Jump to content

Γιατί Γιορτάζουμε Τα Γενέθλια;


Recommended Posts

Το έψαξα λιγάκι αλλά φαίνεται ότι χρειάζεται εξόρμηση στα βιβλία λαογραφίας της βιβλιοθήκης...

Link to comment
Share on other sites

Το έψαξα λιγάκι αλλά φαίνεται ότι χρειάζεται εξόρμηση στα βιβλία λαογραφίας της βιβλιοθήκης...

Η πιο πρώιμη αναφορά σε γενέθλια που ξέρω είναι βιβλική στην Γενεση 40.20-22 - όπου δείχνει ο Φαραώ να γιορτάζει τα γενέθλιά του (τα γεγονότα που περιγράφονται τοποθετούνται κάπου στο 1800 πΧ).

Η συνήθεια φαίνεται να είναι μάλλον Μεσοποταμιακή/Βαβυλωνική και να πηγαίνει χέρι-χέρι με την αστρολογία (αφού χωρίς γνώση γενέθλιων δε γίνεται χάρτης) από τη μια και από τη χρήση ηλιακού ημερολογίου από την άλλη (γιατί με τα συνηθισμένα σεληνιακά των αρχαίων - και των Ελλήνων - τα γενέθλια ήταν... κινητή εορτή!

 

Ο Ηρόδοτος πολύ αργότερα σημειώνει πως στους Πέρσες η γιορτή των γενεθλίων είναι σημαντική.

 

Στην Καινή Διαθήκη παρουσιάζεται ο Ηρώδης να γιορτάζει γενέθλια, πρέπει να ήταν ήδη ρωμαϊκή συνήθεια και ο Ηρώδης ως εκρωμαϊσμένος "γαλάτης" τους μιμούνταν!

 

Φαίνεται να υπήρχαν ανάλογα σε Κίνα, Ινδία αλλά όλα ήταν μάλλον χαλαρά μέχρι να επικρατήσουν ηλιακά ημερολόγια.

Link to comment
Share on other sites

γιατί με τα συνηθισμένα σεληνιακά των αρχαίων - και των Ελλήνων - τα γενέθλια ήταν... κινητή εορτή!

 

Κινητή ως προς το ηλιακό ημερολόγιο. Ως προς το σεληνιακό ήταν σταθερή. Και το εβραϊκό Πάσχα σταθερή γιορτή είναι για το εβραϊκό ημερολόγιο, κάθε χρόνο στις 15 του μήνα Νισσάν πέφτει. Η 15 του Νισσάν είναι που μετακινείται μέσα στο ηλιακό έτος.

Link to comment
Share on other sites

Κινητή ως προς το ηλιακό ημερολόγιο. Ως προς το σεληνιακό ήταν σταθερή. Και το εβραϊκό Πάσχα σταθερή γιορτή είναι για το εβραϊκό ημερολόγιο, κάθε χρόνο στις 15 του μήνα Νισσάν πέφτει. Η 15 του Νισσάν είναι που μετακινείται μέσα στο ηλιακό έτος.

Το σεληνιακό όμως είναι άχρηστο για αστρολογικούς σκοπούς και με αυτό το κριτήριο βλέπω πως σε λαούς με κυρίως σεληνιακά ημερολόγια (Έλληνες, Εβραίους) τα "γενέθλια" δεν δείχνουν να είναι σημαντικά, όσο η κοινωνία υιοθετεί ηλιακά ημερολόγια (αναγκαστικό για αστρολογικούς σκοπούς) τόσο τα γενέθλια γίνονται σημαντικά.

Αλλο μια επέτειος "Εξόδου" (Πάσχα) που σημασία έχει πχ το ΤΙ έγινε και η ευκαιρία για ανάμνηση κι όχι το ΠΟΤΕ ακριβώς κι άλλο η γενέθλια ημέρα (με την αστρονιμική-ηλιακή έννοια) που χρειάζεται για κατάρτηση αστρολογικού χάρτη.

 

Υπάρχει σαφής συσχετισμός ιστορικά μεταξύ της χρήσης ηλιακού ημερολογίου και αστρολογίας και ηλιακού ημερολογίου και γιορτασμού γενεθλίων, πράγμα λογικό.

Η διάδοση του γιορτασμού των γενεθλίων στο δυτικό κόσμο φαίνεται να γίνεται μετά τον Ιούλιο (Καίσαρα) και με το ρυθμό που η χρήση του ηλιακού ημερολογίου γινόταν όλο και πιο διαδεδομένη.

Edited by outis
Link to comment
Share on other sites

ΟΚ, ευχαριστώ πολύ για την ιστορική αναδρομή. Είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα.

