Jump to content

Τα παραμύθια της γιαγιάς


Recommended Posts

Κι εσύ γυρεύεις την αλήθεια στης γιαγιάς τα παραμύθια

 

- «Μια φορά κι έναν καιρό» τα παραμύθια ξάπλωσαν στο ντιβάνι της ψυχανάλυσης και ρωτήθηκαν αν η Κοκκινοσκουφίτσα είναι μια μοιραία Λολίτα, η Σταχτοπούτα μια αναποφάσιστη παρθένα

 

κι αν η Χιονάτη είναι τόσο αθώα όσο δείχνει. Επειτα από πολλές συνεδρίες βρήκαν το κουράγιο να απαντήσουν. Και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς μάθαμε καλύτερα.

 

Ο γοητευτικός κόσμος των παραμυθιών, με τις πριγκιποπούλες, τα στοιχειωμένα δάση, τις μητριές, τα μήλα, τα μυστικά δωμάτια, τους δράκους, τις νεράιδες, τις μάγισσες και τα βασιλόπουλα, κατά κάποιον «αδιόρατο» τρόπο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ψυχής μας. Ισως γιατί, εκτός από την αλληγορία τους, στα παραμύθια υπάρχει μια σειρά συμβολισμών που γίνονται αντιληπτοί από τουποσυνείδητο και δρουν καταλυτικά στον καθένα μας. Στην παραδοσιακή ινδική ιατρική έδιναν στο ψυχικά αποπροσανατολισμένο άτομο ένα παραμύθι που μορφοποιούσε το πρόβλημά του, ώστε να αντιληφθεί από ποιο αδιέξοδο υποφέρει και πώς θα το ξεπεράσει. Ειδικοί, όπως ο φημισμένος παιδοψυχολόγος δρ Μπρούνο Μπέτελχαϊμ, θεωρούν ότι τα παραμύθια βγάζουν τα παιδιά από δύσκολες συναισθηματικές καταστάσεις, διότι αποτελούν συμβολικές αποδόσεις των εμπειριών της ζωής. Με τη βοήθειά του, λοιπόν, προσπαθήσαμε να αποκωδικοποιήσουμε τρία γνωστά και δημοφιλή παραμύθια. Διερευνώντας κάτω από το σκληρό φως της λογικής τη συμβολική γλώσσα τους, η ζαχαρωμένη εικόνα τους υποχωρεί και μετατρέπεται σε αφορμή να γνωρίσουμε τον «άγνωστο» εαυτό μας. Αυτό κι αν είναι «μαζικό»!

 

Δώσε κλώτσο να γυρίσει, ψυχανάλυση ν' αρχίσει...

 

 

Η Κοκκινοσκουφίτσα κολλημένη με το σεξ

 

«Ηταν η πρώτη μου αγάπη. Ενιωθα ότι, αν μπορούσα να την παντρευτώ, θα γνώριζα την τέλεια ευτυχία», είχε δηλώσει ο Ντίκενς για την Κοκκινοσκουφίτσα, ένα παραμύθι που έχει γνωρίσει πολλές παραλλαγές, με πιο δημοφιλή εκείνη των αδελφών Γκριμ.

 

Η ιστορία: Ενα αθώο και χαριτωμένο κοριτσάκι διασχίζει το δάσος προκειμένου να επισκεφθεί την άρρωστη γιαγιά του. Τότε συναντά ένα λύκο, ο οποίος έχει σκοπό να ξεγελάσει τη μικρούλα. Αφού τον πληροφορεί λεπτομερώς για τις κινήσεις της, ο λύκος φτάνει πρώτος στο σπίτι της γιαγιάς, την καταβροχθίζει και παίρνει τη θέση της. Στη συνέχεια τρώει και την Κοκκινοσκουφίτσα, αλλά, πριν προλάβει να χωνέψει, έρχεται ο κυνηγός που ανοίγει την κοιλιά του και σώζει και τις δύο.

 

Το κόκκινο χρώμα: Συμβολίζει τη σεξουαλικότητα. Η Κοκκινοσκουφίτσα είναι πολύ μικρή, τόσο για να φορά επιδεικτικά ένα τέτοιο χρώμα όσο και να αντιμετωπίσει τα αποτελέσματα της πρόκλησης. Ο κίνδυνος, λοιπόν, είναι η σεξουαλικότητα της, η οποία αφυπνίζεται, αλλά η Κοκκινοσκουφίτσα δεν είναι αρκετά ώριμη συναισθηματικά, ώστε να ανταποκριθεί.

