Jump to content

H εξήγηση της θρησκείας


Recommended Posts

19 hours ago, outis said:

Με τι κριτήρια αξιολογεί κανείς τις διάφορες προτάσεις περι προέλευσης θρησκείας ;

Κατά την γνώμη μου, νομίζω ότι μέσω της Ψυχολογίας είναι η καλύτερη προσέγγιση. Τόσο της μονάδας όσο και της κοινωνίας σε σύνολο (ψυχολογία της μάζας, κλπ). Και μια διασταύρωση -όπου χριάζεται- με την Ιστορία/Αρχαιολογία/Παλαιοντολογία, είναι καλή ιδέα.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, outis said:

Γιατί; Η θρησκεία είναι και προσωπικό θέμα. 

Ναι δε διαφωνώ! Απλά μίλησες για προέλευση της θρησκείας. 

Οι πρώτοι "Θεοί" ήταν τα πνεύματα αυτών που θαύμαζαν και πέθαιναν. (προγονολατρεια)

Αργοτερα θεοποιήθηκαν αντικείμενα και ζώα. Πχ η Γάτα Μπαστετ έγινε θέα επειδή οι γατούλες κυνηγούσαν τα ποντίκια. (Τοτεμισμός)

Αργότερα για να μην είναι οι θεοί κοντά στους ανθρώπους και για να μην είναι ίσοι, τους έστειλαν στα βουνά (πχ Όλυμπος)

Και αργότερα ακόμη πιο μακριά για να φύγουν εντελώς από κοντά μας και να νιώθουμε ένα "δέος" για αυτούς.

Και αυτη η απομάκρυνση τους έγινε γιατί οι κοινωνίες άρχισαν να γίνονται πιο άνισες και πιο άνισες... 

Link to comment
Share on other sites

On 1/12/2017 at 8:14 PM, Sabrina said:

Ναι δε διαφωνώ! Απλά μίλησες για προέλευση της θρησκείας. 

Οι πρώτοι "Θεοί" ήταν τα πνεύματα αυτών που θαύμαζαν και πέθαιναν. (προγονολατρεια)

Αργοτερα θεοποιήθηκαν αντικείμενα και ζώα. Πχ η Γάτα Μπαστετ έγινε θέα επειδή οι γατούλες κυνηγούσαν τα ποντίκια. (Τοτεμισμός)

Αργότερα για να μην είναι οι θεοί κοντά στους ανθρώπους και για να μην είναι ίσοι, τους έστειλαν στα βουνά (πχ Όλυμπος)

Και αργότερα ακόμη πιο μακριά για να φύγουν εντελώς από κοντά μας και να νιώθουμε ένα "δέος" για αυτούς.

Και αυτη η απομάκρυνση τους έγινε γιατί οι κοινωνίες άρχισαν να γίνονται πιο άνισες και πιο άνισες... 

Αυτές οι εκδοχές - αν ποτέ λαμβάνονταν σοβαρά - δε λαμβάνονται πια. Ως προέλευση. Γιατί ασφαλώς στην πορεια εγερθηκαν. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, outis said:

Γιατί ασφαλώς στην πορεια εγερθηκαν. 

Τι εννοείς; Αναιρέθηκαν; 

3 hours ago, outis said:

Αυτές οι εκδοχές - αν ποτέ λαμβάνονταν σοβαρά - δε λαμβάνονται πια

Ιστορικά λαμβάνονταν σοβαρά και λαμβάνονται ακόμη. Ψιλοσυγχρονες μελέτες και αξιόπιστοι ιστορικοί αυτό αναφέρουν (ακόμη κι η Grand Larousse αυτό αναφέρει).

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Sabrina said:

Τι εννοείς; Αναιρέθηκαν; 

Ιστορικά λαμβάνονταν σοβαρά και λαμβάνονται ακόμη. Ψιλοσυγχρονες μελέτες και αξιόπιστοι ιστορικοί αυτό αναφέρουν (ακόμη κι η Grand Larousse αυτό αναφέρει).

Αυτό εννοώ η Grand Larousse ζει ακόμα στον 20ο αιώνα. Και βέβαια οι αξιόπιστοι ιστορικοί έχουν κι αυτοί τα κολλήματα τους του 20ου αι. Το θέμα είναι αν θέλει κάνεις τη συγκεκριμένη γνώση και τι θέλει να κάνει Μ αυτή. Ή απλά ψάχνει ιδεολογική δικαίωση. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/29/2017 at 4:00 PM, outis said:

Με τι κριτήρια αξιολογεί κανείς τις διάφορες προτάσεις περι προέλευσης θρησκείας ;

Με ποιον τρόπο τεκμηριώνεις την οποιαδήποτε θεωρία για την εμφάνιση ενός δεδομένου κοινωνικού φαινομένου;

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Τράγου Κέρατο said:

Με ποιον τρόπο τεκμηριώνεις την οποιαδήποτε θεωρία για την εμφάνιση ενός δεδομένου κοινωνικού φαινομένου;

Κλασική εφαρμογή εσωτερικών και εξωτερικών μαρτυριών - δηλ ευρήματα, δεδομένα , ιστορικά, συγκριτικά και αναλογικά. Αλλά η θρησκεία είναι παλαιότερο φαινόμενο από την κοινωνία. Έτσι δεν είναι δυνατόν ιστορικός να βρει εκεί την απάντηση. Ο ιστορικός που αναζητα έτσι απάντηση μόνο έτσι μπερδεύει αναμενόμενα αποτελέσματα για αιτίες ή χειρότερα παίρνει για αιτίες κάποιες ανεπιθύμητες ενέργειες και παρενέργειες. Και συχνά στο θέμα η προκατάληψη υπαγορεύει τις απόψεις. 

Link to comment
Share on other sites

Μακάρι να ήταν κάτι το τόσο απλό. Το πως αποδεικνύεται μια θεωρία στις κοινωνικές επιστήμες είναι ένα ζήτημα το οποίο έχει απασχολήσει όχι μόνο την κοινωνική επιστήμη, αλλά και την επιστημολογία γενικότερα. Ειδικά από τη στιγμή που είσαι μέλος αυτού που προσπαθείς να μελετήσεις και άρα, εξ ορισμού, δε γίνεται να είσαι αντικειμενικός παρατηρητής. Χώρια που, όπως έγραψα δίπλα, οι κλασικοί μηχανισμοί που γνωρίζουμε από τις φυσικές επιστήμες (αίτιο - αποτέλεσμα) δεν βρίσκουν πιστή εφαρμογή σε κοινωνικά φαινόμενα.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...