παντού και έχω την αίσθηση πως είναι λανθασμένο.

Το "παν μέτρον άριστον" δεν θα έπρεπε να ήταν "μέτρον άριστον"; ή κάνω λάθος;

-μέτρον άριστον, δηλαδή: "το μέτρον είναι άριστο".

-παν μέτρον άριστον, δηλαδή: "τα πάντα είναι μέτρον άριστον", πρόταση που είναι και συνταχτικά λάνθασμένη αν δεν είμαι εγώ τελικά λάθος και εξάλλου δεν βγάζει και νόημα.

 

Το πιο πιθανόν είναι να κάνω λάθος διότι δεν είμαι καλός γνώστης της Ελληνικής. Αλλά ως ελεύθερα σκεπτόμενος Έλλην τολμώ να επισημάνω το τί νομίζω.

Link to comment
Share on other sites

Χωρίς να είμαι σίγουρη, νομίζω ότι το "παν" προστέθηκε αργότερα για να εννοήσει και να τονίσει ότι "το μέτρο είναι πάντα καλό" για όλες τις περιπτώσεις και καταστάσεις...

 

Φυσικά ίσως να κάνω λάθος. :shy2:

Link to comment
Share on other sites

Μα λέγοντας 'Μέτρον άριστον' πάει να πεί πως είναι άριστον να κάνεις ότιδηποτε με μέτρο. Δεν χρειάζετε το παν...

 

Εξάλλου δεν χρειάζοντε τα πάντα μέτρον...

π.χ. ο έρωτας δεν είναι κάτι που χρειάζετε μέτρον διότι κάνει καλό σε όλους τους τομείς. άρα το μέτρον δεν είναι πάντα άριστο. Όμως το να κάνεις έρωτα με το μέτρο εξακολουθεί να είναι άριστο, δεν είναι κακό. Αλλά κα ο πολύς ο έρωτας πάλι άριστον είναι!!! :wub:

Άρα "μέτρον άριστον" και όχι "παν μέτρον άριστον"

Link to comment
Share on other sites

χαχαχα...πονηρούλη... :P

 

Θα διαφωνήσω πάντως! Ακόμα και στον έρωτα πρέπει να υπάρχει μέτρο!

'Ντάξει, είπαμε: είναι τυφλός! Αλλά δεν είναι κακό να "κρυφοκοιτάζεις" που και που...

 

Δεν είναι καθόλου εύκολο να γίνει στην πράξη, μα δε νομίζεις ότι η συμβουλή "να χαίρεσαι τον έρωτα, αλλά να μην αφήνεσαι να σε παρασέρνει σε 'μέρη' που ίσως μετανοιώσεις αργότερα που πήγες" είναι σοφή; :smilewink:

Link to comment
Share on other sites

Το παν όντως προστέθηκε αργότερα.

Το γιατί δεν το ξέρω, αλλά μπορώ να υποθέσω πως ήθελε ο υπαίτιος να δώσει έμφαση στο ΚΑΘΕ.

Έτσι, παν μέτρον άριστον = κάθε τι που γίνεται με μέτρο είναι καλό.

Link to comment
Share on other sites

Εδώ απλώς θα προσυπογράψω την απάντηση του ΤράγουΚέρατο και θα αφήσω την περί ερώτων συζήτηση στους υπολοίπους....

 

Αλήθεια, Νεφέλη, μήπως να άνοιγες ένα θέμα για τον έρωτα και που μπορεί να σε πάει, μια που είναι διαφορετικό!? :whistling: :angel:

Link to comment
Share on other sites

μέτρο πάντων ο άνθρωπος

 

Ως σύνολο ή ως μονάδα...?

 

 

 

 

 

Αλήθεια, Νεφέλη, μήπως να άνοιγες ένα θέμα για τον έρωτα και που μπορεί να σε πάει, μια που είναι διαφορετικό!?

 

Καλά ντε!!! Όλο μου την λέτε ότι βγαίνω εκτός θέματος... :(

 

 

...Άνοιξα σχετικό θεματάκι... 'ντάξει τώρα? :P

Link to comment
Share on other sites

μέτρο πάντων ο άνθρωπος

 

Ως σύνολο ή ως μονάδα...?

Πάντων χρημάτων, μέτρον άνθρωπος. Των μεν όντων, ως είναι, των δ' ουκ όντων, ως ούκ είναι.

 

Πρωταγόρας

 

Το τσιτάτο είναι από μνήμης και σίγουρα έχει κάποιο λάθος. Στα νέα ελληνικά θα ακουγόταν κάπως έτσι: "Για όλα τα πράγματα, μέτρο είναι ο άνθρωπος. Όσων υπάρχουν, όπως υπάρχουν κι όσων δεν υπάρχουν, όπως δεν υπάρχουν".

 

Ακαδημαϊκώς μιλώντας, αυτή η φρασούλα είναι σημαντικότατη στην ιστορία της φιλοσοφίας, μια κι ο Πρωταγόρας είναι ο πρώτος φιλόσοφος που ασχολείται με το υποκείμενο στη φιλοσοφία. Πιο απλά, ο Πρωταγόρας έρχεται να μας υπενθυμίσει πόσο υποκειμενική είναι η αλήθεια και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ο άνθρωπος - παρατηρητής. Στον αντίποδα του Σωκράτη, υποστηρικτή της μίας και αντικειμενικής αλήθειας, από τα ελάχιστα σπαράγματα του έργου του καταλαβαίνουμε πως ο Πρωταγόρας ήταν μια λαμπρή μεγαλοφυία και πως τα επιχειρήματά του προκάλεσαν μεγάλους πονοκεφάλους στον Πλάτωνα. Πράγματι, μπορούμε να δούμε όλο το πλατωνικό έργο σαν μια απόπειρα απάντησης στον Πρωταγόρα.

