Jump to content

Απόκρυφα Κείμενα Παλαιάς Και Καινής Διαθήκης


Sabrina
 Share

Recommended Posts

Το βιβλίο που διαβάζω, η Αγγελολογία, έχει πολλές αναφορές σε ένα συγκεκριμένο τόμο από τα Απόκρυφα Κείμενα Παλαιάς Διαθήκης των εκδόσεων αυτών.

Να πω την αλήθεια δεν τα είχα καθόλου στα υπόψιν μου και από μια ματιά στα e-shops είδα ότι έχει πολύ πράγμα.

Τα έχει διαβάσει κανείς (όχι όλα, έστω κάποιο από αυτά). Αξίζει να κάνω καμιά αγορά;

Link to comment
Share on other sites

Το βιβλίο που διαβάζω, η Αγγελολογία, έχει πολλές αναφορές σε ένα συγκεκριμένο τόμο από τα Απόκρυφα Κείμενα Παλαιάς Διαθήκης των εκδόσεων αυτών.

Να πω την αλήθεια δεν τα είχα καθόλου στα υπόψιν μου και από μια ματιά στα e-shops είδα ότι έχει πολύ πράγμα.

Τα έχει διαβάσει κανείς (όχι όλα, έστω κάποιο από αυτά). Αξίζει να κάνω καμιά αγορά;

Επειδή το πράγμα είναι μπερδεμένο, αν θέλεις πες τα ονόματα των βιβλίων για να βρούμε άκρη.

Για να καταλάβεις εν συντομία: οι Εβραϊκές γραφές (Παλαιά Διαθήκη για εμάς, εκείνοι δεν τις αποκαλούν έτσι) ολοκληρώνονται γύρω στο 400 πΧ. Η Καινή διαθήκη έχει βιβλία που καλύπτουν από το 7 πΧ ως το 100 μΧ. Δηλαδή υπάρχει κενό από το 400-7 πΧ. Σ' αυτήν την περίοδο γράφτηκαν βιβλία που αργότερα άλλα για μέχρι κάποιο βαθμό είχαν μέρος στις Εβραϊκές γραφές και άλλα θεωρήθηκαν μέρος (εξωβιβλικής) ιουδαϊκής παράδοσης και άλλα ενώ άλλα είναι προιόν ομάδων και δεν θεωρούνταν ποτέ "γραφές".

Τα περισσότερα από αυτά τα βιβλία είτε γράφτηκαν στα Ελληνικά είτε υπάρχουν μόνο στα Ελληνικά (με εξαιρέσεις).

Υπάρχουν βιβλία που κατα διαστήματα και τόπους είχαν κύρος "Γραφών". Αυτά επειδή τα συμπαθούσαν και αντλούσαν επιχειρηματολογία οι Χριστιανοί οι Ιουδαίοι τα απέρριψαν (παραδοσιακά στην θρυλούμενη σύνοδο της Ιάμνειας, όπου απέρρψαν επισήμως και το Χριστιανισμό - μέχρι τότε οι Χριστιανισμός θεωρούνταν ως ιουδαϊκή αίρεση). Οπότε κανένα από αυτά δεν είναι σήμερα μέρος των Εβραϊκών γραφών αν και ορισμένα τα έχουν σε εκτίμηση ως θρησκευτική λογοτεχνία. Αυτά ονομάζονται "απόκρυφα". Έτσι τα ονομάζουν και τα θεωρούν και οι προτεστάντες στον χριστιανικό χώρο.

Στους καθολικούς αυτά έχουν κύρος γραφών αλλά σε δεύτερο πλάνο. Τα ονομάζουν "δευτεροκανονικά". Η ορθόδοξη εκκλησία τα θεωρεί από παράδοση πλήρως κανονικά και έγκυρα (αλλά δεν έχει οριστική απόφαση και θέση).

Στην Ελλάδα θα τα βρεις στις περισσότερες βίβλους εκτός των προτεσταντικών.

Μια άλλη ομάδα ήταν αυτά που θεωρήθηκαν ψευδεπίγραφα και αυτά είναι τα κατ’εξοχή «απόκρυφα» (που υπάρχουν στις εκδόσεις του Πύρινου Κόσμου). Πολλά από αυτά κατά καιρούς είχαν κάποιο κύρος (το βιβλίο του Ενώχ είναι κλασικό παράδειγμα) αλλά δεν πληρούσαν τα κριτήρια για να θεωρηθούν «γραφές».

Η άλλη ομάδα είναι τα ειδικού ενδιαφέροντος (πχ το Εγχειρίδιο της Πειθαρχίας και τα άλλα κείμενα των ομάδων της Νεκρής θάλασσας), και συνήθως ποτέ δεν διεκδικούσαν θέση «γραφών».

