Jump to content

Αναζητώντας το Εν


Recommended Posts

Ο φίλος raspoutin, σε άλλο thread, είπε:

 

...το αρχαιο Ελληνικο ‘Εν τω Παν’.

Οι φιλοσοφοι αναφέρονταν σε αυτό το «Ένα» ως η αρχεγονη ουσια-Θεοτητα απ’οπου ξεκινησαν όλα, χωρις όμως (απ’οσο ξερω τουλαχιστον) να του δινουν μια συγκεκριμενη συνθεση ή ποιοτητα.

 

«Εν τω Παν» λοιπόν. «Από το Ένα τα Πάντα», στην καθομιλουμένη.

 

Κατά την γνώμη σας, τι είναι αυτό το «Ένα»; Πως το αντιλαμβάνεστε και πως θα το περιγράφατε;

Link to comment
Share on other sites

Ο φίλος raspoutin, σε άλλο thread, είπε:

 

 

 

«Εν τω Παν» λοιπόν. «Από το Ένα τα Πάντα», στην καθομιλουμένη.

 

Κατά την γνώμη σας, τι είναι αυτό το «Ένα»; Πως το αντιλαμβάνεστε και πως θα το περιγράφατε;

Κατ' εμέ είναι κάτι πέρα από την ανθρώπινη

αντίληψη.Είναι το παρελθόν το παρόν και το

μέλλον.Το παντού και το πουθενά.Η αρμονία

και το χάος...Συσσωρευμένα στην αρχή,τόσο

διεσταλμένα με το πέρασμα του χρόνου που

βρίσκονται παντού.Είναι η ολότητα,είναι το

σύνολο της ενέργειας που υπάρχει και που δεν

υπήρξε ποτέ..Είναι αυτό στο οποίο όσο πιο

κοντά φτάνει ο άνθρωπος..τόσο περισσότερο

σταματά να είναι άνθρωπος και τόσο αρχίζει

να αποκτά τα χαρακτηριστικά των δαιμόνων

των αρχαίων.Εξάλλου..ποιός ξέρει?ίσως οι

δαίμονες να ήταν άνθρωποι αρχικά...αρκετά

ικανοί για να το πλησιάσουν...όχι όμως για να

μην αφήσουν την ανθρώπινη πλευρά τους να

τους καταστέψει..ο άνθρωπος δεν μπορεί να

είναι τέλειος..Αλλά έχω ήδη ξεφύγει και σύντομα

προβλέπω να συζητάται το κατά πόσο ισχύει

οτι ο άνθρωπος δεν μπορεί να τέλειος..Προς

αποφυγή περαιτέρω προβλημάτων λοιπόν ας

αποσυρθώ(προς το παρόν)

 

Καλή συνέχεια στις συζητήσεις

Link to comment
Share on other sites

«Εν τω Παν» λοιπόν. «Από το Ένα τα Πάντα», στην καθομιλουμένη.

 

Κατά την γνώμη σας, τι είναι αυτό το «Ένα»; Πως το αντιλαμβάνεστε και πως θα το περιγράφατε;

 

 

Κατ'εμέ είναι αυτή η μία δύναμη που διέπει το σύμπαν. Είναι η μοίρα ή πεπρωμένο για τους αρχαίους που είναι πάνω απ'τις βουλές των θεών. Είναι ο θεός του Σωκράτη. Είναι η ανώτερη δύναμη των αρχαίων αιγυπτίων (ασχετα με τους θεούς της, έχει έντονα μονοθεϊστικα στοιχεία), ο Θεός των Εβραίων, Χριστιανών, Ισλαμιστών, η θεία δύναμη των μονοθεϊστικών ινδουιστών, των Βουδιστών, το άγνωστο όν των αγνωστικιστών........

 

Το "ένα" είναι η δομική μονάδα του σύμπαντος, μικρόκοσμου και μακρόκοσμου.

 

Αν το δείς κοσμογονικά, το ένα έκανε τα πάντα. "Εκ Χάεος" (απ'το Χάος) όπως λέει ο Ησίοδος. Ή ο ΘΕΟΣ. Ή το Big Bang. [(1),(3)->παρθενογέννεση(?), (2) δημιουργία]

Αν το δεις μαθηματικά, 1+1=2, 1+1+...(n φορες)..+1=n

 

 

 

Αυτά...