 

Και χρησιμοποιώ τον όρο "απόπειρα", πρώτον γιατί ενώ ξέρουμε τις θέσεις του Πρωταγόρα (τις οποίες ο Πλάτων προσπαθεί να αντικρούσει) δεν γνωρίζουμε τα επιχειρήματά του και δεύτερον για το παρακάτω:

 

Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες θέσεις του Πρωταγόρα, ήταν πως δεν υπάρχει αντίλογος. Δεν γνωρίζουμε με ποιον τρόπο το αποδείκνυε, αλλά ήταν μία θέση που είχε κάνει μεγάλη εντύπωση στην Αθήνα εκείνη την εποχή. Ο Πλάτων λοιπόν λέει (ενδεχομένως και με μια δόση κακίας - μπαρδόν, σωκρατικής ειρωνίας) "αυτό το επιχείρημα το έχω ακούσει αλλά δεν μπορώ να το αντικρούσω".

 

Μιλάμε λοιπόν για τον άνθρωπο που κατάφερε να βραχυκυκλώσει μια μεγαλοφυία σαν τον Πλάτωνα!

Link to comment
Share on other sites

... θά μού επιτρέπατε νά συμπληρώσω:

 

καί ..."μέτρο πάντων ο άνθρωπος"

Νομίζω πως είναι "Πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος" και το έλεγε ο σοφιστής Πρωταγόρας.

"χρήματα" είναι τα "πράγματα" όχι τα λεφτά που λέμε σήμερα. Άρα σημαίνει ότι για όλα τα πράγματα το μέτρο (το όριο) είναι ο άνθρωπος.

 

Α, ναι, "μέτρον άριστον" (όπως ήταν αρχικά το απόφθεγμα) σημαίνει ότι το καλύτερο απ' όλα είναι να υπάρχει μέτρο.

Τι πάει να πει "μέτρο", τώρα. Είναι ενδιαφέρον το ότι το "μέτρο" για τους αρχαίους ήταν και μονάδα μέτρησης όγκου (γύρω στα 40 ή 44 λίτρα, αν και δεν έχει σημασία) - πρόκειται για μια πεπερασμένη ποσότητα δηλαδή, αυτό είναι το σημαντικό.

Έτσι "μέτρο" σημαίνει στην ουσία "όριο", εκτός από "μέτρο".

Έτσι για το ένα "ρητό", το όριο είναι ότι καλύτερο (σε όλα, αν βάλουμε και το "παν"), και για το άλλο, το όριο για όλα τα πράγματα είναι ο άνθρωπος. Τώρα αν θέλει κανείς μεγαλύτερη ανάλυση μπορεί να να δει ότι "άνθρωπος" είναι από το "άνω θρώσκω", δηλαδή "κοιτώ"/"πηδώ" προς τα πάνω. Έτσι "'άνθρωπος" δεν είναι κατ' ανάγκη το γνώριμο σε μας βιολογικό είδος αλλά κάθε πλάσμα που τολμά να κοιτάξει ψηλά και να υπερβεί τον εαυτό του (και να επεκτείνει τα όριά του!).

Link to comment
Share on other sites

Για το μετρο στον Ερωτα, ας μην ξεχναμε και τον ωραιο μυθο που μας δινει την κουβεντα αναμεσα στην Αρτεμη και τον Απολλωνα, οταν αυτη τον πειραζει οτι κυρηττει μετρο σε ολα, αλλα ο ιδιος ερωτευεται παραφορα, παθιαζεται εντονα κλπ. Ο Απολλωνας χαμογελασε και ειπε απλα οτι θελει και στο μετρο λιγο μετρο...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

το φωνάζει ο outis αλλά.. καλά είπε ο Αλλος... ο έχων ώτα ακούει...

 

Στο μαντείο των Δελφών για την ακρίβεια γράφει, "παν μέτρον άριστον και μέτρον πάντων άνθρωπος εστί"

Το γράφει ολόκληρο, όχι μισό. Εμείς για συντομία το λέμε μισό για να δηλώσουμε λακωνικά ότι για τα πάντα υπάρχει μέτρο.

Στους χρησμούς καλό είναι και στα ρητά να μην ψάχνουμε να βρούμε ντε και καλά συντακτική ακρίβεια, λειτουργούν με ποιητική αδεία.

Link to comment
Share on other sites

Νεράιδα,

 

(κατ' αρχήν χαιρετώ)

 

μήπως μπορείς να μου δώσεις πηγή διότι οι δικές μου πηγές (όπως θα είδες παραπάνω) διαφωνούν: σύμφωνα με τις δικές μου, στους Δελφούς αρέσκονταν σε λακωνικές προτασούλες, οπότε είχαν γράψει κάπου τα περίφημα "παραγγέλματα" τα οποία αποδίδονταν στους 7 σοφούς και ήταν 2-3 λεξούλες το καθένα. Εκεί είναι που αναφέρεται ως "μέτρον άριστον" - θα βρω και σε ποιον αποδίδεται. Το "πάντων μέτρον άνθρωπος" αποδίδεται στον Πρωταγόρα και μου φαίνεται κάπως ξεκάρφωτο να είναι εκεί...

 

Παράλληλα ξεσκονίζω και τις δικές μου πηγές.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...