Jump to content

Λογοκρισία VS Ελεύθερος Λόγος


Recommended Posts

Nefelie

Δημοσιεύθηκε: 27 Σεπ 2004 02:25 pm

 

(το παρόν θέμα το είχα θέσει στο παρελθόν σε άλλο forum. Το παραθέτω αυτούσιο)

 

Όλοι μας λίγο-πολύ λογοκρίνουμε τον εαυτό μας καθημερινά. Π.χ. αποφεύγουμε να μιλάμε άσχημα όταν υπάρχουν παιδιά που ακούνε ή προσπαθούμε να μιλάμε όμορφα και με ευγένεια όταν ακούνε άνθρωποι προχωρημένης ηλικίας κλπ.

 

Τι γίνεται όμως όταν το θέμα γίνεται λίγο πιο πολύπλοκο;

 

Αναλογιστήκατε ποτέ ότι πολλές συζητήσεις που γίνονται παρουσία παιδιών -για παράδειγμα- μπορεί να μην περιέχουν βωμολοχίες αλλά πραγματικά στιγματίζουν την ψυχολογία των νεαρών ακροατών;

Ένα άλλο παράδειγμα είναι η τηλεόραση, η οποία χαρακτηρίζει αυστηρώς ακατάλληλο για ανήλικους κάποιο έργο με καθαρά ερωτικό περιεχόμενο, αλλά επιτρέπει (με συναίνεση γονέα βέβαια? ας γελάσω!) έργα πολεμικά και ακόμα χειρότερα με σενάριο και πλοκή φαινομενικά αθώο αλλά ουσιαστικά πολύ «βαρύ» ψυχολογικά;

 

Ο προβληματισμός μου όμως δεν αφορά μόνο στην ψυχική υγεία των παιδιών?

 

Κάποτε ο Δ. Σαββόπουλος είχε πει «υπάρχουν πολλοί τρόποι να πεις κάτι που ίσως προκαλέσει. Ο απλός είναι να το πεις στα ίσια και να σε μαγκώσει η λογοκρισία. Ο λιγότερο απλός είναι να το πεις έντεχνα καλυμμένο, έτσι που όλοι το καταλαβαίνουν μα κανείς δεν μπορεί να σου προσάψει το οτιδήποτε διότι δεν είναι αρκετά ξεκάθαρο για να σε κατηγορήσουν!». Αυτό όμως δεν είναι η ουσία του? «κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας»;

 

Οπότε έρχομαι στις ερωτήσεις μου σε σας:

Που πιστεύετε ότι πρέπει να σταματά ο ελεύθερος λόγος και να ξεκινά η λογοκρισία;

Ποια είναι εκείνα που πρέπει να λογοκρίνονται τελείως, ποια εκείνα που θα πρέπει να λέγονται καλυμμένα και ποια αυτά που μπορούν να λεχθούν ελεύθερα;

Τι είναι αυτό που ορίζει όλα τα παραπάνω; Τα χρηστά ήθη; Η κοινωνία; Το συναίσθημα του κάθε ατόμου και η προσωπική του ερμηνεία στο τι είναι καλό-κακό, τι πρέπει-δε πρέπει; Ο νόμος;

 

Nefelie

Δημοσιεύθηκε: 01 Οκτ 2004 03:53 pm

 

Κανείς ρε παιδιά;;!! 

 

Γιατί καλέ;;

 

proteas

Δημοσιεύθηκε: 06 Οκτ 2004 10:25 pm

 

ΝΕΦΕΛΗ ΜΗΝ ΒΑΖΕΙΣ ΔΥΣΚΟΛΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ ΕΤΣΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΑΝ

 

ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΑΝΟΙΓΗΣ ΕΙΝΑΙ ΟΝΤΩΣ ΔΥΣΚΟΛΟ

ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ

ΕΧΕΙ ΔΕ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ.

 

ΝΑ ΤΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΕΝΑ ΕΝΑ ΚΑΙ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ

 

ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1

 

ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΗΚΩΝΕΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΓΙΑΥΤΟ ΚΑΙ ΛΕΓΕΤΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

 

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 2

 

ΟΥΤΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΝΑ ΕΔΙΝΕΣ ΝΕΦΕΛΗ ΣΕ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΘΕΣΗ

ΚΑΙ ΕΞΗΓΟΥΜΕ....

ΛΟΓΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

ΚΕΚΑΛΥΜΕΝΑ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΠΟΥ ΤΑ ΞΕΡΕΙ ΗΔΗ Ο ΚΟΣΜΟΣ

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 3

 

ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ

 

 

ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΑ

 

Nefelie

Δημοσιεύθηκε: 07 Οκτ 2004 09:11 pm

 

proteas έγραψε:

ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1

ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΗΚΩΝΕΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ ΓΙΑΥΤΟ ΚΑΙ ΛΕΓΕΤΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

 

Χμμ... ίσως να μην έθεσα σωστά το τι εννοώ...

 

Οκ, πάμε με παράδειγμα, μήπως έτσι καταφέρω να εξηγηθώ πιο καλά:

 

Βλέπεις το φιλαράκι σου να φορά μια εντελώς γελοία μπλούζα...

Ως καλός φίλος, δεν μπορείς να μην του το πεις!

Υπάρχουν όμως πολλοί τρόποι να το πείς!

Ένας απ΄ αυτούς είναι "ρε μ*λάκα καραγκιόζη, τι αηδία είναι αυτή που φοράς;; Μάθε να ντύνεσαι επιτέλους!"

Ένας άλλος "φίλε, μην το ξαναφορέσεις αυτό, δεν σου πάει καθόλου και είναι κομματάκι κιτσάτο..."