 

Ο λύκος: Αντιπροσωπεύει όχι μόνο τον αρσενικό αποπλανητή, αλλά και όλες τις ζωώδεις τάσεις μέσα μας. Αν δεν υπήρχε αυτή η σαγήνη προς το «άγριο», τότε ο λύκος δεν θα ασκούσε καμία απολύτως επιρροή στην Κοκκινοσκουφίτσα. Το κοριτσάκι όχι μόνο τον πληροφορεί αβίαστα, αλλά και στο σπίτι της γιαγιάς, παρ' ότι αναστατώνεται, παραμένει σαν υπνωτισμένο. Είναι το ίδιο μάγεμα που ασκεί στο μυαλό του παιδιού το σεξ.

 

Η γιαγιά: Είναι η ενσάρκωση της ενοχής. Εφόσον έδωσε μια ελκυστική κόκκινη μπέρτα με κουκούλα στο παιδί και ξεγελάστηκε κι αυτή από το λύκο, τιμωρείται με το να υποβιβαστεί, να την καταπιεί δηλαδή -έστω και προσωρινά- ο λύκος.

 

Ο κυνηγός: Είναι η πατρική φιγούρα. Η Κοκκινοσκουφίτσα έρχεται αντιμέτωπη με την αντιφατική φύση του αρσενικού, βιώνοντας όλες τις πλευρές της: τις εγωιστικές, βίαιες, δυνητικά καταστροφικές τάσεις που εκπροσωπεί ο λύκος και τις αλτρουιστικές, προνοητικές, προστατευτικές τάσεις που συμβολίζει ο κυνηγός.

 

Η καταβρόχθιση: Ο λύκος καταβροχθίζει την Κοκκινοσκουφίτσα, ώστε το κοριτσάκι να πάρει το μάθημά του και στη συνέχεια να «αναγεννηθεί». Οταν ο κυνηγός τη βγάζει από την κοιλιά του λύκου, το αφελές κορίτσι έχει για πάντα χαθεί και στη θέση του στέκει ένα πιο ώριμο και υπεύθυνο παιδί.

 

Το μήνυμα: Οσο γλυκιά και αν είναι η αθωότητα, είναι επικίνδυνο για κάποιον να παραμένει αφελής σε όλη του τη ζωή. Αλλωστε, το να εμπιστευόμαστε απερίσκεπτα τον οποιονδήποτε, μοιάζει με το να παρακαλάμε να γίνουμε θύμα του.

 

Ο λύκος και ο κυνηγός είναι οι δυο πλευρές του αρσενικού. Ο πρώτος δείχνει τη βίαιη, ζωώδη τάση. Ο δεύτερος, την προστατευτική, αλτρουιστική διάθεση.

 

 

Η Χιονάτη και οι 7 ενοχές

 

Εδώ και αιώνες είναι ένα από τα γνωστότερα παραμύθια. Διαδόθηκε σε ποικίλες μορφές στην Ευρώπη και μετέπειτα στις άλλες ηπείρους. Εχει γνωρίσει πολλές εκδοχές, όπως «Το κορίτσι από γάλα και αίμα» ή η «Νεαρή δούλα».

 

Η ιστορία: Η κακιά μητριά της Χιονάτης, φθονώντας την ομορφιά της πρόγονής της, την εγκαταλείπει στο δάσος. Εκείνη βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι 7 νάνων, που τη συμπονούν, αλλά η βδελυρή μητριά της καταφέρνει να τη δηλητηριάσει με ένα μήλο. Η Χιονάτη μπαίνει σε ένα γυάλινο φέρετρο, ώσπου τη σώζει ένας πρίγκιπας.

 

Το όνομα: Επανειλημμένα το παραμύθι υπενθυμίζει τη «διπλή» φύση της Χιονάτης. Η λευκή επιδερμίδα της Χιονάτης συμβολίζει την αγνότητα, αλλά η σύνδεση με το χιόνι την αδράνεια. Τα κόκκινα σαν αίμα μάγουλά της τονίζουν τη σεξουαλική της πλευρά.

