Jump to content

Περί αγάπης.


Recommended Posts

Αγάπη από το ?άγει το παν?.

 

Από το TLG έχουμε:

 

Αγάπη παρά το άγειν το παν, ήτοι ενούν και συνάπτειν προς ομόνοιαν.

 

ETYMOLOGICUM GUDIANUM

(A.D. 11)

 

Etymologicum Gudianum ( ? ), ed. A. de Stefani,

Etymologicum Gudianum, fasc. 1 & 2. Leipzig: Teubner, 1:1909; 2:1920

(repr. Amsterdam: Hakkert, 1965): 1:1-293; 2:294-580.

(Cod: 77,936: Lexicogr.)

 

Αυτό με έβαλε σε κάποιες σκέψεις που θα αναπτύξω παρακάτω.

 

Αν οι αρχαίοι φιλόσοφοι καταλήξανε στο συμπέρασμα ότι ?κάτι? οδηγεί τον κόσμο δηλαδή ?άγει το παν? τότε έχουμε την φιλοσοφική έννοια ?τις άγει το παν?

 

Στις τρεις ατραπούς της αναγωγής στο Θείο (βλ. A Summary of Pythagorean Theology του John Opsopaus), η αποκάλυψη αυτής της ιδέας εμπίπτει στην ατραπό της Σοφίας, δηλαδή στην φιλοσοφία.

 

Αν αργότερα οι Θεουργοί θέλανε να δημιουργήσουν ένα γρίφο περί της φιλοσοφικής τούτης ιδέας ίσως δημιουργήσανε την λέξη ?αγαπάν? εκ του ?άγει το παν?.

Η φιλοσοφία και η εύρεση της ερμηνείας της λέξεως ?αγαπάν? τότε εμπίπτει στην ατραπό της Θεουργίας δηλαδή της πίστεως στην κρυφή όψη του νοήματος και του συμβόλου.

 

Τέλος αν η λέξη ?αγαπάν? μετατράπηκε στην λέξη ?αγάπη? ή ?αγάπησις? για τον προσδιορισμό του συναισθήματος τούτου που αισθάνονται τα έμβια όντα, εμπίπτει στην ατραπό της Θείας Έλξης, δηλαδή του Έρωτα.

 

Τι είναι όμως αυτές οι τρεις ερμηνείες της λέξεως ?αγει το παν, αγαπάν, αγάπησις?;

 

Στην ουσία είναι ένας προσδιορισμός του αιτίου που άγει το παν.

Το αίτιο αυτό επειδή δεν δύναται να προσδιορισθεί αλλιώς δημιουργήθηκαν τούτες οι λέξεις.

Άρα αυτό που ?άγει το παν? είναι άγνωστο λεκτικώς, είναι μη ρητό, αλλά είναι βιωματικά φανερό, άρα είναι κάτι το Θείο, άρα η αγάπη είναι κάτι τις Θείο.

Επομένως ?Θείον, αγάπη εστί? μια αγάπη που φανερώνεται στον νου φιλοσοφικώς, στην πίστη συμβολικώς, και στην ψυχή Ερωτικώς.

 

Από την άλλη πλατωνικώς η ερμηνεία της λέξεως ?αγαπάν? είναι: ?αποδέχεσθαι ή το αρκείσθαι τινί και μη δε πλέον επιζητείν?.

 

Ίσως είναι μια ερμηνεία του ευχαριστώ προς το Θείο για την πλουτοδώτηρα πρόνοια προς τα όντα.

Μια ψυχική ικανοποίηση για το εγώ των όντων εντός του είναι.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Η αγαπη πιστευω πως μπορει να εχει διαφορες υποκειμενικες σημασιες..

ειναι στη κριση σιγουρα του καθενος,αναλογα με το πως την αντιλαμβανεται,πως την εχει μαθει

και το κυριοτερο πως την εχει βιωσει..

αλλιως θα την κατανοω εγω,αλλιως εσυ κι αλλιως οι αλλοι..

υπαρχει ενα βασικο νοημα ομως το οποιο εξηγει

πως η αγαπη ειναι ενα θετικο και ομορφο συναισθημα προς τον συνανθρωπο,

ενα συναισθημα κατανοησης και προστατευτικοτητας..

ναι!η αγαπη ειναι ενας οδηγος στη ζωη μας..

ειναι ειρηνη..

και σιγουρα ενα συναισθημα που εχει αναγκη την ανταποκριση..