Link to comment
Share on other sites

Το "Εν τω παν" επειδή έχει δοτική μεταφράζεται "εις το παν" δλδ "Εν εις το παν" και ενοείται το εστί δλδ είναι..

 

Με άλλα λόγια η μετάφραση είναι δλδ "Ένα είναι μέσα στο παν".

 

Πιο καλά "ένα είναι όλα μέσα στο παν".

 

Αυτό το "εν" διαφέρει από το "Εν" των Πλατωνικών.

Το "εν" αυτό είναι ότι όλα είναι ένα ενώ το "Εν" του Πλάτωνα είναι η Αρχή αυτών που είναι στο παν.

 

Το φιλοσοφικό "Εν" περιγράφεται αρκετά στο διάλογο του Πλάτωνα "Παρμενίδης". Εκεί υπάρχουν 9 υποθέσεις το τι συμβαίνει αν υπάρχει μία αρχή και τι συμβαίνει αν δεν υπάρχει η μία αρχή.

 

Με τις πρώτες υποθέσεις περιγράφεται το σύστημα βάση της μιας αρχής το "Εν".

Με τις τελευταίες υποθέσεις αποδεικνύεται ότι αν δεν υπάρχει το "Εν" συμβαίνουν παράδοξα πράγματα που δεν ισχύουν και άρα αναγκαστικά το "Εν" υπάρχει.

 

Πολύ απλά το "Εν" στο Πλατωνικό σύστημα είναι η Αρχή, ο πρώτος Θεός, ο Θεός που άρχει και κάτω από αυτόν τα υπόλοιπα υπ+άρχουν.

Είναι η αρχή της αιτιοκρατικής θεωρίας.

 

Χαρακτηριστικά του είναι ότι υπάρχει γνώση για αυτό αλλά είναι απρόσιτη για όποιον είναι υπό αυτού.

Ο μοναδικός τρόπος για να γνωρίσει κάποιος το Εν και να αποκτήσει την γνώση αυτή είναι να ξεφύγει από το "κιβώτιο" της ύπαρξης, να βγει εκτός αυτού και να ενωθεί με το Εν.

 

Αυτή ήταν μια πνευματική διαδικασία εμπειρικής γνώσης που κάνανε οι Πυθαγόρειοι και την ονομάζαν "αναγωγή" στο Εν.

 

Ο μύστης που θα βγει από την ύπαρξη και θα ενωθεί με το Εν πλέον γνωρίζει αλλά όταν επιστρέφει πίσω στην ύπαρξη δεν θυμάται και δεν μπορεί να εκφράσει την εμπειρία του και έτσι η γνώση παραμένει κρυφή αλλά εντός της ψυχής.

 

Έτσι το Εν παραμένει άγνωστο ως προς την περιγραφή απλά το μόνο που μπορεί κάποιος να κάνει είναι να υποπτευθεί την οντότητα του (όχι ύπαρξη διότι αυτό άρχει και δεν υπ+άρχει).

 

Όταν μιλάμε για το Εν το χαρακτηρίζουμε ως το Ον και όχι ύπαρξη για αυτό και ο Θεός Πατήρ η αρχή όλων δεν λέγεται ύπαρξη αλλά το αρσενικό της μετοχής "ειμί" που είναι ο "Ων".

 

Έτσι το Εν είναι το Ον ή ο Ων και άρχει και υπό αυτού τα πάντα υπάρχουν.

 

Αν και λέμε δεν υπάρχει περιγραφή πολλοί έχουν κάνει προσπάθειες για να του βρουν ιδιότητες και έτσι να έχουν μια έμμεση περιγραφή.

 

Παλιά είχα κάνει μια εργασία πάνω στο διάλογο "Παρμενίδη" του Πλάτωνος για να χαρτογραφήσω και γω τις ιδιότητες του Ενός.

Μέρος από αυτή την εργασία θα παραθέσω ή μπορεί και όλη ....