 

Η κακιά μητριά: Το παραμύθι επαναλαμβάνει το αρχαίο θέμα του Νάρκισσου, ο οποίος αγαπούσε μόνο τον εαυτό του, τόσο πολύ που αυτοκαταστράφηκε. Για το «νάρκισσο» γονιό αποτελεί απειλή το γεγονός ότι το παιδί του μεγαλώνει, επειδή αυτό σημαίνει ότι ίδιος γερνά. Οπως συμβαίνει με τη μητριά στη «Χιονάτη».

 

Οι «πειρασμοί»: Η ευκολία με την οποία η Χιονάτη υποκύπτει επανειλημμένα στους «πειρασμούς» της μητριάς, παρά τις προειδοποιήσεις των νάνων (τα κορδόνια του κορσέ, το χτενάκι και το μήλο), δείχνει τις συναισθηματικές συγκρούσεις της εφηβείας και την ανωριμότητα απέναντι στις προκλήσεις. Αν όμως αντεπεξερχόταν με ευκολία στους κινδύνους που συνοδεύουν την ανάπτυξη, δεν θα μπορούσε να ωριμάσει.

 

Το μήλο: Συμβολίζει τον έρωτα και το σεξ, τόσο στην καλή όσο και στην επικίνδυνη πλευρά τους. Οταν η Χιονάτη τρώει το κόκκινο (ερωτικό) μέρος του μήλου, το παιδί μέσα της πεθαίνει και σηματοδοτεί το τέλος της αθωότητάς της. Το γεγονός όμως ότι το μοιράζεται με τη μητριά της, αντιπροσωπεύει, εκτός από την αντιζηλία τους, και τις ώριμες σεξουαλικές επιθυμίες τους.

 

Οι εφτά νάνοι: Οι νάνοι υποδηλώνουν τις εφτά ημέρες της εβδομάδας που πρέπει να είναι αποδοτικές και η Χιονάτη οφείλει να κάνει το δικό της κύκλο «εργασίας» για να γίνει ένα υπεύθυνο άτομο.

 

Το μήνυμα: Κανείς δεν μπορεί να απελευθερωθεί από τα συναισθήματά του με τη φυγή. Μόνο αν επεξεργαστεί συστηματικά και με ειλικρίνεια τις εσωτερικές τους συγκρούσεις θα δικαιωθεί. Το μήλο συμβολίζει τον έρωτα και σεξ, τόσο στην καλή όσο και στην επικίνδυνη πλευρά τους. Οταν η Χιονάτη τρώει το κόκκινο μέρος του, το παιδί μέσα της πεθαίνει.

 

 

Η Ωραία Κοιμωμένη αφυπνίζεται

 

Οσο παλιό και αν είναι αυτό το παραμύθι, κανένα άλλο δεν περιγράφει καλύτερα την εσωστρέφεια κατά την εφηβεία, γι' αυτό και είναι ιδιαίτερα αγαπητό τόσο στα κορίτσια όσο και στ' αγόρια.

 

Η ιστορία: Μια μάγισσα καταριέται τη μικρή βασιλοπούλα μόλις γίνει 15 χρόνων να τρυπήσει το δάκτυλό της από τη ρόκα μιας ανέμης και να πέσει σε βαθύ ύπνο.

 

Ο πατέρας της, για να την προστατέψει, εξαφανίζει όλες τις ρόκες από το βασίλειο― ωστόσο, το κορίτσι βρίσκει μια γριά να γνέθει σ' ένα δωμάτιο κι η κατάρα πραγματοποιείται. Υστερα από εκατό χρόνια ένας πρίγκηπας με το φιλί του την ξυπνά.

 

Οι νεράιδες: Οι 12 καλές νεράιδες συμβολίζουν την εμμηνόρροια (μια φορά το μήνα, 12 φορές το χρόνο) που θα αφυπνίσει σεξουαλικά τη βασιλοπούλα και θα την ετοιμάσει για γάμο. Η 13η κακιά νεράιδα υποδεικνύει ότι η κατάρα αναφέρεται στην εμμηνόρροια, που αν παρεμποδιστεί θα απαγορεύσει τη σεξουαλική εκπλήρωση.