Επειδή τα έχω διαβάσει σε διάφορες γλώσσες και εκδόσεις θα έλεγα ότι οι εκδόσεις του Πύρινου Κόσμου είναι από τις χειρότερες ποιοτικά και μεταφραστικά. Έχουν το προσόν της σύγχρονης γλώσσας και είναι προσιτά, αλλά...

Link to comment
Share on other sites

Βασικά εγώ σκεφτόμουν να πάρω για αρχή τους 2 πρώτους τόμους από την Παλαιά Διαθήκη:

 

Τόμος 1: Το πρώτο και δεύτερο βιβλίο του Αδάμ και της Εύας - Βίος Αδάμ και Εύας

Τόμος 2: Ενώχ ή Αιθιοπικός Ενώχ - Το βιβλίο των μυστικών του Ενώχ

 

Τη συγκεκριμένη θεματολογία βασικά θα ήθελα να τη διαβάσω και στα ελληνικά, και να την έχω. Ότι έχω μελετήσει αυτά τα χρόνια είναι στα αγγλικά και δε μπορώ να πω ότι τα έχω απορροφήσει λόγω γλώσσας.

 

..και από την Καινή

Τόμος 1: Το Ευαγγέλιο της Γέννησης της Μαρίας - Το Πρωτοευαγγέλιο - Το Ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας του Ιησού Χριστού - Οι Επιστολές Του

Τόμος 2: Ο Ύμνος του Ιησού - Το Απόκρυφο του Ιακώβου - Το Ευαγγέλιο της Μαγδαληνής - Το βιβλίο του Θωμά - Το Ευαγγέλιο των Εβιονιτών

Τόμος 3: Οι Πράξεις του Ιωάννη - Οι Πράξεις του Ανδρέα - Οι Πράξεις του Θωμά - Οι Πράξεις του Πέτρου - Αποκάλυψη του Πέτρου

Link to comment
Share on other sites

απάντησες στο προηγούμενο ποστ, ήθελα να δω τους τίτλους αυτών των βιβλίων.

 

Υπάρχει καμιά ολοκληρωμένη λίστα εκτός από βιβλία εδώ και κει σε βιβλιοπωλεία να δω πάνω κάτω τι παίζει;

 

 

πάντως τι να πω μερικούς ανθρώπους τους γοητεύει η Εβραϊκή θεματολογία τι το τόσο γοητευτικό έχει ρε παιδιά ;

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

Βασικά εγώ σκεφτόμουν να πάρω για αρχή τους 2 πρώτους τόμους από την Παλαιά Διαθήκη:

 

Τόμος 1: Το πρώτο και δεύτερο βιβλίο του Αδάμ και της Εύας - Βίος Αδάμ και Εύας

Τόμος 2: Ενώχ ή Αιθιοπικός Ενώχ - Το βιβλίο των μυστικών του Ενώχ

 

Τη συγκεκριμένη θεματολογία βασικά θα ήθελα να τη διαβάσω και στα ελληνικά, και να την έχω. Ότι έχω μελετήσει αυτά τα χρόνια είναι στα αγγλικά και δε μπορώ να πω ότι τα έχω απορροφήσει λόγω γλώσσας.

 

..και από την Καινή

Τόμος 1: Το Ευαγγέλιο της Γέννησης της Μαρίας - Το Πρωτοευαγγέλιο - Το Ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας του Ιησού Χριστού - Οι Επιστολές Του

Τόμος 2: Ο Ύμνος του Ιησού - Το Απόκρυφο του Ιακώβου - Το Ευαγγέλιο της Μαγδαληνής - Το βιβλίο του Θωμά - Το Ευαγγέλιο των Εβιονιτών

Τόμος 3: Οι Πράξεις του Ιωάννη - Οι Πράξεις του Ανδρέα - Οι Πράξεις του Θωμά - Οι Πράξεις του Πέτρου - Αποκάλυψη του Πέτρου

Στα Αγγλικά είναι οι καλύτερες εκδόσεις. Στα Ελληνικά καλύτερες βρήκα τις για πανεπιστημιακή χρήση (για Αθήνα δεν ξέρω αλλά στη Θεσ/νίκη στο βιβλιοποωλείο Πουρναρά, κοντά στην Αγ. Σοφία)

Για απλή γνωριμία με το θέμα χωρίς αξιώσεις αυτά που αναφέρεις του Πύρινου Κόσμου είναι ΟΚ.

Link to comment
Share on other sites

Στους καθολικούς αυτά έχουν κύρος γραφών αλλά σε δεύτερο πλάνο. Τα ονομάζουν "δευτεροκανονικά". Η ορθόδοξη εκκλησία τα θεωρεί από παράδοση πλήρως κανονικά και έγκυρα (αλλά δεν έχει οριστική απόφαση και θέση).

