Νεφέλη Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Μιας και θίχτηκε σε άλλο θέμα tread (http://www.artofwise.gr/forum/index.php?/topic/6010-%CE%BE%CF%8C%CF%81%CE%BA%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BC%CE%B7/) θα ήθελα να συζητήσουμε το τι νομίζετε ότι είναι η Ηθική και πως την αντιλαμβάνεστε. (ενδιαφέρον σχετικό link: https://sciencearchives.wordpress.com/tag/%CE%B7%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE/) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Μιας και θίχτηκε σε άλλο θέμα tread (http://www.artofwise.gr/forum/index.php?/topic/6010-%CE%BE%CF%8C%CF%81%CE%BA%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BC%CE%B7/) θα ήθελα να συζητήσουμε το τι νομίζετε ότι είναι η Ηθική και πως την αντιλαμβάνεστε. (ενδιαφέρον σχετικό link: https://sciencearchives.wordpress.com/tag/%CE%B7%CE%B8%CE%B9%CE%BA%CE%AE/) Η ηθική είναι αυτό που αποκτάς με την παιδεία και το χάνεις μόλις πατήσεις το πόδι σου στην πολιτική. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Νεφέλη Posted April 9, 2015 Author Report Share Posted April 9, 2015 ...Κάνεις μια ερώτηση κάποιου αόριστου επιπέδου... ...Μπαίνει ο Speedy... ...Επίπεδο ορίζεται μεταξύ φτέρνας και αστραγάλου... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Δανάη Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Για εμένα θα έλεγα ότι είναι ένα σύνολο κανόνων που θεωρώ ότι πρέπει να ακολουθώ για να είμαι ο άνθρωπος που θέλω να είμαι. Αρκετές φορές (και ίσως λανθασμένα) προβάλλω αυτούς τους κανόνες και σε άλλους και έτσι κατά κάποιο τρόπο διαλέγω ποιους θα ήθελα να κρατήσω δίπλα μου και ποιους μακρικά μου. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Νεφέλη Posted April 10, 2015 Author Report Share Posted April 10, 2015 Σημείωση: για τα λεξικά, η "ηθική" εντάσσεται στην γενικότερη "ομπρέλα" της φιλοσοφίας... Συνεχίστε Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Φοίνικας Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 (edited) Για εμένα είναι η ζώνη που σου εξασφαλίζει την επιβίωση σου (αν δεν την καταπατάς) και την ευζωία* σου (αν την ενστερνίζεσαι) στα πλαίσια της κοινωνίας που ζεις. Αν τα πλαίσια αλλλάξουν και γίνουν τα πλαίσια "της κοινωνίας που θα ήθελες να ζεις", γίνεται ιδεαλισμός.*Και την ευζωία των γύρω σου για ευνόητους λόγους. Edited April 10, 2015 by Φοίνικας Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Αρχάγγελος Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Ηθική είναι το πλαίσιο συμπεριφοράς που δεν διαταράσσει την ψυχική γαλήνη ενός συναισθηματικά υγιούς ατόμου και δεν επιφέρει σωματικές ή ψυχικές βλάβες στον ίδιο και στο περιβάλλον του. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Νεφέλη Posted April 13, 2015 Author Report Share Posted April 13, 2015 Ηθική είναι το πλαίσιο συμπεριφοράς που δεν διαταράσσει την ψυχική γαλήνη ενός συναισθηματικά υγιούς ατόμου και δεν επιφέρει σωματικές ή ψυχικές βλάβες στον ίδιο και στο περιβάλλον του. Για μένα η ηπειρωτική μουσική (λέμε τώρα) διαταράσσει την ψυχική μου γαλήνη... Συνεπώς, είναι ανήθικη...; Αντίθετα, η σουρεαλιστική ζωγραφική που με ηρεμεί (πάλι λέμε τώρα) διαταράσσει την δική σου ψυχική γαλήνη... Άρα, είναι ΚΑΙ αυτή ανήθικη...; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Αρχάγγελος Posted April 14, 2015 Report Share Posted April 14, 2015 Για μένα η ηπειρωτική μουσική (λέμε τώρα) διαταράσσει την ψυχική μου γαλήνη... Συνεπώς, είναι ανήθικη...; ενός συναισθηματικά υγιούς ατόμου Τί δεν κατάλαβες; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Αρχάγγελος Posted April 14, 2015 Report Share Posted April 14, 2015 Η Ηπειρώτικη μουσική δεν είναι συμπεριφορά. Συμπεριφορά είναι οι πράξεις κάποιου ανθρώπου. Αν κάποιος σε αναγκάσει να ακούς Ηπειρώτικη μουσική, παρά την θέλησή σου, αυτός διαταράσσει την ψυχική σου γαλήνη. Δρα με τρόπο ανήθικο και σου προκαλεί ψυχική βλάβη. Αν κάποιος σου δώσει ένα κομμάτι του καταπληκτικού Πετρολούκα Χαλκιά και δεν σου αρέσει (καταρχήν έχεις πρόβλημα ), τότε έχεις την επιλογή να μην το ακούσεις. Αυτός δεν διαταράσσει την ψυχική σου γαλήνη, άρα δεν δρα ανήθικα. Πιάνω ένα ακραίο παράδειγμα. Έστω ότι ένα παιδί δεχόταν σωματική βία και την έχει εκλάβει ως συμπεριφορά αγάπης και ενδιαφέροντος (λέμε τώρα). Μεγαλώνοντας, προκειμένου να νιώσει επιθυμητό, αποδεκτό, αγαπητό κλπ επιθυμεί να του ασκείται σωματική βία, προκειμένου να έχει ψυχική γαλήνη (τραβηγμένο από τα αυτιά). Αν κάποιος δικαιολογηθεί λέγοντας ότι ''έτσι του αρέσει'', τότε δεν μπορεί να θεωρηθεί ηθικός διότι προκαλεί σωματική βλάβη, παρατείνει μία ψυχική και αναφέρεται σε άτομο το οποίο δεν είναι ψυχικά υγιές. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy Posted April 14, 2015 Report Share Posted April 14, 2015 ...Κάνεις μια ερώτηση κάποιου αόριστου επιπέδου... ...Μπαίνει ο Speedy... ...Επίπεδο ορίζεται μεταξύ φτέρνας και αστραγάλου... Πρέπει να μάθετε να στέκεστε στα πόδια σας πριν αρχίσετε το περπάτημα ! Γιατί μερικοί νομίζετε ότι περπατάτε ενώ πηγαίνετε στα 4 σαν τους ουρακοτάγκους Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Νεφέλη Posted April 14, 2015 Author Report Share Posted April 14, 2015 Τί δεν κατάλαβες; Το περίμενα ότι θα το έλεγες αυτό Η Ηπειρώτικη μουσική δεν είναι συμπεριφορά. Συμπεριφορά είναι οι πράξεις κάποιου ανθρώπου. Τότε γιατί συχνά ακούμε σχόλια τύπου "αυτή η μουσική είναι ανήθικη" ή "αυτή η ζωγραφιά είναι ανήθικη" κ.ο.