 

Παρμενίδης, Πλάτων

 

Σημειώσεις στο Πλατωνικό διάλογο Παρμενίδης

Ο διάλογος Παρμενίδης του Πλάτωνος εξετάζει αυτό το πολύ παράξενο και "άγνωστο" Θεό, την πρώτη αιτία Θεών και ανθρώπων.

Το όλο θέμα όπως θα διαπιστώσετε αποτελεί μια φιλοσοφική σπαζοκεφαλιά.

 

Υποθέσεις περί του Ενός, Παρμενίδης (137c 166c)

Το πρώτο ζήτημα είναι αν το Εν υπάρχει.

Οι πρώτες υποθέσεις εξετάζουν τι συμβαίνει αν το Εν υπάρχει.

 

1η Υπόθεση:

το «ει εν εστίν» εξαίρει την έννοια της ενότητας απέναντι στην έννοια του όντος.

Παρμένο το Εν ως μονάδα σε απόλυτη σημασία και άσχετα προς τα άλλα:

 

Αν το Εν είναι ένα δεν είναι πολλά.

Αν δεν είναι πολλά δεν έχει μέρη.

Αν δεν έχει μέρη δεν είναι όλον γιατί το όλον αποτελείται από μέρη.

Άρα:

 

1)Δεν είναι ούτε όλον ούτε έχει μέρη.

 

Αν δεν έχει μέρη τότε δεν έχει αρχή, μέσο και τέλος αφού αυτά είναι μέρη του όλου.

Αν δεν έχει αρχή και τέλος δεν έχει πέρας, αφού αυτά αποτελούν το πέρας της οντότητας.

Αφού δεν έχει πέρας είναι άπειρο.

Ως άπειρο και χωρίς μέρη δεν μπορεί να έχει κανένα σχήμα. Αφού κάθε σχήμα έχει μέρη και όρια.

Άρα δεν έχει σχήμα.

 

2)Δεν έχει ούτε αρχή ούτε μέσον ούτε τέλος και αναγκαστικά είναι άπειρο χωρίς σχήμα.

 

Το Εν αν δεν έχει μέρη δεν υπάρχει μέσα σε άλλο.

Αν υπήρχε θα ερχόταν σε επαφή σε πολλά σημεία περιφερειακά του δοχείου που ήταν. Αυτό θα σήμαινε ότι έχει μέρη. Αλλά το Εν παραπάνω είπαμε ότι δεν έχει μέρη άρα δεν μπορεί να περικλείεται από κάτι και να είναι μέσα σε άλλο.

 

Αλλά ούτε μέσα στον εαυτό του είναι, γιατί αν ήταν τότε θα ήταν διαφορετικό από τον εαυτό του όπως διαφορετικό είναι το δοχείο από το περιεχόμενο του. Αν ήταν διαφορετικό από τον εαυτό του τότε θα είχε και μέρη. Όμως δεν έχει μέρη ούτε είναι διαφορετικό από τον εαυτό του, άρα δεν περιέχεται μέσα στον εαυτό του.

 

3)Δεν υπάρχει πουθενά ούτε μέσα στον εαυτό του ούτε μέσα σε άλλο.

 

Εξετάζουμε τώρα αν το Εν κινείται ή είναι ακίνητο.

 

Αν κινείται ή θα αλλάζει μορφή ή θέση γιατί αυτές είναι οι δύο κινήσεις.

 

Αν άλλαζε μορφή θα ήταν πότε Ένα και πότε άλλο διάφορο του Ενός, πράγμα αδύνατον για κάτι που πάντα είναι Ένα. ʼρα δεν αλλάζει μορφή αλλά παραμένει πάντα το ίδιο. Εκτός αυτού είπαμε πιο πάνω ότι δεν έχει σχήμα. Αφού δεν έχει σχήμα δεν μπορεί να αλλάξει μορφή, αφού η μορφή απαιτεί κάποιο σχήμα για να υπάρξει.

 

Άρα το Εν δεν αλλάζει μορφή.