 

Η κυκλική σκάλα: Η βασιλοπούλα την ανεβαίνει πριν οδηγηθεί στο μυστικό κλειδωμένο δωμάτιο που γνέθει η γριά. Αντιπροσωπεύει -όπως και στα όνειρα- τη σεξουαλική εμπειρία. Το γύρισμα του κλειδιού στην κλειδαριά συμβολίζει τη σεξουαλική σχέση.

 

Η ρόκα: Από τη στιγμή που ματώνει το δάχτυλο του κοριτσιού (εμμηνόρροια) συμβολίζει την είσοδο στην εφηβεία.

 

Ο ύπνος: Μια περίοδος παθητικότητας και αδράνειας, ακόμα και αν μοιάζει να διαρκεί 100 χρόνια -κατάσταση γνώριμη στην εφηβεία- δεν είναι παντοτινή. Μέσα από τη μοναξιά μπορεί κανείς να αναπτύξει ειλικρινή διάλογο με τον εαυτό του, ώστε να τον γνωρίσει καλύτερα.

 

Ο πρίγκιπας: Το φιλί του λύνει τα «μάγια» του ναρκισσισμού και αφυπνίζει τη θηλυκότητα της βασιλοπούλας. Η ένωσή τους συμβολίζει ό,τι συνεπάγεται η ωριμότητα: την αρμονία με τον εαυτό μας και με τους γύρω μας.

 

Το μήνυμα: Η «κατάρα» είναι μια μεταμφιεσμένη ευχή. Μόνο όταν έχουμε θετική σχέση με τους άλλους δεν διατρέχουμε τον κίνδυνο να περάσουμε τη ζωή μας σαν «σε λήθαργο».

 

 

Τα πνευματικά δικαιώματα αυτού του άρθρου ανήκουν στην UNIT group of companies

Πηγή: http://www.haravgi.com.cy

Link to comment
Share on other sites

Ωραιο topic Νεφ! :clapping: :isaycool: Παντως ποτε δεν ειχα ιδιαιτερη αδυναμια στα παραμυθια. :unsure: Προτιμουσα τους θρυλους-μυθους καθε τοπου.Για παραδειγμα η γιαγια Σοφια της γειτονιας που ολοι λεγανε οτι ειναι Μαγισσα!!! :witch::lol: Οπως καταλαβατε ημουν τοση δα και της ειχα γινει τσιμπουρι :063baby: ^_^

Link to comment
Share on other sites

Mα την Παναγία και μα την Κλωθώ και μα την Νεφερτίτη και μα όποια θέλετε... ο ψυχαναλυτής, θέλει ψυχανάλυση!!! :001almostcry:

 

Τα παραμύθια έχουν και στο τέλος ένα όμορφο τέλος, δηλαδή την αισιόδοξη πλευρά που πρέπει να χτίζουμε, αλλά δεν μας την αναφέρει. Τον χαλάει; Επίσης, δεν καταλαβαίνει το παιδί μέσα μου, (ως άνθρωπος που με πολύ κόπο έψαξε να ξαναβρεί το παιδί μέσα του και φαίνεται και από το αβατάρ μου), γιατί πχ η Χιονάτη να είναι με 7 ενοχές... :( Άντε και η Γκρίνια είναι ενοχή... άντε και Νύστα είναι ενοχή, αλλά να είναι και η Σοφία ενοχή;

 

Από πότε το μήλο συμβολίζει το σέξ; Από την εποχή του Αδάμ; Γιατί και τότε ακόμα ήταν ο καρπός του δέντρου της Γνώσης. Το ίδιο και στην αρχαία Ελλάδα, και στην Περσία, και στην Αίγυπτο και αλλούθε. Στην Ινδία, το μισό κομμένο μήλο συμβολίζει το πρώτο τσάκρα, που επίσης έχει κόκκινο χρώμα, και εντός του έχει κουλουριασμένο το φίδι και μάλιστα κόμπρα (ή της τραγουδάς και σου λικνίζεται, ή την ερεθίζεις και σε δαγκώνει θανατηφόρα). Το φίδι, Σύμβολο της γκουνταλίνης, που είναι ο απαγορευμένος καρπός της γνώσης και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται, διότι όταν γίνει και ανέβει το επίπεδο της γκουνταλίνης αλόγιστα και ανεξέλεγκτα όπως είναι, ο άνθρωπος πεθαίνει. Γίνεται δηλαδή θνητός, άρα χάνει την αθανασία = παράδεισος. Να και το πρωπατορικό αμάρτημα!!! Ούτε στην Παλαιά Διαθήκη δεν λέει ότι πρωπατορικό ήταν ότι έκανε σεξ ο Αδάμ με την Εύα, ε μας το είπε ο ψυχαναλυτής των παραμυθιών. Να αναφωνήσω Ήμαρτον Κύριε;....