κ.; Η ηθική δεν περιορίζεται στην συμπεριφορά. Αν κάποιος σε αναγκάσει να ακούς Ηπειρώτικη μουσική, παρά την θέλησή σου, αυτός διαταράσσει την ψυχική σου γαλήνη. Δρα με τρόπο ανήθικο και σου προκαλεί ψυχική βλάβη. Συνεπώς, κάθε χαζοχαρούμενος που περνά κάτω από τα μπαλκόνια μας με την μουσική τσίτα στα ηχεία, είναι ανήθικος (διότι σίγουρα κάποιος θα υπάρχει που δεν θα γουστάρει την μουσική που έχει βάλει). Προσωπικά, έχω μια ποικιλία χαρακτηρισμών γι'αυτούς τους τύπους, αλλά σίγουρα το "ανήθικος" δεν είναι ένας απ' αυτούς. Αν κάποιος σου δώσει ένα κομμάτι του καταπληκτικού Πετρολούκα Χαλκιά και δεν σου αρέσει Δεν έχουμε συστηθεί με τον κύριο... (ναι, μπορείς να φρίξεις τώρα ) Πιάνω ένα ακραίο παράδειγμα. Έστω ότι ένα παιδί δεχόταν σωματική βία και την έχει εκλάβει ως συμπεριφορά αγάπης και ενδιαφέροντος (λέμε τώρα). Μεγαλώνοντας, προκειμένου να νιώσει επιθυμητό, αποδεκτό, αγαπητό κλπ επιθυμεί να του ασκείται σωματική βία, προκειμένου να έχει ψυχική γαλήνη (τραβηγμένο από τα αυτιά). Αν κάποιος δικαιολογηθεί λέγοντας ότι ''έτσι του αρέσει'', τότε δεν μπορεί να θεωρηθεί ηθικός διότι προκαλεί σωματική βλάβη, παρατείνει μία ψυχική και αναφέρεται σε άτομο το οποίο δεν είναι ψυχικά υγιές. 1) Δυστυχώς, το παράδειγμά σου είναι μια πραγματικότητα για πολλούς ανθρώπους (αν θέλεις, αναζήτησε μελέτες για την ψυχοσύνθεση των σαδιστών και μαζοχιστών για να καταλάβεις τι εννοώ). 2) Αυτός που προκαλεί σωματική βλάβη, εξακολουθεί να είναι ανήθικος εάν το "θύμα" του είναι εκεί οικειοθελώς...; 3) Το αυτοβούλως "θύμα", είναι ανήθικο; ~~~ Πρέπει να μάθετε να στέκεστε στα πόδια σας πριν αρχίσετε το περπάτημα ! Γιατί μερικοί νομίζετε ότι περπατάτε ενώ πηγαίνετε στα 4 σαν τους ουρακοτάγκους Μάλιστα κύριε γορίλα μας. Θα το έχουμε υπ' όψη μας Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Αρχάγγελος Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 Επισημαίνω το εξής Μιας και θίχτηκε σε άλλο θέμα tread θα ήθελα να συζητήσουμε το τι νομίζετε ότι είναι η Ηθική και πως την αντιλαμβάνεστε. Ηθική ορίζεται ως το σύνολο κανόνων και αξιών με τους οποίους ορίζεται τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται και τι οφείλουμε να κάνουμε στις σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους. Ο ορισμός με βρίσκει σύμφωνο. Η ερώτηση λοιπόν μετατίθεται στο ''με ποιο τρόπο θεωρείς ότι πρέπει να ορίζονται οι κανόνες και οι αξίες;''. Η απάντησή μου λοιπόν αναφέρεται στο τι ΕΓΩ θεωρώ ότι είναι ηθικό ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ δικούς μου κανόνες και αξίες. Κάθε λαός και κάθε ομάδα ανθρώπων έχουν δική τους ''ηθική'', δική του ετικέτα (etichetta, etica, ηθική). Η ηθική λοιπόν είναι υποκειμενικό, προσωπικό ζήτημα και όχι αντικειμενικό. Τότε γιατί συχνά ακούμε σχόλια τύπου "αυτή η μουσική είναι ανήθικη" ή "αυτή η ζωγραφιά είναι ανήθικη" κ.ο.