Στην Ελλάδα θα τα βρεις στις περισσότερες βίβλους εκτός των προτεσταντικών.

 

Αυτό απεικονίζεται μια χαρά στον παρακάτω πίνακα:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_canon#Canons_of_various_Christian_traditions

Link to comment
Share on other sites

ωραίος αν είχανε και τα απόκρυφα της Καινής Διαθήκης σε τέτοιο πίνακα θα ήταν ολοκληρωμένο.

Η ιστορία είναι διαφορετική σ' αυτήν την περίπτωση και δεν ισχύουν οι ίδιοι διαχωρισμοί.

Υπάρχουν τα κανονικά βιβλία που από ένα σημείο και μετά (τα περισσότερα πολύ νωρίς) και από όλους είχαν θέση κανονικών.

Υπάρχουν εκείνα που για ορισμένους είχαν θέση στην Καινή Διαθήκη αλλά για διάφορους λόγους τέθηκαν εκτός *χωρίς* όμως να χάσουν την αξία τους όπως τα "δευτεροκανονικά" της ΠΔ. Θεωρήθηκαν μέρος της θρησκευτικής παράδοσης (απλά θεωρούνται πρώιμα εκκλησιαστικά ή πατερικά κι όχι μέρος της ΚΔ.) Επιστολή Βαρνάβα, Επιστολές Κλήμη προς Κορινθίους Α' & Β', Ποιμήν του Ερμά, Διαταγαί Αποστόλων, Διδαχή Αποστόλων, ήταν βιβλία που για λίγο "έπαιζαν" (τοπικά) ως μέρος της ΚΔ. Η αφαίρεσή τους δεν οδήγησε σε απαξίωση.

Υπάρχουν και εκείνα που μιμούνταν το περιεχόμενο ή τη γραφή των κανονικών, αλλά ποτέ (ούτε τοπικά) και είχαν αξία κανονικών και ήταν απαξιωμένα από την αρχή τους, σχεδόν (με κάποιες εξαιρέσεις). Αυτά είναι τα γνωστά σήμερα ως Απόκρυφα Καινής Δ. και αυτά υπάρχουν στις εκδόσεις του Πύρινου Κόσμου. Σίγουρα υπάρχουν πίνακες που δείχνουν και αυτά.

 

Τέλος υπάρχει και μια άλλη "κατηγορία" εντελώς χαμένων βιβλίων που ήταν η βάση των κανονικών σήμερα και φαίνεται ότι στα πρώτα χρόνια (που δεν υπήρχε οριστική συλλογή 'κανόνας') αλλά σκόρπια κείμενα θεωρούνταν ίσης αξίας τα σημερινά κανονικά. Είναι το αρχικό αραμαϊκό ευαγγέλιο του Ματθαίου, ίσως κάποιο διαφορετικό κείμενο του Μάρκου, χαμένες επιστολές του Παύλου: η 1η (ίσως και μια 4η) επιστολή προς Κορινθίος του Παύλου (οι σημερινές Α' & Β' είναι η 2η και 3η!), ίσως 3η προς Θεσσαλονικείς, επιστολές προς Ιεράπολη και Λαοδίκεια, τα Λόγια (Quele) του Ιησού κάποιο που ίσως είχε "πράξεις" του Ιησού και το 3ο βιβλίο του Λουκά που θα μιλούσε για τα μετά το τέλος των Πράξεων και το ταξίδι του Παύλου στην Ισπανία. Αυτά αν υπήρχαν θα θεωρούνταν κανονικά αλλά φαίνεται να χάθηκαν πριν το 100 μΧ ή να μην είχαν ποτέ κυκλοφορία τέτοια που να σιγούρευε τη μετάδοσή τους.

Link to comment
Share on other sites

Ειχα μια ιδεα για το πως ειναι τα πραγματα με το τι αποδεχονται οι εκκλησιες και τι οχι, αλλα μου δημιουργισατε μια απορια, οι Αιθιοπιες ορθοδοξοι με την παλια ορολογια αποδεχονταν τα κειμενα του Ενοχ????? Ειχα την εντυπωση οτι τα κειμενα αυτα επαψαν να ειναι αποδεκτα μετα την πρωτη-δευτερη οικουμενικη συνοδο απο ολους και παντου... Και δεν βρικα καπου να αναγραφεται οτι οι αιθιοπικη εκκλησια συνεχισε να τα χρησημοποιει... Διαφωτιστεμε αν και εφοσον γνωριζεται γτ χαθηκα ιστορικα απο οτι φενεται...

Edited by Zepert
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...