δινεις και παιρνεις..

εκει που θελω να καταληξω βεβαια ειναι πως δεν εχει και μεγαλη σημασια

η λεξη αυτη και οι ριζες της αλλα το συναισθημα...

τι διαφορα αλλωστε θα ειχε αν την ελεγα καρεκλα???

Link to comment
Share on other sites

... οι αρχαίοι φιλόσοφοι καταλήξανε στο συμπέρασμα ότι ?κάτι? οδηγεί τον κόσμο δηλαδή ?άγει το παν?

 

... αργότερα, εκ του "άγει το παν" δημιουργήσανε την λέξη "αγαπάν"

 

...η λέξη ?αγαπάν? μετατράπηκε στην λέξη ?αγάπη? ...για τον προσδιορισμό του συναισθήματος ...

 

...

 

Στην ουσία είναι ένας προσδιορισμός του αιτίου που άγει το παν ...επειδή δεν δύναται να προσδιορισθεί ... αλλά είναι βιωματικά φανερό...

 

 

 

:rose:

Link to comment
Share on other sites

Δεν γνωρίζω περι.. αγει το παν. Εμένα αυτό μου θυμίζει κάτι σε Πίτερ - Παν κάτι το φανταστικό.

 

Σιγά να μην υπάρχει αγάπη όλα για το συμφέρον είναι και όπως τον βολεύει τον καθένα.

Έχει αποδειχθεί από την φυσική ότι ο κόσμος κινείται μέσα από το συμφέρον και πιο ειδικά εκεί που κάνει εύκολη την ζωή του.

 

Είναι ένα πείραμα με αντιστάσεις το οποίο εαν δόσεις ρεύμα θα περάσει από την πιο μικρή αντίσταση όχι από την μεγαλύτερη.

 

Άρα η ζωή είναι τα λεφτά. Η αγάπη είναι κάτι πολύ φιλοσοφικό που υπάρχει μόνο στα βιβλία όχι στον κόσμο.

Link to comment
Share on other sites

Δεν γνωρίζω περι.. αγει το παν. Εμένα αυτό μου θυμίζει κάτι σε Πίτερ - Παν κάτι το φανταστικό.

 

Σιγά να μην υπάρχει αγάπη όλα για το συμφέρον είναι και όπως τον βολεύει τον καθένα.

Έχει αποδειχθεί από την φυσική ότι ο κόσμος κινείται μέσα από το συμφέρον και πιο ειδικά εκεί που κάνει εύκολη την ζωή του.

 

Είναι ένα πείραμα με αντιστάσεις το οποίο εαν δόσεις ρεύμα θα περάσει από την πιο μικρή αντίσταση όχι από την μεγαλύτερη.

 

Άρα η ζωή είναι τα λεφτά. Η αγάπη είναι κάτι πολύ φιλοσοφικό που υπάρχει μόνο στα βιβλία όχι στον κόσμο.

Εμένα μου φαίνεται σωστό αυτό που λες, αλλά το λες πολύ "ωμά" και ίσως παρεξηγηθείς.

Στη λεπτομέρεια που διαφωνώ είναι ότι δεν είναι μόνο τα λευτά, αλλά και πολλά άλλα πράγματα τόσο υλικά όσο και πνευματικά.

Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι αυτό που ορίζουμε αγάπη πρέπει να το καταδικάσουμε. Είναι ένα συναίσθημα που δημιουργείται από συμφέρον (με εξαίρεση την αγάπη μεταξύ των συγγενών γιατί εδώ υπάρχει πραγματική βιολογική συγγένεια). Όμως αυτό ακριβώς το συναίσθημα είναι που ορίζεται αγάπη, γιατί να είναι κακό; Χωρίς αυτό ο κόσμος μας θα ήταν πολύ διαφορετικός. Είναι ένα συναίσθημα θεμελιώδες για την πνευματική υγεία του κάθε ανθρώπου, αλλά νομίζω και για την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Και ένας άνθρωπος που είναι σώφρονας (στη δημοτική) και αρκετά φολισοφιμένος μπορεί να ορίσει την αγάπη αλλιώς, να ξεπεράσει το συμφέρον του και να εξελιχθεί σε κάτι πολύ ωραίαο και ωφέλιμο για το κοινωνικό περιβάλλον του, τότε πραγματικά αυτό το συναίσθημα άγει το παν.