 

Αλλά η ερώτηση είναι ΓΙΑΤΙ τα γιορτάζουμε; Ποιός ο λόγος; 

 

Για παράδειγμα, ένα φιλαράκι τα γιορτάζει ως: <<υπενθύμιση της επιβίωσης της επικίνδυνης και επώδυνης διαδικασίας της μετάβασης από τον κόσμο της μήτρας σε αυτόν τον κόσμο, και συνεπώς υπενθύμιση ότι: "αφού κατάφερα αυτό, μπορώ να καταφέρω τα πάντα">>  :huh: ... Είναι κι αυτός ένας λόγος, τι να  πει κανείς; (και ναι, είναι ψυχίατρος... τυχαίο;  :lol: )

 

Επίσης ερωτώ: γιατί δεν γιορτάζει και η μητέρα μαζί; Στο κάτω-κάτω... εκείνη τουλάχιστον θυμάται τι έγινε εκείνη τη μέρα! 

Link to comment
Share on other sites

Επίσης ερωτώ: γιατί δεν γιορτάζει και η μητέρα μαζί; Στο κάτω-κάτω... εκείνη τουλάχιστον θυμάται τι έγινε εκείνη τη μέρα! 

Καταρχήν γιατί ετοιμάζει το τραπέζι :P

Επίσημα δεν γιορτάζουν οι μητέρες, ανεπίσημα όμως όλες λένε ''σήμερα κλείνουμε τα 3'', ''σήμερα κλείνουμε τα 11'' κλπ κλπ (κατά το ''σήμερα δίνουμε Μαθηματικά'').

 

Η speedάκιος ερμηνεία μου αρέσει πολύ  ^_^

Link to comment
Share on other sites

ΟΚ, ευχαριστώ πολύ για την ιστορική αναδρομή. Είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα.

 

Αλλά η ερώτηση είναι ΓΙΑΤΙ τα γιορτάζουμε; Ποιός ο λόγος; 

..... Είναι κι αυτός ένας λόγος, τι να  πει κανείς; (και ναι, είναι ψυχίατρος... τυχαίο; ...

 

Αν ήταν καρδιολόγος θα έβρισκε άλλη μπούρδα να πει.

Νομίζω είναι φανερό από την ιστορική εξέταση ότι τα γενέθλια πήραν νόημα πρωταρχικά από την αστρολογική αξία της μέρας ως "καθοριστικής" για τον άνθρωπο και το μέλλον του. Πριν και εκτός κοινωνιών που δεν είχαν ανεπτυγμένη αστρολογία δεν είχε η γενέθλια μέρα αξία. Ασφαλώς κρατούσαν κάποιο λογαριασμό (ήξεραν πόσων χρονών είναι) αλλά ειδικό γλέντι για τη μέρα δεν φαίνεται να υπήρχε σε τέτοιες. Τα γλέντια - συχνά όλης της κοινότητας - αφορούσαν φυσικούς (βιολογικους) ρυθμούς εφηβεία, περίοδο κτλ.

Ανάγκη για "υπενθύμιση ότι: "αφού κατάφερα αυτό, μπορώ να καταφέρω τα πάντα"" δεν είχαν οι κοινωνίες που δεν ήξεραν από γενέθλια; (αν αυτό ήταν;) Άρα δεν ήταν από εσωτερικη ανάγκη αλλά από πρακτική που βέβαια - ευκαιρία για γλέντι... γιατί όχι;! (γι'αυτό και η μητέρα, τι να γιορτάσει; δεν αφορούσε εκείνη που κόντεψε και να πεθάνει...)

 

Ψυχολογικές "ερμηνείες" που δεν μπορούν να αποδειχτούν έτσι κι αλλιώς πολλές μπορεί να επινοήσει κανείς - λογικοφανείς όλες αλλά χωρίς περιεχόμενο.

Edited by outis
Link to comment
Share on other sites

Μιά ακόμα πρόφαση για γλέντι και δωράκια...(θεωρώ αυτή την κοινωνική ανάγκη ως σημαντικότερη) 

Link to comment
Share on other sites

Από σκόρπιες πηγές ήξερα ότι ο εορτασμός γενεθλίων πρωτοξεκίνησε από το σκεπτικό ότι ο εορτάζων την εν λόγω ημέρα είναι πιο επιρρεπής στην επίθεση από κακά πνεύματα, οπότε όσο πιο θετικά είναι φορτισμένη η μέρα (από ευχές, χαρούμενη διάθεση, ευχάριστους ανθρώπους), τόσο πιο πολύ αποτρέπονται τα πνεύματα και τόσο πιο προστατευμένος είναι και ο εορτάζων.

Link to comment
Share on other sites

Oι Χριστιανοί δεν γιόρταζαν γενέθλια στην πρώτη εκκλησία, το θεωρούσαν παγανιστική συνήθεια. Γιόρταζαν κυρίως τον θάνατο, την αρχή της μεταθανάτιας ζωής (το "καλόν τέλος" -όπως βρέθηκε και στο μοναστήρι του Άγιου Λωτ-).
Χριστιανικά, η μεγαλύτερη και πανηγυρικότερη εορτή είναι η ημέρα θανάτου, με μερικά από τα πιο δοξαστικά και χαρούμενα-επιβλητικά τροπάρια να ακούγονται εκεί. (ανεξαρτήτως του οτι διάφοροι ό,τι να'ναι κληρικοί επιλέγουν να τα κάνουν να ακούγονται σαν να ζουλάς ποντίκι. 

