Jump to content

Η Θεωρία Της Δυτικής Μουσικής Ως Εσωτερική Διδασκαλία


Recommended Posts

Τα παρακάτω, είναι μια σειρά από σκέψεις που άρχισαν να πυροδοτούν η μία την άλλη, ένα καλοκαιριάτικο μεσημέρι και ως τέτοιες, δεν είναι κάτι δεδομένο, ούτε κάτι που έχω διαβάσει από κάποιον γκουρού, απλώς ως δυνατότητα να έχει συμβεί.

 

Κι ας αρχίσουμε πρώτα από το «γιατί».

 

Το γιατί βρίσκεται κυριολεκτικά κάτω από τη μύτη μας. Η δυτική μουσική, αν και προέρχεται από τη λαϊκή/δημοτική μουσική της δυτικής Ευρώπης, διαμορφώνεται σε σύστημα όταν μπαίνει στην υπηρεσία της θρησκείας. Σε ένα λιγότερο γνωστό περιστατικό, όταν άρχισε να εξαπλώνεται η πολυφωνία, στην πρώιμη Αναγέννηση, το Βατικανό σκέφτηκε να την απαγορεύσει ώσπου επενέβη ο Παλεστρίνα κι έσωσε την κατάσταση (το περιστατικό αναφέρεται στην επίδραση της οργανωμένης θρησκείας στη λόγια μουσική).

 

Το πολύ γνωστό, ωστόσο, είναι πως τα ονόματα που έχουν οι νότες, προέρχονται από τα λόγια ενός ύμνου.

 

Ut queant laxis

resonare fibris,

Mira gestorum

famuli tuorum,

Solve polluti

labii reatum,

Sancte Iohannes.

 

Όπου σε κάποια μουσικά κείμενα το Ντο αναφέρεται μερικές φορές ως Ουτ, αλλά αργότερα αντικαταστάθηκε από την πρώτη συλλαβή του Dominus Deus (Κύριος ο Θεός).

 

Ενίοτε, στις μουσικές κλίμακες αποδίδονται χαρακτήρες και συναισθήματα. Το πιο διαδεδομένο μοντέλο, είναι το παρακάτω:

 

http://www.gradfree.com/kevin/some_theory_on_musical_keys.htm

Link to comment
Share on other sites

Πάμε τώρα ένα βήμα παραπέρα:

 

Η δομή ενός μουσικού κομματιού, όχι μόνο στη λόγια (αυτή που κοινώς λέγεται «κλασική» μουσική) αλλά και στη λαϊκή μουσική της Δύσης (pop, rock κλπ.) αλλά και το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής της Ανατολής (όπως, ας πούμε, τα ρεμπέτικα) ακολουθούν μια συγκεκριμένη δομή: το κομμάτι κυμαίνεται σε δύο τετράχορδα, κάτω και πάνω τετράχορδο. Το κομμάτι ξεκινά με μια μελωδία στο κάτω τετράχορδο, συμβαίνει ένα επεισόδιο στο άνω τετράχορδο και η ισορροπία επανέρχεται με την επιστροφή στο κάτω τετράχορδο, με την ίδια μελωδία (η οποία, μπορεί να έχει αλλάξει λιγάκι).

 

Η παρακάτω «πορεία» ενός μουσικού κομματιού είναι μια πολύ χοντροκομμένη περιγραφή διότι, αν κάτσω κι εξηγήσω τεχνικά τον τρόπο με τον οποίο αυτό συμβαίνει και στην ανατολική και στη δυτική μουσική, θα πρέπει να γεμίσω καμμιά 15ριά σελίδες.

 

Το «ζουμί» της υπόθεσης είναι πως το παρακάτω γενικό σχήμα είναι τόσο πολύ διαδεδομένο στον κόσμο που φαίνεται να περιέχει κάτι το αρχετυπικό, έχει μια φυσικότητα, σαν να λέμε. Επίσης, συμπίπτει με το γενικότερο σχήμα που έχουν όλοι οι μύθοι (αρχή, πλοκή, λύση). Μην πω τώρα πως σε πολλά δημώδη άσματα, η δομή αυτή χρησιμοποιείται ακριβώς για να διαχωρίσει τα αγωνιώδη κομμάτια του μύθου από τα ήρεμα (π.χ. στα κουπλέ εξιστορούνται οι άθλοι κι οι κίνδυνοι που περνά ο ήρωας ενώ στο ρεφρέν εξυμνώνται οι αρετές του ήρωα).

Link to comment
Share on other sites

Ωραία λοιπόν μπορούμε να εμβαθύνουμε καθόλου;

 

Ας το κοιτάξουμε. Έχουμε επτά νότες στη σκάλα ενώ αν προσθέσουμε και τις αλλοιώσεις (τα «μαύρα πλήκτρα» στο πιάνο) οι νότες γίνονται δώδεκα. Σαν να λέμε 7 παραδοσιακοί πλανήτες και 12 ζώδια.

 

Αν ήταν να αντιστοιχίσω τις νότες στους πλανήτες θα το έκανα ως εξής:

 

Do - Ζευς. Το Ντο είναι μια πολύ χαρούμενη νότα, εξ άλλου Deus και Ζευς έχουν την ίδια ρίζα, οπότε Dominus Deus, Κύριος Ζευς.

Re - Το ρε βγάζει μια τελείως άρεια ενέργεια - θα πειστείτε αν ακούσετε κάτι γραμμένο σε ρε ελάσσονα - οπότε, Άρης

Mi - Mercury - Ερμής

Fa - Το φα έχει κάτι καθάριο, θα το συνέδεα με την Αφροδίτη (Freya στους βόρειους)

Sol - Θέλει και ρώτημα; Sol=Ήλιος

La - Luna - Φεγγάρι. Η ενδιαφέρουσα σύμπτωση είναι πως το Λα δίνεται ως τόνος για το κούρδισμα, χρησιμοποιείται δηλαδή, τρόπον τινά ως «φως» στο σκοτάδι του... ξεκουρδίσματος!

Si - Πολύ «περίεργη» νότα η οποία ταιριάζει πολύ με τον Κρόνο.

 

Αυτά για την ώρα... :cheerful_h4h:

Link to comment
Share on other sites

Το πολύ γνωστό, ωστόσο, είναι πως τα ονόματα που έχουν οι νότες,

 

(σήμερα)

 

~~~

Σχόλιο:Ωραίες οι αντιστοιχήσεις :)

 

Μουσικό σχόλιο:Υπάρχουν όργανα τα οποία αναδεικνύουν πολύ πληρέστερα τον χαρακτήρα που έχουν κάποιες νότες :)

Πχ..θεωρώ οτι πολύ δύσκολα θα μπορούσε να συγκριθεί η ανοιχτή ρε ενός κρητικόύ λαούτου,με οποιοδήποτε ρε,άλλου οργάνου..

(πέρα από τις πολύ χαμηλές του πιάνου ίσως..)

 

Μυστικιστικό σχόλιο:Διακρίνω μέσα στα νέφη μια συμφωνία σε Φα για σειρήνες και ένα κομματάκι σε σολ,αντί προστατευτικού

πενταγράμμου :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...