Jump to content

Ποιός; Όλοι εκτός απ'τους άλλους.


Recommended Posts

Θεωρώντας τα πράγματα, τις προοπτικές, τις απόψεις, τις εμπειρίες και τα ίδια τα δημιουργήματα ως υποκειμενικές εκφάνσεις, καταλήγουμε στο πρώτο συμπέρασμα, ότι δηλαδή τα πάντα είναι σχετικά (και σχετίζονται, αλλά δεν εννοώ αυτό). Έχει να κάνει με τον παρατηρητή δηλαδή το κάθε τι. Ακόμα και ο παρατηρητής είναι υποκειμενικός απ'την πλευρά της παρατήρησης.

 

Τίποτε λοιπόν δεν έχει μια σταθερή πλευρά. Μπορεί να είναι κύβος, μπορεί να είναι πυραμίδα, μπορεί να είναι εξάπλευρο, μπορεί και να είναι κάποιο σχήμα που δεν χωράει στις διαστάσεις μας. Μπορεί και να μην είναι τίποτα από αυτά. Μπορεί και να μην είναι τίποτα απολύτως.

 

Όλες αυτές οι προοπτικές, που και αυτές ξαναλέω είναι υποκειμενικές, υπάρχουν ταυτόχρονα, υπάρχει μία από αυτές και συγχρόνως δεν υπάρχει καμία από αυτές.

 

Αν λοιπόν δεν υπάρχει καμία σταθερά αναφοράς, καμία γραμμή, κανένα επίπεδο και καμία σταθερή οπτική, τελικά υπάρχει τίποτα στον κόσμο;

 

Ίσως να υπάρχει μια τεράστια θάλασσα ενέργειας που μέσα της να δημιουργούνται σχήματα, καταστάσεις, οπτικές και κόσμοι. Αυτό που διαμορφώνει αυτά τα σχήματα όμως, δεν έχει την δύναμη να τα διαχωρίσει απ'την γύρω θάλασσα. Είναι σαν τις νοητές γραμμές. Απλά τις σκεφτόμαστε και αυτές.. δημιουργούνται.

 

Ίσως όχι.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Πιθανόν να υπάρχουν κάποιες 'συμπαντικές' σταθερές που εμείς καλούμαστε να ανακαλύψουμε. Υπήρχαν πριν από εμάς και δομούν την ενέργεια, την ύλη, την ζωή. Στην προσπάθειά μας να τις αναζητήσουμε και να τις εξηγήσουμε, κτίζουμε (ο καθένας από την δική του οπτική γωνία) την θεωρία μας, την προσέγκιση μας. Στα σημεία που τείνουμε να συμφωνούμε δημιουργούνται οι δικές μας σταθερές. Αυτές ποικίλουν ανάλογα με την υποκειμενικότητα και φαίνεται να συγκρούονται αλλά στην ουσία σχετίζονται και έχουν σαν παρονομαστή τις 'συμπαντικές'.

Link to comment
Share on other sites

Βασικά, κάπου εκεί συνέβη η διαμάχη μεταξύ Σοφιστών και Σωκράτη. Οι Σοφιστές είναι οι πρώτοι που εισάγουν στη φιλοσοφία το υποκείμενο Έτσι, υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια, αλλά πολλές υποκειμενικές. Τα λεγόμενα «σοφίσματα», αρχικά ήταν ασκήσεις: με το να προσπαθούν οι σοφιστές να υποστηρίξουν ταυτόχρονα δύο διαφορετικές θέσεις, προσπαθούσαν να εξετάσουν δυο διαφορετικές οπτικές του ίδιου πράγματος. Πολύ αργότερα ξέπεσαν και η λέξη πήρε την αρνητική χροιά που έχει και σήμερα.

 

Η διαμάχη έχει αναζωπυρωθεί και σήμερα στην επιστήμη. Από τη μια υπάρχουν οι θετικές επιστήμες για τις οποίες οι αλήθειες είναι μοναδικές και αναμφισβήτητες. Από την άλλη, υπάρχουν οι κοινωνικές επιστήμες που είναι πολυπαραδειγματικές: το ίδιο φαινόμενο μπορεί να ερμηνευθεί από μια σειρά διαφορετικές οπτικές καταλήγοντας σε διαφορετικά και συνήθως αντιφατικά αποτελέσματα. Η πραγματικότητα έρχεται πολλές φορές να δικαιώσει πολλές από αυτές τις οπτικές αλλά να δώσει και νέες διαστάσεις που δεν είχαν ληφθεί υπόψη.