 

Επομένως το Εν δεν έχει μορφή δεν αλλάζει μορφή δεν έχει μέρη είναι ενιαίο και άπειρο και είναι εκτός δοχέα όπως η ύπαρξη ή ο χρόνος ή ένα ανθρώπινο σώμα κτλ

 

Φανταστείτε σε πρώτη φάση έναν Θεό ή κάτι μάλλον Θείο που δεν έχει μέρη, δεν έχει μορφή και δεν ενσαρκώνεται σε δοχέα αλλά είναι όλο κάτι ενιαίο που ποτέ δεν αλλάζει και δεν έχει πέρας είναι άπειρο.

 

Η ένωση του ανθρώπου με κάτι τέτοιο γίνεται με μια συγκεκριμένη κατάσταση του νου η οποία θα είναι πάντα ίδια δεν θα αλλάζει δεν θα έχει μορφές κτλ

 

Οπότε η απουσία μορφής και σχήματος είναι το λεγόμενο κενό και η έλλειψη μορφής που συναντάμε σε πολλές άλλες φιλοσοφίες.

 

Αυτός ο Πρώτος Θεός και αρχή των πάντων είναι χωρίς μορφή.

Για να το πάω πιο πέρα δεν υπάρχει λέξη για να περιγραφεί διότι κάθε λέξη είναι το κουτί ενός νοήματος και όπως είδαμε το Εν δεν έχει δοχέα δλδ δεν έχει λέξη.

 

Για αυτό τον λόγο είναι ακατάληπτο απλά "είναι"

 

Αυτά για αρχή.

 

Αν σας άρεσε το απόσπασμα από την εργασία έχω και άλλο πείτε μου να το παραθέσω.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

Είναι αυτό στο οποίο όσο πιο κοντά φτάνει ο άνθρωπος..τόσο περισσότερο σταματά να είναι άνθρωπος και τόσο αρχίζει να αποκτά τα χαρακτηριστικά των δαιμόνων των αρχαίων.

Κι αν είναι ήδη εκεί, αλλά δεν το γνωρίζει;

 

ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι τέλειος..

Φυσικά και δεν μπορεί να είναι τέλειος. Αυτό θα ήταν ελάττωμα. Όσο ο άνθρωπος μπορεί να βελτιώνεται δεν είναι τέλειος, και αυτό είναι προτέρημα.

 

~*~*~

 

Αν το δείς κοσμογονικά, το ένα έκανε τα πάντα. "Εκ Χάεος" (απ'το Χάος) όπως λέει ο Ησίοδος.

Σύμφωνα με αυτό, θα μπορούσες να πεις ότι το Ένα είναι το Χάος;

Link to comment
Share on other sites

~*~*~

Σύμφωνα με αυτό, θα μπορούσες να πεις ότι το Ένα είναι το Χάος;

 

Συμφωνα με αυτο θα μπορούσες να πεις οτι το ένα είναι η αρχή και το τέλος. Τα σημεία όπου δεν υφίσταται χρόνος και τόπος, καθώς και κανένας άλλος τρόπος προσδιοριμού.

 

το ένα δεν μπορεί να οριστεί, όπως και το χάος. Το χάος είναι ένα γιατί δεν έχει όριο, μέτρο, δεν υπάρχει κάτι που να το υποδιαιρεί σε κάτι άλλο. ομως και το ένα είναι χάος γιατί όπως το χάος γεννάει την διαδικότητα, το ένα φτιάνει το δύο...... (λεωω ασυναρτησιες...??)

Link to comment
Share on other sites

Στον Ησίοδο δεν υπάρχει το Εν.

 

Στον Ησίοδο υπάρχουν τρεις αρχικοί θεοί. Η Γαία, ο Έρωτας και το Χάος.

 

Η Γαία είναι η ύλη.

Ο Έρωτας ονομάζεται σε αυτήν την φάση "λυσιμελής".

Και το χάος είναι το χάσμα ή το μεγάλο κενό.

 

Ο Ησίοδος δεν περιγράφει την διαδικασία γέννεσης των θεών. Δεν λέει τον τρόπο.

 

Αν όμως λάβουμε υπόψιν το "λυσιμελής" καταλαβαίνουμε ότι η λεγόμενη αυθύπαρκτη ύλη (Γαία) αρχίζει και λύνεται, λύει τα μέλη της, δλδ διασπάται.