κ.; Γιατί πρόκειται για άλλο σύστημα αξιών από το δικό μου. Προσωπικά δεν πιστεύω ότι τα αντικείμενα έχουν τέτοιου είδους ποιότητες. Το κερί δεν είναι ρομαντικό, το χαλί δεν είναι επίσημο, η ζωγραφιά δεν είναι ανήθικη, το ρούχο δεν είναι προκλητικό. Αυτές είναι ποιότητες συμπεριφοράς και σκέψης, όχι αντικειμένων. Κάποιος που θα επιλέξει να έχει ένα κερί σε ένα δείπνο, προσπαθεί να φτιάξει ρομαντική ατμόσφαιρα. Έχει ρομαντική συμπεριφορά (γεγονός που δεν αποδεικνύει ότι είναι ρομαντικός, διότι μπορεί απλά να υποκρίνεται). Κάποιος που φοράει στρατιωτική στολή σε συγκέντρωση αντιεξουσιαστών, έχει προκλητική συμπεριφορά. Δεν είναι η στολή που είναι προκλητική. Αν δείξεις την εικόνα ενός αντρικού μορίου σε μία καλόγρια, θα σου πει ότι είναι ανήθικη (άσχετα με το τι θα σκεφτεί, το θέμα είναι το τί θα δείξει). Αν την δείξεις σε μία ''ελαφριά'' θα σου πει ίσως ότι έχει δει και μεγαλύτερα. Αν την δείξεις σε έναν ανδρολόγο θα σου πει τι παθήσεις μπορεί να έχει. Αν την δείξεις σε μία κατσίκα θα την φάει. Αν την δείξεις σε ένα σκύλο θα την μυριστεί. Την ποιότητα και το μήνυμα του αντικειμένου τα ορίζει το μυαλό του ανθρώπου, όχι το ίδιο το αντικείμενο. Συνεπώς, κάθε χαζοχαρούμενος που περνά κάτω από τα μπαλκόνια μας με την μουσική τσίτα στα ηχεία, είναι ανήθικος (διότι σίγουρα κάποιος θα υπάρχει που δεν θα γουστάρει την μουσική που έχει βάλει). Προσωπικά, έχω μια ποικιλία χαρακτηρισμών γι'αυτούς τους τύπους, αλλά σίγουρα το "ανήθικος" δεν είναι ένας απ' αυτούς. Εδώ πράγματι θα επισημάνω το σημείο ''ενός συναισθηματικά υγιούς ατόμου''. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, η συμπεριφορά αυτή είναι ένας τρόπος για να τραβήξει το άτομο την προσοχή των άλλων. Όχι κάποιου συγκεκριμένου, αλλά γενικώς την απρόσωπη προσοχή. Δεν θα τον έλεγα ανήθικο, αλλά άνθρωπο που έχει την εσωτερική ανάγκη να του δώσουν σημασία. ( Όχι γενικά και αόριστα. Δύο πολύ συγκεκριμένα άτομα. Δεν το αναλύω, δεν είναι επί του παρόντος). Επομένως όχι, δεν είναι ανήθικος. 1) Δυστυχώς, το παράδειγμά σου είναι μια πραγματικότητα για πολλούς ανθρώπους (αν θέλεις, αναζήτησε μελέτες για την ψυχοσύνθεση των σαδιστών και μαζοχιστών για να καταλάβεις τι εννοώ). 2) Αυτός που προκαλεί σωματική βλάβη, εξακολουθεί να είναι ανήθικος εάν το "θύμα" του είναι εκεί οικειοθελώς...; 3) Το αυτοβούλως "θύμα", είναι ανήθικο; 1) Ναι, το ξέρω (απλά δεν ήθελα να σοκάρω όσους δεν το ξέρουν) 2) Αν είναι ψυχικά υγιής, ναι. Το ανέλυσα ήδη αυτό (ξαναδιάβασε την προηγούμενη απάντηση). Αν όμως ανήκει στους σαδιστές και ασκεί βία σε έναν μαζοχιστή, τότε όχι. 3) Όχι, είναι ψυχικά διαταραγμένο. Τελεί εν αγνοία. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Φοίνικας Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 Η απάντησή μου λοιπόν αναφέρεται στο τι ΕΓΩ θεωρώ ότι είναι ηθικό ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ δικούς μου κανόνες και αξίες. Κάθε λαός και κάθε ομάδα ανθρώπων έχουν δική τους ''ηθική'', δική του ετικέτα (etichetta, etica, ηθική). Η ηθική λοιπόν είναι υποκειμενικό, προσωπικό ζήτημα και όχι αντικειμενικό. [..] 