Jump to content

Σαφήνεια


Recommended Posts

''Ένα και μόνο πράγμα απαιτούσε ο Επίκουρος από τους ρήτορες και τους συγγραφείς: την σαφήνεια. [...] Ο φιλόσοφος οφείλει να αναπτύσσει με σαφήνεια τα θέματά του και να αφήνει κατά μέρος το φορτίο της πολυμάθειας, το οποίο φορτίο ούτε συμβάλλει στην κατανόηση της φύσης, ούτε βοηθά το ανθρώπινο πνεύμα να απαλλαγεί από τα δεσμά της πλάνης.''

 

Από το βιβλίο του Heinrich Schmidt ''Επίκουρου Η φιλοσοφία της χαράς της ζωής''

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ο φιλόσοφος οφείλει να αναπτύσσει με σαφήνεια τα θέματά του και να αφήνει κατά μέρος το φορτίο της πολυμάθειας

Ο φιλό-σοφος το οφείλει στον εαυτό του αν θέλει να ανέβει σε επίπεδο και να γίνει σοφός,αλλά και για να βοηθήσει του άλλους στην ίδια κατεύθυνση.

Μαζί με την σαφήνεια θα έβαζα και την ακρίβεια.Σαφής και ακριβής ώστε να διατηρεί την Αλήθεια.

Link to comment
Share on other sites

Λείπει η σαφήνεια και η ακρίβεια. Ο κόσμος έχει αναπτύξει το ταλέντο του μιλάω ώρες ατελείωτες αλλά δε λέω τίποτα και οι ακροατές έχουν αναπτύξει το ταλέντο του ακούω με τις ώρες αυτόν που μιλάει και υποκρίνομαι ότι καταλαβαίνω αυτά που λέει και ότι είναι σημαντικά.

Link to comment
Share on other sites

Τουναντίον. Άλλωστε ο Πρωταγόρας εισήγαγε τον όρο "ορθοέπεια", με δυο λόγια το να ακριβολογούμε με συνέπεια λέξεων και εννοιών.

 

Η παρεξήγηση με τους σοφιστές είναι πως έχει δημιουργηθεί η εντύπωση πως τα λογοπαίγνια τα κάνανε για να μπερδέψουν. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον Πρωταγόρα, κάθε άλλο: επίτηδες δίνανε δείγματα μπερδεμένου λόγου για να εξασκήσουν τους μαθητές τους στο πως μπορείς να "τη φας" από λογικοφανή επιχειρήματα και να μη "μασάνε" από τέτοια κόλπα.

 

Τώρα βέβαια, στην πορεία, υπήρξαν κι άλλοι που την είδαν αλλιώς τη δουλειά...

Link to comment
Share on other sites

Σε εποχες που ο δημοσιος διαλογος ειχε αναχθει σε τεχνη, ειναι απολυτως

αναμενομενο να αναπτυχθουν σχολες που να διδασκουν τετοιες ικανοτητες

(κατασκευης εντυπωσεων κλπ)

Στην τελικη ακομα και στην καθημερινοτητα αν εχεις παρατηρησει σημασια

εχει το πως παρουσιαζει κανεις κατι, παρα η αντικειμενικη αληθεια πισω απ

αυτο...

Η αποψη οτι "η αληθεια ειναι υποκειμενικη" δε ξερω αν με εκφραζει παντως

τη βρισκω αρκετα ενδιαφερουσα...

Edited by Devaraja
Link to comment
Share on other sites

επίτηδες δίνανε δείγματα μπερδεμένου λόγου για να εξασκήσουν τους μαθητές τους στο πως μπορείς να "τη φας" από λογικοφανή επιχειρήματα και να μη "μασάνε" από τέτοια κόλπα.

Bασικά παρακολουθώ Βουλή από μικρός.Βίτσιο.

Αν και οι συγχρονοι ρήτορες δεν είναι και τόσο καλοί έως καθόλου,παρατηρώ τον εαυτό μου να λέει σε κάθε ομιλία "αυτός έχει δίκιο".

Έπειτα ανεβαίνει κάποιος άλλος και λέει τα ακριβώς αντίθετα και λέω "έχει δίκιο και αυτός.

Έχει πλάκα αυτό το παιχνίδι της ρητορικής.

Όμως και ακροατής θα πρέπει να μάθει να ακούει και αυτά που δεν λέγωνται.Αυτά που κρύβονται πίσω από τις λέξεις.

 

"Μην ακόυς αυτά που λέω,αλλά αυτά που δεν λέω" αποδίδεται σε δάσκαλο του Ζεν..

Link to comment
Share on other sites

Αν γνωρίζεις ακριβώς τι θέλεις να πεις, τότε μπορείς να επιλέξεις με ποιον τρόπο θα το πεις.

Αν δεν ξέρεις όμως, ο τρόπος είναι ένας και δεν έχει σχέση με τη σαφήνεια.

Αν όμως είσαι στην πρώτη περίπτωση και δεν είσαι σαφής, τότε κρύβονται απώτεροι σκοποί.