 

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος: σκεφτείτε μια καρέκλα. Ένας ξυλουργός θα αναλύσει τα υλικά και τη σειρά με την οποία συναρμολογήθηκαν τα κομμάτια. Ένας φυσικός θα δει τις δυνάμεις που αναπτύσσονται όταν κάποιος κάθεται. Ένας βιολόγος μπορεί να μας πληροφορήσει για το κατά πόσο μπορεί αυτή η καρέκλα να γίνει εστία μικροβίων ή όχι. Ένας διακοσμητής θα μας μιλήσει για την αισθητική της και θα την εντάξει κάπου. Ένας κοινωνιολόγος μπορεί να μας πει τι δηλώνει μια καρέκλα για την κοινωνική θέση του κατόχου της. Διαφορετικές οπτικές, όλες σωστές, όλες γύρω από μια καρέκλα που ξέρουμε πολύ καλά τι είναι, αλλά διαφορετικές πληροφορίες.

 

Επειδή γενικότερα ο κόσμος είναι πιο εξοικειωμένος με τις θετικές επιστήμες, δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην ιδέα του ότι υπάρχουν πολλές διαφορετικές αλήθειες. Αλλά αυτό το πράγμα είμαι σίγουρος πως θα αλλάξει. Ήδη η Ιατρική αρχίζει να μετατρέπεται σιγά σιγά σε πολυπαραδειγματική επιστήμη.

Link to comment
Share on other sites

Πολύ ωραία τοποθετήθηκες Τραγοκέρατε! :clapping: Και αν και η φιλοσοφία σε όλο της το εύρος είναι από τα αγαπημένα μου θέματα ....

ΕΝΙΣΤΑΜΑΙ!!!

Πού είναι οι φώτο;;;;;;;;; :offtopic:

Αυγερινέ τι έχεις να πεις; Εκτός κι αν το έβαλες μόνο και μόνο για να διαβάσουμε το θέμα... (απατεώνα!) :hm:

Link to comment
Share on other sites

[...]

Αυτό που διαμορφώνει αυτά τα σχήματα όμως, δεν έχει την δύναμη να τα διαχωρίσει απ'την γύρω θάλασσα.

[...]

Να τα διαχωρισει εχει την δυναμη, να τα ξεχωρισει ειναι μαλλον δυσκολο :smilewink:

Σιγουρα οσοι μπηκαμε εδω για τις φωτο σχηματισαμε μια εικονα στο μυαλο μας προτου δουμε κατι, και βαση αυτης περιμεναμε να τις συγκρινουμε.

Κατα καποιον τροπο η καθε εικονα που σχηματισε ο καθενας διαχωριζεται απο τις αλλες, παντα μεσα σε αυτη τη θαλασσα ιδεων, συμφωνα με τα συνορα που εχει θεσει ο καθενας μας μεσα της.

Ειναι κοματακι χλωμο ομως να δουμε καποια απο αυτες τις νοητικες εικονες να ξεχωριζει τον εαυτο της και τελικα να λαμβανει χωρα καπου αλλου εκτος του συνολου (τωρα αν με ρωτησεις τι οριζω ως συνολο χαθηκαμε, μαλλον τα παντα :P)

Πολυ ασκοπο...

Ισως και οχι ομως!

Ματαιοτης :015annoyed:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Αν λοιπόν δεν υπάρχει καμία σταθερά αναφοράς, καμία γραμμή, κανένα επίπεδο και καμία σταθερή οπτική, τελικά υπάρχει τίποτα στον κόσμο;

 

Οι εσωτεριστές λένε πως τίποτα δεν υπάρχει αλλά όλα Είναι.

 

Οι εσωτεριστές βέβαια αγαπούν πολύ τις πλάνες.

Edited by El Morya
Link to comment
Share on other sites

Οι εσωτεριστές λένε πως τίποτα δεν υπάρχει αλλά όλα Είναι.

 

Οι εσωτεριστές βέβαια αγαπούν πολύ τις πλάνες.

 

 

 

Τι άραγε απο τα δύο είναι Πλάνη φίλε El Morya?