2) Αν είναι ψυχικά υγιής, ναι (είναι ανήθικος). Το ανέλυσα ήδη αυτό (ξαναδιάβασε την προηγούμενη απάντηση). Αν όμως ανήκει στους σαδιστές και ασκεί βία σε έναν μαζοχιστή, τότε όχι. 3) Όχι, (δεν είναι ανήθικο) είναι ψυχικά διαταραγμένο. Τελεί εν αγνοία. (Wikipedia):Τόσο ο Krafft-Ebing όσο και ο Φρόυντ, υπέθεσαν ότι ο σαδισμός στους άντρες είναι αποτέλεσμα της διαστρέβλωσης του επιθετικού συστατικού του αρσενικού σεξουαλικού ενστίκτου. Ο μαζοχισμός στους άντρες, από την άλλη, παρατηρήθηκε ως σημαντικότερη παρέκκλιση σε αντίθεση με την αντρική σεξουαλικότητα. Ο Φρόυντ, αμφέβαλε για το αν ο μαζοχισμός στους άντρες ήταν πάντα μια αρχική τάση και υπέθεσε ότι μπορεί να υπάρξει μόνο ως μετασχηματισμός του σαδισμού. Για τον σαδομαζοχισμό στις γυναίκες έγινε συγκριτικά πολύ λιγότερη συζήτηση, αφού θεωρήθηκε ότι εμφανίζεται πρώτιστα στους άντρες. Και οι δυο μελετητές έβγαλαν το συμπέρασμα ότι ο μαζοχισμός ήταν τόσο έμφυτος στη γυναικεία σεξουαλικότητα που θα ήταν δύσκολο να διακριθεί ως χωριστή κλίση. Aν ένα ψυχικά υγιές άτομο προκαλεί σωματικές βλάβες σε έναν μαζοχιστή, ή, αν ένας σαδιστής προκαλεί σωματικές βλάβες σε ένα ψυχικά υγιές άτομο, ή, αν ένα ψυχικά υγιές άτομο προκαλεί σωματικές βλάβες σε ένα ψυχικά υγιές άτομο, πάντα με πλήρη συναίνεση και έλεγχο και ελευθερία παύσης, υπάρχει θέμα ανηθικότητας? Μπορεί να τεθεί καν θέμα ηθικής? Σε έναν κυνηγό που έμαθε να κυνηγάει από παιδί από τον πατέρα του, που είχε μάθει να κυνηγάει από τον παππού του, που είχε μάθει να κυνηγάει από τον πατέρα του.. και που πλέον (ο τωρινός κυνηγός) δεν νιώθει καμία ενοχή από το να κυνηγάει (πουλιά και αγριογούρουνα) και το θεωρεί απολύτως φυσιολογικό. Είναι ψυχικά υγιής? Είναι ηθικός? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
outis Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 Υπάρχουν διάφορες σχετικές λέξεις: Ήθος Ηθική Ηθικό Ηθικολογία Όλα ξεκινούν από το Ήθος Ήθος=Στάση (το πως «είσαι» και πως «στέκεσαι,») μια ετυμολογική προέλευση δίνεται από το «εις τι» (Σταματάκος) Στην πράξη είναι η ποιότητα στο «άρωμα» που αναδίνει το κάθε τι. Έτσι έχουμε μουσική πχ με ήθος χαρούμενο, αισιόδοξο (μείζων κλίμακα-ματζόρε) και μουσική με ήθος κλαψιάρικο και λυπητερο (ελάσσων κλίμακα-μινόρε) Όταν λένε ποιό το «ηθος» ενός ανθρώπου μιλάνε για το «ποιόν» του (τις πράξεις και τις προθέσεις του) Ήθος τελικά είναι το «τί κάνεις;» (ή τι επίδραση έχει ότι κάνεις) Έτσι η «ηθική» είναι του «πώς το κάνεις;» η συμπεριφορά δηλαδή και «ηθικολογία» είναι η ενασχόληση με την ηθική (αξολογιση/ανάλυση της ποιότητας συμπεριφορών) Σημ. Η σχετική λατινική λέξη που πέρασε στα αγγλικά και πρωτοχρησιμοποιήθηκε για να μεταφράσει το "ήθος" στα λατινικά - moralis - φαίνεται να έχει προέλευση από λέξη που σήμεναι τη "διάθεση" ή την "πρόθεση" (mos) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.