 

Η διάσπαση της ύλης επομένως είναι ο τρόπος της γέννεσης.

 

Βέβαια όλα αυτά δεν έχουν αναφορά στο Εν.

 

Το μόνο που μπορούμε να υποθέσουμε και να το συνδέσουμε με το Εν είναι να πούμε ότι αυτή η ύλη (Γαία) που αναφέρεται έχει μέρη ενωμένα σε μία ύπαρξη που μπορεί να είναι κάτι ενιαίο δλδ το Εν.

 

Και όμως ακόμη και εκεί διαφωνούμε με τον Πλάτωνα.

 

Στον Ησίοδο με αυτην την υπόθεση θα είχαμε το ενιαίο Εν-ύλη-Γαία αλλά... και το χάος. Δλδ το κενό.

 

Ο Πλάτων όμως στην πρώτη υπόθεση "αν το Εν υπάρχει" αποδεικνύει φιλοσοφικά ότι το Εν δεν έχει δοχέα δλδ το κενό.

 

Άρα εδώ ο Ησίοδος μυθολογικά αναφέρει το Εν+Κενό ενώ ο Πλάτων το σκέτο Εν.

 

Αυτές είναι οι διαφορές για το Εν στην μυθολογία του Ησίοδου και την φιλοσοφία του Πλάτωνα δεχόμενοι υποθέσεις περί της ενιαίας Γαίας.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

μπορούμε επίσης να πουμε και το άλλο.... για να ταιριάξουμε τα πράματα μεταξύ φιλοσοφίας και μυθολογίας.

 

Ο Ησίοδος περιγράφει την θεογονία μετά το Εν στο οποίο δεν κάνει αναφορά ενώ αυτό υπάρχει.

Δλδ λόγω ιερής σιωπής δεν αναφέρει το πιο πάνω επίπεδο θεών.

 

Ο Ησίοδος ασχολείται με το γίγνεσθαι δλδ το πεδίο που θα υπάρξουν οι θείες δυνάμεις και θα είναι το πεδίο των θνητών.

 

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν υπάρχουν και άλλα πεδία πριν το γίγνεσθαι.

 

Το πιο πριν πεδίο το αναφέρουν στην φιλοσοφία. Είναι το πεδίο "Ειναι", το πεδίο των θεών πριν την περιγραφή του Ησίοδου.

 

Συντομα: Το "Είναι" είναι το αμετάβλητο πεδίο των θεών και το γίγνεσθαι το μεταβαλόμενο πεδίο των θνητών.

 

Κάπως έτσι έχουν χώρο και η μυθολογική παράδοση και η φιλοσοφία... για να μην πει κάποιος ότι φιλοσοφία και μυθολογία τα τσουγκρίσαν και λένε άλλα 'ντάλων.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

οντως.... όμως όπως αναφέρεται "ητοι μεν πρώτιστα Χάος γενετο" δλδ. πρώτα απ' όλα έγινε/γεννήθηκε το Χάος.... απο ποιον???

(το πάω αλλού??)

Link to comment
Share on other sites

με αυτό το πιο πίσω ασχολήθηκε αργότερα η φιλοσοφία όταν ο Πλάτων αποφάσισε να αποκαλύψει μερικά μυστικά από τον κύκλο των Πυθαγορείων και των Ορφικών.

 

Για αυτό είπα ότι η φιλοσοφία περιγράφει ένα πεδίο πιο πίσω τους Θεούς και ξεκινάει από το Εν.

 

Άρα η υπόθεση που έκανα για την Γαία-ύλη-Εν δεν ισχύει.

Link to comment
Share on other sites

εχω διαβάσει την θεογονία 3 φορές και δεν το είχα προσέξει αυτό... FAIL!! =(

 

πάντως τώρα που το παρατηρώ δεν έχει και μεγάλες διαφορές με την Γεννεση... Απλα στον Ησιόδο όλα τα δημιουργήματα είναι ανθρωπομορφισμένα....σε τραγικό βαθμό θα έλεγα...