 

 

Το "τίποτα δεν υπάρχει"?

 

 

ή

 

 

το "όλα είναι"?

 

 

 

ή

 

 

μήπως πλάνη είναι και το ίδιο το ερώτημά μου?

 

 

ή

 

μήπως πλάνη (ή καλύτερα εσκεμμένα "πλανευτική") είναι η ίδια η παρατήρησή σου?

Link to comment
Share on other sites

Πιθανόν να υπάρχουν κάποιες 'συμπαντικές' σταθερές που εμείς καλούμαστε να ανακαλύψουμε.

Πολύ πιθανόν. Ας εξετάσουμε όμως την περίπτωση που αυτό δεν ισχύει. Ή τουλάχιστον, που αυτό δεν χωράει στην τετράγωνη λογική μας και εμείς αντιλαμβανόμαστε ένα μικρό μέρος, κάτι που εξορισμού σε οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα.

 

Η διαμάχη έχει αναζωπυρωθεί και σήμερα στην επιστήμη. Από τη μια υπάρχουν οι θετικές επιστήμες για τις οποίες οι αλήθειες είναι μοναδικές και αναμφισβήτητες.

 

Κι όμως, το τοπίο έχει αρχίσει να αλλάζει και στις θετικές επιστήμες, αναφερόμενος στην Φυσική.

 

Πως θα σου φαινόταν αν σου έλεγα πως εσύ ως παρατηρητής, επηρεάζεις το πείραμα μόνο και μόνο επειδή το παρατηρείς;

 

Σιγουρα οσοι μπηκαμε εδω για τις φωτο σχηματισαμε μια εικονα στο μυαλο μας προτου δουμε κατι, και βαση αυτης περιμεναμε να τις συγκρινουμε.

Κατα καποιον τροπο η καθε εικονα που σχηματισε ο καθενας διαχωριζεται απο τις αλλες, παντα μεσα σε αυτη τη θαλασσα ιδεων, συμφωνα με τα συνορα που εχει θεσει ο καθενας μας μεσα της.

Ειναι κοματακι χλωμο ομως να δουμε καποια απο αυτες τις νοητικες εικονες να ξεχωριζει τον εαυτο της και τελικα να λαμβανει χωρα καπου αλλου εκτος του συνολου (τωρα αν με ρωτησεις τι οριζω ως συνολο χαθηκαμε, μαλλον τα παντα :P )

Το μυαλό, έπειτα από μελέτες, δείχνει να αντιδρά στα γεγονότα ελάχιστα λίγο πριν συμβούν. Όταν το μάτι σου έχει πάρει την πορεία προς την φράση "Γυμνές φωτογραφίες", η πληροφορία της φράσης αυτής έχει φτάσει τον εγκέφαλό σου ελάχιστα λίγο πριν το αντιληφθείς με το μάτι σου. Είσαι προδιατεθιμένος (θετικά, στην περίπτωση αυτή) να διαβάσεις τη συνέχεια και να αναρρωτηθείς "Τι σχέση είχε τελικά ο τίτλος;".

 

Ο τίτλος δεν είχε καμία σχέση. Θεώρησε πως υπάρχει ως σύνδεσμος σε μια άλλη διάσταση (ενός τσοντοσάιτ πχ) και ότι ο σύνδεσμος αυτός εμφανίστηκε εδώ (ή καλύτερα τον αντιλήφθηκες εσύ εδώ) γιατί η εικόνα του μπορεί να προβληθεί παντού. Όταν κλείνεις τα μάτια σου, ο σύνδεσμος αυτός παύει να υπάρχει; Τουλάχιστον απ'τη θέση που είσαι ναι, παύει να υπάρχει. Όμως υπάρχει και σε άλλες θέσεις. Στη θέση που είμαι εγώ για παράδειγμα, με τα μάτια μου ανοιχτά.

 

Η απλοϊκή αυτή παρομοίωση, με τη βοήθεια της ίδιας της λειτουργικότητας του διαδικτύου, μπορεί να σε κάνει να αναρρωτηθείς το εξής:

Αν στο διαδικτυακό μοντέλο, τα μάτια του καθένα παίζουν το ρόλο του παραλήπτη της πληροφορίας και αυτά καθορίζουν αν υπάρχει ή δεν υπάρχει κάτι στη θέση που βρίσκεσαι, τότε στο κοσμικό μοντέλο τον ρόλο των ματιών τι ακριβώς τον παίζει;

 

Οι εσωτεριστές λένε πως τίποτα δεν υπάρχει αλλά όλα Είναι.