 

Τώρα αν είσαι φιλόσοφος και θέλεις να εκφράσεις τις απόψεις σου για κάτι, πρέπει να είσαι σαφής αν θέλεις να υπάρξει μια εξέλιξη στα λεγόμενά σου. Εγώ προσωπικά δίνω περισσότερη σημασία στους φιλόσοφους που κατανοώ σε μεγάλο βαθμό τι θέλουν να πουν. Αν δεν εκφράζονται ξεκάθαρα, τότε μάλλον δε θέλουν να το πουν.

 

Φυσικά υπάρχει και η άποψη ότι κάποια πράγματα μας αποκαλύπτονται όταν είμαστε έτοιμοι...

Link to comment
Share on other sites

Bασικά παρακολουθώ Βουλή από μικρός.Βίτσιο.

Αν και οι συγχρονοι ρήτορες δεν είναι και τόσο καλοί έως καθόλου,παρατηρώ τον εαυτό μου να λέει σε κάθε ομιλία "αυτός έχει δίκιο".

Έπειτα ανεβαίνει κάποιος άλλος και λέει τα ακριβώς αντίθετα και λέω "έχει δίκιο και αυτός.

Έχει πλάκα αυτό το παιχνίδι της ρητορικής.

Όμως και ακροατής θα πρέπει να μάθει να ακούει και αυτά που δεν λέγωνται.Αυτά που κρύβονται πίσω από τις λέξεις.

 

"Μην ακόυς αυτά που λέω,αλλά αυτά που δεν λέω" αποδίδεται σε δάσκαλο του Ζεν..

Είναι η λήψη των αποφάσεων διαφορετική. Οι ομιλίες στη βουλή είναι κενές περιεχομένου αφού κανείς δεν περιμένει οι ομιλητές να πείσουν κανέναν. Το κάθε κόμμα απλά προβάλλει τη γραμμή που έχει ληφθεί μέσω των ομιλητών και μια επίφαση συζήτησης.

Link to comment
Share on other sites

Θα το πάω μέσω Λαμίας: η σχετική πρόταση του Επίκουρου, σχετίζεται με το γνωστό απόφθεγμα "το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν".

 

Έχω καταλήξει πως η εκπαίδευση των σπαρτιατών στο να είναι ολιγόλογοι και μεστοί, είχε να κάνει με τις ανάγκες μιας κοινότητας η οποία έπρεπε να πολεμήσει κάθε τόσο. Φανταστείτε τώρα το σκηνικό όπου στέλνουν έναν ανιχνευτή να δει τα εχθρικά στρατεύματα. Όταν επιστρέψει, θέλεις να είναι σε θέση να πει "είναι τόσοι, έχουν αυτά τα όπλα, πάνε εκεί" και όχι κάτι του στυλ "Οι πλουμιστοί Πέρσες καβαλλάρηδες, πάνω στα περήφανα άτια τους μπλαμπλαμπλαμπλαμπλαμπλα". Η συμπύκνωση της πληροφορίας σε τέτοιες καταστάσεις είναι θέμα ζωής και θανάτου.

 

Βλέπω να υπεισέρχεται λοιπόν στο θέμα και η παράμετρος του χρόνου. Ο Επίκουρος ανήκει προφανώς στη βιαστική σχολή, η οποία λέει, πολύ σωστά πως ο ανθρώπινος βίος είναι σύντομος και πρέπει να μη βάζουμε εμπόδια στον εαυτό μας. Οπότε σαφήνεια ώστε να φτάσουμε πιο γρήγορα στο σκοπό μας.

 

Η σχολή του Ζεν από την άλλη, συνδέεται με την αντίληψη πως η φώτιση είναι ένα έργο ζωής, οπότε παίρνουμε το χρόνο μας, άρα μπορούμε να "παίζουμε" στην πορεία.

 

Το ενδιαφέρον που βλέπω στο όλο σχήμα είναι πως η πλήρης σαφήνεια κι η πλήρης ασάφεια μπορούν να οδηγήσουν στο ίδιο αποτέλεσμα. Αυτό που μπερδεύει είναι οι μπάσταρδες καταστάσεις (και ο Επίκουρος αυτές καταγγέλει ουσιαστικά).

Link to comment
Share on other sites

...από τους ρήτορες και τους συγγραφείς

Για μένα αυτή είναι η φράση κλειδί. Δεν μπορείς να απαιτείς σαφήνεια από τους πάντες μιας και όλοι δεν γεννηθήκαμε με τα φόντα να γίνουμε ρήτορες και συγγραφείς.

Αλλιώς θα κρίνω κάποιον που μου πλασάρεται ως τέτοιος και αλλιώς θα αντιμετωπίσω έναν άνθρωπο που απλά προσπαθεί να μου πει κάτι.

Link to comment
Share on other sites

Βεβαίως αν θέλεις να γίνεις κατανοητός από το ακροατήριό σου τότε θα προσπαθήσεις να είσαι και σαφής. Θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη δυσκολία (άρθρωσης, δυσλεξίας κτλ) για να μην καταλαβαίνει ο άλλος τι θες να πεις, αλλιώς γίνεται επίτηδες.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...