Η επέτειος γέννησης.. To be honest, σε ηλιακές θρησκείες με παραπέμπει, (τοποθετείς την αρχή της άνοιξης/αναγέννησης φύσης στην αρχή της προσωπικής πνευματικής/βιολογικής σου άνοιξης) αλλά είναι απλά ένα wild guess, δεν ξέρω. 
 

 

Αλλά η ερώτηση είναι ΓΙΑΤΙ τα γιορτάζουμε; Ποιός ο λόγος; 


Τα γενέθλια (αντίθετα με την ονομαστική εορτή τώρα τελευταία) τα έβρισκα πάντα πολύ μελαγχολικές γιορτές. 
Ο λόγος που θα έβαζα εγώ είναι 1) Ανασκόπηση του τελευταίου χρόνου, 2) Σημεία αναφοράς για την πορεία στον χρόνο, 3) Υπενθύμιση οτι κάποια στιγμή θα πεθάνεις, 4) Αιτία να έρθει κοντά η "οικογένεια". 
 

Link to comment
Share on other sites

Με μια πολύ πρόχειρη αναζήτηση, βρήκα αυτό: http://www.triumphpro.com/birthdays-origin.htm

 

Εκεί κάπου δίνει ένα λόγο:

"Writes Linda Rannells Lewis in Birthdays, “Birthdays have been celebrated for thousands of years. In early civilizations, where the development of a calendar made an organized reckoning of birth dates possible, the horoscopes of ruling monarchs, their successors and rivals had to be cast with care and birthday omens meticulously examined, for the prospects of the mighty would affect the prospects of the entire society. By the time of Ptolemy V this practice was well established: ‘Ptolemy, the ever living, the beloved ofPtah, the son of the two Brother-Gods, was born on the fifth day of the month DIOS, and this day was, in consequence, the beginning of great prosperity and happiness of all living men and women’” (p. 12). "    [204-181π.Χ Πτολεμαίος ο 5ος]

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Με μια πολύ πρόχειρη αναζήτηση, βρήκα αυτό: http://www.triumphpro.com/birthdays-origin.htm

 

Εκεί κάπου δίνει ένα λόγο:

"Writes Linda Rannells Lewis in Birthdays, “Birthdays have been celebrated for thousands of years. In early civilizations, where the development of a calendar made an organized reckoning of birth dates possible, the horoscopes of ruling monarchs, their successors and rivals had to be cast with care and birthday omens meticulously examined, for the prospects of the mighty would affect the prospects of the entire society. By the time of Ptolemy V this practice was well established: ‘Ptolemy, the ever living, the beloved ofPtah, the son of the two Brother-Gods, was born on the fifth day of the month DIOS, and this day was, in consequence, the beginning of great prosperity and happiness of all living men and women’” (p. 12). "    [204-181π.Χ Πτολεμαίος ο 5ος]

Πάντως γενέθλια στην Αρχαία Ελλάδα δεν φαίνεται να γιόρταζαν (μέχρι οι κατακτήσεις του Αλέξανδρου να γίνουν αιτία εισαγωγής της Βαβυλωνιακής αστρολογίας)

Το "παγανιστική" πρακτική που έβλεπαν οι Χριστιανοί αργότερα αφορά το Ρωμαικό κόσμο - με τα ρωμαϊκά γενέθλια ως αφορμές για γλέντια από τη μια και τις αστρολογικές αναζητήσεις του Ελληνο-ρωμαϊκού κόσμου από την άλλη να ευθύνονται για το "παγανιστική".

Link to comment
Share on other sites

Απο όσα ξέρω οι Πυθαγόριοι γιόρταζαν τα γεννέθλια τους αλλά δεν αποδίδαν τιμές στους εαυτούς τους.

Οι τιμές αποδίδονταν στον "Ιδίο Δαίμονα" τους ο οποίος είναι ο Φύλακας Άγγελος όπως τον ξέρουμε στις μέρες μας.

 

Από την άλλη απλά το αναφέρω όπως το βρήκα (δεν το έχω ψάξει ιδιαίτερα) Ο Ευριπίδης αναφέρει γενέθλια θυσία 

 

 

Euripides also mentions birthday sacrifices (Ion 805): παιδὸς προθύσων ξένια καὶ γενέθλια.

 

Επίσης ο Φρύνιχος αναφέρει

 

 

Γενέσια οὐκ ὀρθῶς τίθεται ἐπὶ τῆς γενεθλίου ἡμέρας• Γενέσια γὰρ ᾿Αθήνησιν ἑορτή. λέγειν οὖν δεῖ τὰς γενεθλίους ἡμέρας ἢ γενέθλια.

 

έχει και άλλα αποσπάσματα για περισσότερα παρακάτω:

 

http://sententiaeantiquae.com/2014/11/29/how-to-say-happy-birthday-in-ancient-greek/

Edited by tanipteros
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...