 

Οι εσωτεριστές βέβαια αγαπούν πολύ τις πλάνες.

Οι εσωτεριστές μπορεί και να μην λένε.

Εμείς το ακούμε ούτως η άλλως.

Ποιος ήταν ο δημιουργός της ιδέας, ποιος της πρώτης κατανόησης, ποιος της πρώτης αποδοχής και ποιος της πρώτης απόρριψης;

ΕΝΙΣΤΑΜΑΙ!!!

Πού είναι οι φώτο;;;;;;;;; :offtopic:

κι οι φωτογραφιες που ειναι?

Εδώ είναι οι φωτογραφίες ρε παιδιά. Δεν τις βλέπετε;

Μήπως έχετε ρυθμίσει το firewall να τις μπλοκάρει; Μήπως κάποιο πρόγραμμα adblock; Μήπως έχετε ρυθμίσει τα μάτια σας να τις μπλοκάρει στη συγκεκριμένη θέση; Γιατί οι φωτογραφίες υπάρχουν. Αν κάνεις ένα γύρο στα γνωστά site θα τις δεις. Γιατί δεν μπορείς να τις δεις εδώ; Αφού υπάρχουν.

Link to comment
Share on other sites

....

Εδώ είναι οι φωτογραφίες ρε παιδιά. Δεν τις βλέπετε;

Μήπως έχετε ρυθμίσει το firewall να τις μπλοκάρει; Μήπως κάποιο πρόγραμμα adblock; Μήπως έχετε ρυθμίσει τα μάτια σας να τις μπλοκάρει στη συγκεκριμένη θέση; Γιατί οι φωτογραφίες υπάρχουν. Αν κάνεις ένα γύρο στα γνωστά site θα τις δεις. Γιατί δεν μπορείς να τις δεις εδώ; Αφού υπάρχουν.

και μετα αναρωτιεσαι γιατι σε λεω Ζεν...

 

 

 

 

...

Link to comment
Share on other sites

Ζεν είμαι Δεν!

Το Ζεν είναι ιδιότητα.

Είναι όπως ο πόλεμος που γίνεται για την ειρήνη.

Όπως η δολοφονία του δολοφόνου για να πάψει να σκοτώνει.

 

Είναι ελεύθερο, αλλά είναι και ζεν.

 

Και αφού με πιάνεις, γιατί δεν το εξηγείς και στην διπλανή για να μην το ξανακούσω;

 

 

Υ.Γ. Αλλιώς το βιβλίο δεν πρόκειται να το ξαναδείς :P

Link to comment
Share on other sites

Πιστευω πως ενας παραγοντας ακομα ειναι ο ιδιος ο λογος.Ακομα και αυτα που εχουμε πολυ συγκεκριμενα στο μυαλο μας (αν υπαρχει αυτη η περιπτωση) αναγκαζομαστε να τα γραψουμε η να τα πουμε.Εκει υπαρχει ηδη μια μικρη απωλεια αντικειμενικοτητας.Επισης οι λεξεις εχουν οριστει σε σχεση με κατι αλλο και δεν αντιπροσωπευουν συμπαντικες αληθειες.Αυτο το πηραν πρεφα οι σοφιστες (μαγκια τους) και κατεδειξαν την αδυναμια του λογου.

Για να αντιμετωπιστουν αυτα τα προβληματα εχει προταθει ο δυισμος αλλα εγω πιστευω οτι υπαρχουν θεωρητικα απειρες πλευρες του ιδιου νομισματος.Ισως παλι και οχι :P Δεν ειναι δικαιο παντως να μου λετε για φοτο της μπελουτσι και να μη δειχνεται τιποτα.Δεν εχω firewall ad blocker και τα ματια μου εστιαζουν στην μπελουτσι οτι και να εχει η υπολοιπη σελιδα.

Edited by Aiolos
Link to comment
Share on other sites

Ποιος ήταν ο δημιουργός της ιδέας, ποιος της πρώτης κατανόησης, ποιος της πρώτης αποδοχής και ποιος της πρώτης απόρριψης;

 

Ρητορικό είναι το ερώτημα ή θες απάντηση;

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...