 

Ας ξαναπάμε στο παραμύθι.

Θα ήθελα ως 4χρονη Χαρουλίτσα (βλ. αβατάρ) να μου πει ο κ. Ψυχαναλυτής, τι μπουζούκι βαράει στην υπόθεση ο Πρίγκηπας και δη το φιλί του, που ανασταίνει την Χιονάτη... Ε, κάτι δεν θα συμβολίζει κι αυτό; Γιατί το αποκρύπτουμε και γιατί σταματάμε το παραμύθι και την ανάλυσή του στη μέση;

Εγώ το παιδάκι δεν το καταλαβαίνω κύριε ψυχαναλυτά...

 

Επίσης, δεν καταλαβαίνω, γιατί η Χιονάτη, να μην είναι ένα αιώνιο παιδί, που παρόλο που γνώρισε την λήθη της παιδικότητάς της (κοιμήθηκε - κώμα), από το μήλο (γνώση) που της προσέφερε η κακιά μάγισσα (ε, μην είναι κακιά αυτή που της είπε ότι θα γίνει γυναίκα χάνοντας την παρθενιά της κύριε ψυχαναλυτά..., ας είναι γιατί ίσως της είπε με ποιό τρόπο να την χάσει, δηλαδή να μην είναι αγνή στη συνέχεια αλλά κατίγκω...), κοίμησε την ενήλικη γυναίκα και ξύπνησε, από την αγνή αγάπη του πρίγκηπά της, το αιώνιο παιδί και έτσι συνέχισαν να ζουν ευτυχισμένοι...

 

 

...

...

...

μέχρι που ο εγγονός της Χιονάτης, γνώρισε την ΝεράιδαΑγάπηΜουΕσύ (εμένα) και έγιναν ζευγάρι...

Σας είπα; Την γιαγιά του αγαπημένου μου, την έλεγαν Χιονάτη (Χιονία βαφτισμένη εκ Μικράς Ασίας).

Ε, έχω μια ευαισθησία παραπάνω για αυτό το παραμύθι κύριε ψυχαναλυτά.. συγνώμη, αλλά... ψάξε μέσα σου να βρεις κι εσύ εκείνο το γλυκό και σκανδαλιάρικο αγοράκι...μμμμ? ίσως να ήσουν ένας από τους νάνους που είχαν την καλωσύνη να φιλοξενήσουν την καλή Χιονάτη, και να μην ήσουν Τύψη, αλλά Χάρισμα.

 

Η ΧΙΟΝΑΤΗ ΚΑΙ ΟΙ 7 ΝΑΝΟΙ

Ηθικό δίδαγμα: και ως ενήλικες γυναίκες, συνεχίστε να είστε αγνές, σαν μικρά παιδιά και η αγάπη που θα ανταποκριθεί στο κάλεσμά σας θα είναι επίσης αγνή (παραμυθένια) όπως την ονειρευτήκατε μικρές, και ο αγαπημένος σας θα είναι για σας Ο ΕΝΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ.

 

Θα σου πω όταν μπορώ και για τα άλλα παραμύθια μου κύριε... μεγάλε.

Link to comment
Share on other sites

Μια ασχετη ερωτηση, η γκουνταλινη εχει σχεση καθολου με το τυρι γκουντα ;

4317[/snapback]

 

όντως άσχετη... :001almostcry:

αλλά αν σκεφτείς ότι καμιά φορά για τις άπλυτες, λέμε ότι σ΄εκείνο το σημείο του σώματός τους, μυρίζουν τυρίλα... ίσως και να έχει!!! :018bleh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...