 

παλι όμως επανελχόμαστε στο βασικό θέμα.. Το χάος "γεννήθηκε" απο κάποιον/κάτι. που αποτελεί μονάδα (αν ήταν ζευγάρι είμαι σίγουρος οτι θα έμπαινε στον κόπο να το αναφέρει :teehee: )

Link to comment
Share on other sites

χμ εδώ στο χάος έχει πολύ ζουμί....

 

 

το χάος είναι το χάσμα....

 

όταν πάμε και αγναντεύουμε μια χαράδρα από αυτές τις καταπληκτικές που έχουμε στην ορεινή Ελλάδα λέμε "πωωωω πωωωω χάος" και αναφερόμαστε στο κενό.

 

 

Αυτήν την έννοια έχει και στο Ησίοδο. Χάος=κενό και όχι αταξία ύλης διότι η ύλη υπάρχει είναι σε μέλη ενωμένα και είναι η Γαία.

 

Επομένως το "Χαός-κενό" τι φύση έχει;

Λογικά απαντώ ότι δεν έχει κάτι μέσα.

Δηλαδή είναι κάτι άδειο.

Ή αλλιώς έχει στέρηση και έλλειψη ουσίας ή ύλης.

Άρα αν κάτι έχει το χάος είναι το τίποτα.

 

Πώς λέγεται το τίποτα σε σχέση με κάτι που υπάρχει;

Μάλλον λέγεται ανύπαρκτο.

Άρα το Χάος έχει μέσα του το ανύπαρκτο.

 

Το χάος δλδ είναι το κιβώτιο της ανυπαρξίας.

Προσοχή δεν είναι το ίδιο η ανυπαρξία αλλά είναι αυτό που την περικλείει.

 

Άρα κάτι έχει φτιάξει ένα κουτί για να περικλείει το τίποτα.

 

Αυτό το τίποτα στην φιλοσοφία λέγεται Μη-Ον.

 

Άρα το Μη-Ον δεν υπάρχει αλλά είναι μέσα στο κενό.

 

Ο Θεός ή το Εν λοιπόν έφτιαξε ένα κουτί για την ανυπαρξία.

Link to comment
Share on other sites

Θυμάμαι μια ιστρία που μου είχε πεί ο παππούς μου..

 

Κάποτε λέει ήταν ένας άντρας μεγάλης ηλικίας, που έκανε βόλτα στην παραλία το μεσημέρι σκεφτόμενος για τον Θεό..

Κάποια στιγμή ενώ περπάταγε κατά μήκος της παραλίας,είδε ένα αγοράκι μόνο του να σκάβει μια τρύπα στην άμμο..

 

Τότε ρωτάει ο γέρος ''μα τι κάνεις εδώ μόνος σου? πού είναι οι γονείς σου?"

 

''Σκάβω μια τρύπα στην άμμο για να βάλω μέσα την θάλασσα"

 

"Χαχα μα πώς είναι δυνατόν να χωρέσεις την θάλασσα μέσα σε μια τρύπα?"

 

"Όπως δεν είναι δυνατόν να χωρέσω την θάλασσα μέσα στην τρύπα,έτσι και σένα το μαυλό σου δεν είναι δυνατόν να χωρέσει αυτά που σκέφτεσαι"

 

Δεν ξέρω αν βοήθησα..απλά έτσι μου ήρθε.

Link to comment
Share on other sites

εγώ είμαι με τον μικρό που σκάβει την τρύπα....

 

όσοι έχουν ασχοληθεί μικροί στις παραλίες με αυτό το σπορ της τρύπας στην αμμουδιά... θα διαπίστωσαν ότι μετά από βαθύ σκάψιμο η θάλασσα πλημύρησε την τρύπα τους ερχόμενη από κάτω...

 

άρα ο σκοπός επιτεύχθει, ... η θάλασσα μπήκε στην τρύπα όχι όλη αλλά μπήκε...

 

αυτός είναι και ο σκοπός αυτών των φιλοσοφιών νομίζω δεν είναι να γνωρίζουμε τα πάντα αλλά ένα μέρος και να συμβάλουμε την εξέλιξη της διάνοιας...

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...