 

 

Και εγώ δεν έχω ιδέα περί "αγει το παν" και τέτοια. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι Αρχαίοι Έλληνες, από ότι έχω διαβάσει και ότι έχω ακούσει, δεν ασχολούνταν με την αγάπη αλλά τον έρωτα, έχουν αφήσει άπειρα έργα που αφορούν τον έρωτα αλλά πραγματικά δεν έχω διαβάσει ως τώρα κάτι που να μιλά για αγάπη. Μπορεί βέβαια να κάνω και λάθος (μάλλον έτσι είναι), δεν έχω διαβάσει όλα τα έργα τους, πιο πολύ έρευνες και κάποια φιλοσοφικά που πρέπει να διαβάζονται όπως γράφτηκαν. Πολλές φορές όμως έχω παρατηρήσει ότι η λέξη "έρωτας" μεταφράζεται ως "αγάπη".... τι να πω δεν ξέρω τι συμβαίνει, δεν είμαι φιλόλογος.

 

 

Όσο για τον Πλάτωνα, επειδή πολύ της μόδας είναι, το μόνο που προσφέρει είναι πολύ ωραίος τρόπος σκέψης, ίσως και μερικά ιστορικά στοιχεία και παραμυθάκια. Σχεδόν όλα από αυτά που έχει πει δεν είναι και τόσο σωστά, ακόμα και από ηθική άποψη. Έχω διαβάσει την Πολιτεία και τους Νόμους και έχω μείνει με το στόμα ανοικτό... Θέλω να διαβάσω βεβαια και τα υπόλοιπα έργα του, αλλά θα το κάνω από αγγαρεία για να μην μου λένε "ε διάβασε τα όλα και μετά βγάλε γενικευμένο συμπέρασμα".

Edited by violinist
Link to comment
Share on other sites

"Άγει το πάν" η Φύση, εξυπηρετώντας σκοπιμότητες τις οποίες όταν αναγνωρίζει ο Άνθρωπος, τις αποκαλεί Νόμους.

Ο Άνθρωπος, παρατηρώντας, θαύμασε την αναγκαιότητα των σκοπιμοτήτων αλλά και το τέλεια ισορροπημένο αποτέλεσμα της εφαρμογής. Τίμησε Αυτό που " άγει το παν" και παραλλήλισε κάθε αντίστοιχης ποιότητας ενέργεια με Αυτό, το "Αγ-απαν".

 

Από αυτή την αρχή ξεκινώντας, δημιουργήθηκαν μια σειρά από ιστορικά φιλοσοφικά ρεύματα τα οποία ερμηνεύουν τον Κόσμο στην βάση της "Αγάπης". Βέβαια, στην πορεία οι ερμηνείες που δόθηκαν στην έννοια "Αγάπη", είναι διαφορετικές και με τον καιρό έτειναν να εξυπηρετήσουν την έλλογη συναισθηματική νόηση του είδους.

 

Πραγματικά, "Αγάπη" και "Έρωτας" είναι δύο εντελώς διαφορετικές έννοιες.

 

Η Αγάπη ταυτίζεται με την αρμονία και την ισορροπία που είναι προϊόν της Φυσικής Νομοτέλειας, ενώ ο Έρωτας ταυτίζεται με το έντονο συναίσθημα που εκλύει ενέργεια ικανή να αναστρέψει ακόμα και αυτή την φυσική ροή των πραγμάτων.

 

Γι αυτό και η "Μαγεία", ταυτίζεται με τον Έρωτα...!

 

 

ΥΓ: ...Παρακαλώ λοιπόν, να ελέγχετε τις σκέψεις σας προτού να αρχίσετε να γράφετε, γιατί ο Λόγος είναι εργαλείο της ...Μαγείας!

Link to comment
Share on other sites

Ναι ίσως ήμουν λίγο απότομος αλλά έτσι νομίζω ότι έχουν τα πράγματα.

 

Βασικά θέλω να θέσω μία ερώτηση πάνω σε αυτό.

Αγάπη και έρωτας είναι διαφορετικά πράγματα έτσι;

 

Γιατί όποτε ερωτεύομαι μία γυναίκα (πολύ) αφοσιώνομαι τόσο και κάνω το πρόγραμμα μου σύμφωνα με αυτήν;

Θέλω να πω γιατί γίνεται το παν για μένα;

Μήπως πέρα από τον έρωτα υπάρχει αγάπη ή αγάπη και έρωτας είναι το ίδιο;

Link to comment
Share on other sites

...Αγάπη και έρωτας είναι διαφορετικά πράγματα έτσι;

 

Γιατί όποτε ερωτεύομαι μία γυναίκα (πολύ) αφοσιώνομαι τόσο και κάνω το πρόγραμμα μου σύμφωνα με αυτήν;

Θέλω να πω γιατί γίνεται το παν για μένα;

Μήπως πέρα από τον έρωτα υπάρχει αγάπη ή αγάπη και έρωτας είναι το ίδιο;

Συνδέονται αλλά δεν είναι το ίδιο.

Η Αγάπη είναι παράγων ενοποίησης (έλξη - που τείνει να ενώνει, κάνει τα πολλά ένα)

Ο Έρως είναι αναπαραγωγικός (δημιουργία - τείνει να πολλαπλασιάζει, τα πολλά γίνονται περισσότερα)

 

Στην περίπτωση δύο ανθρώπων μπορούνε και τα δύο να δρούνε, αλλά θα έλεγα ότι το "ένστικτο" της αναπαραγωγής κυβερνά το ένα (τον Έρωτα, θέλεις να πολλαπλασιαστείς, ακόμα κι αν αυτό αποδειχθεί (αυτο)καταστροφικό), ενώ το "ένστικτο" της αυτοσυντήρησης το άλλο (Αγάπη, θέλεις να είσαι μέλος ενός συνόλου που προσφέρει ασφάλεια)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ενα παραμύθι γιά την ΑΓΑΠΗ

 

 

Μια φορά κι ένα καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα.

 

Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.

 

Μια μέρα έμαθαν ότι το νησί τους θα βούλιαζε και έτσι όλοι επισκεύασαν τις βάρκες τους και άρχισαν να φεύγουν.

 

Η Αγάπη ήταν η μόνη που έμεινε πίσω. Ήθελε να αντέξει μέχρι την τελευταία στιγμή.

 

Όταν το νησί άρχισε να βυθίζεται, η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια.

 

Βλέπει τον Πλούτο που περνούσε με μια λαμπρή θαλαμηγό.

 

Η Αγάπη τον ρωτάει: «Πλούτε μπορείς να με πάρεις μαζί σου;», «Όχι, δεν μπορώ» απάντησε ο πλούτος. «Έχω ασήμι και χρυσάφι στο σκάφος μου και δεν υπάρχει χώρος για σένα».

 

Η Αγάπη τότε αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια από την Αλαζονεία που επίσης περνούσε από μπροστά της σε ένα πανέμορφο σκάφος. «Σε παρακαλώ βοήθησέ με» είπε η Αγάπη. «Δεν μπορώ να σε βοηθήσω Αγάπη.

 

Είσαι μούσκεμα και θα μου χαλάσεις το όμορφο σκάφος μου» της απάντησε η Αλαζονεία. Η Λύπη ήταν πιο πέρα και έτσι η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει από αυτήν βοήθεια. «Λύπη άφησέ με να έρθω μαζί σου» «Ω Αγάπη, είμαι τόσο λυπημένη που θέλω να μείνω μόνη μου» είπε η Λύπη.

 

Η Ευτυχία πέρασε μπροστά από την Αγάπη αλλά και αυτή δεν της έδωσε σημασία.

 

Ήταν τόσο ευτυχισμένη, που ούτε καν άκουσε την Αγάπη να ζητά βοήθεια.

 

Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή. «Αγάπη, έλα προς εδώ. Θα σε πάρω εγώ μαζί μου».

 

Ήταν ένας πολύ ηλικιωμένος κύριος που η Αγάπη δεν γνώριζε, αλλά ήταν γεμάτη από τέτοια ευγνωμοσύνη, που ξέχασε να ρωτήσει το όνομά του.

 

Όταν έφτασαν στην στεριά ο κύριος έφυγε και πήγε στο δρόμο του.

 

Η Αγάπη γνωρίζοντας πόσα χρωστούσε στον κύριο που τη βοήθησε ρώτησε τη Γνώση, «Γνώση, ποιος με βοήθησε;» «Ο Χρόνος» της απάντησε η Γνώση. «Ο Χρόνος;» ρώτησε η Αγάπη.

 

«Γιατί με βοήθησε ο Χρόνος;»

 

Τότε η Γνώση χαμογέλασε και με βαθιά σοφία της είπε:

 

«Μόνο ο Χρόνος μπορεί να καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία έχει η Αγάπη».

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...