Η δράση φέρνει αντίδραση: στην πρώτη περίπτωση, θα παρεξηγηθεί ή θα θιχτεί ή θα θυμώσει.

Στην δεύτερη θα το πάρει πολύ πιο μαλακά το σχόλιό σου!

 

Λαϊκά... δε θέλει κόπο, θέλει τρόπο!

 

Η ουσία πάντως είναι ότι στην πρώτη περίπτωση απλά "ξεφουρνίζεις" τελείως "ακατέργαστο" αυτό που σκέφτεσαι, ενώ στην δεύτερη αυτο-λογοκρίνεσαι και λες αυτό που πιστεύεις αλλά καλύτερα "σερβιρισμένο"...

 

Σε άλλες περιτώσεις όμως καλό είναι να λέμε ακριβώς αυτό που σκεφτόμαστε, ακριβώς όπως το έχουμε σκεφτεί!

 

Κι εκεί είναι το ερώτημά μου: Τι είναι αυτό που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ώς "σταθμό" που θα μας ορίσει το πότε πρέπει να μιλήσουμε εντελώς "έξω από τα δόντια" και πότε "με τρόπο"...;

 

proteas έγραψε:

ΕΡΩΤΗΣΗ 2

ΟΥΤΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΝΑ ΕΔΙΝΕΣ ΝΕΦΕΛΗ ΣΕ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΘΕΣΗ

ΚΑΙ ΕΞΗΓΟΥΜΕ....

ΛΟΓΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

ΚΕΚΑΛΥΜΕΝΑ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΠΟΥ ΤΑ ΞΕΡΕΙ ΗΔΗ Ο ΚΟΣΜΟΣ

 

Καλύπτουμε επίσης κι ένα σωρό άλλα πράγματα (μικρά ή μεγάλα) στην καθημερινότητά μας, με καλοπροαίρετη πρόθεση όμως!

 

Παράδειγμα:

 

Μερικές φορές οι γιατροί συμβουλεύουν τους συγγενείς ενός βαρειά άρρωστου ανθρώπου, να μην του πουν τι πραγματικά έχει, διότι θα επηρρεάσει αρνητικά την ψυχολογία του και κατ΄ επέκταση την κατάστασή του.

Π.χ. η γιαγιά μου που πέθανε από καρκίνο, δεν το έμαθε ποτέ τι πραγματικά είχε κι ότι ήταν μη αναστρέψιμο. Ήταν συμβουλή του γιατρού να μην το μάθει. (Ας μην αναλύσουμε τα γιατί, νομίζω ότι καταλαβαινόμαστε)

 

Σε άλλες περιπτώσεις (όχι μόνο ιατρικές, γενικά μιλάω τώρα) συμβουλεύεται κάποια πράγματα να μην υποθούν "αυτήν" την δεδομένη στιγμή, αλλά αργότερα. Διότι ο "παραλήπτης" της πληροφορίας δεν είναι ακόμα έτοιμος να την λάβει την πληροφορία (για ένα σωρό λόγους που ποικίλουν ανάλογα το θέμα).

 

Κι εδώ είναι το άλλο μου ερώτημα: Πότε και πως μπορούμε να πούμε ότι "αυτό δεν πρέπει να υποθεί για το καλό του/των τάδε ανθρώπου/ων" ή "θα υποθεί, αλλά όχι τώρα!" ;

 

 

...το ξέρω ότι είναι πολύ δύσκολο ερώτημα, ζόρικο! Αλλά κι εσείς είστε ζόρικα μυαλουδάκια που μπορούν να την "συκώσουν"! 

Αν δεν το πίστευα αυτό, δεν θα σας έκανα την ερώτηση!

 

Δεν περιμένω απόλυτη απάντηση, διότι πιθανότατα να μην υπάρχει! Ελπίζω όμως σε μια πολύ καλή συζήτηση

 

Guardian_Angel

Δημοσιεύθηκε: 07 Οκτ 2004 11:42 pm

 

kalispera se olous

 

Einai ontos poli diskolo na eisai esi aytos pou tha prepei na epileksei an tha dwseis se kapoion tin alitheia pou kribeis mesa sou i tha ton afeiseis stin agnoia tou. Pisteuw oti an thelame na baloume ena kritirio (me polles diakladwseis wstoso) sto pote prepei na leme tin alitheia kai pote oxi einai o idios o apodektis tou minimatos.Me alla logia otan gnwrizoume kapoion kala kseroume to pws tha antidrasei sti dilwsi "H mplouza sou einai xalia"  ktl. kai epomenos ksereis kai pws tha ton plisiaseis.Ara einai polles ekeines oi fores pou den eisai esi aytos pou epilegei to pws kai to pote alla o idios o apodektis tou minimatos pou ta orizei ayta.

 

Auto pou prepei na kanei o kathenas apo emas einai oso megalwnei na dinamwnei ta antiswmata tou apenanti se tetoiou eidous dhlwseis.Eksalou einai gnwsto oti oso pio megalo einai ena atomo tosi megaliteri ikanothta apokta sto na ipoferei  Ksafnika mou erxetai kai ena alo erwtima sto mialo mou...kata poso o kathenas apo emas mporei na anteksei tin alitheia?Kai osous akousw na lene "aaa egw kanena problima den exw" na to psaksoun kalitera..Poios apo emas den exei kompleks... poios apo emas den exei mikres maures stagones sti psixi tou apo mpores pou perasame paliotera?Oloi mas nomizw...etsi?Ara o kathenas ekei eksw mporei na brei to antistixo oplo gia na mas xtipisei.Epomenws as min doume toso to pote kai pws tha pw kati se kapoion alla to pws antidrw egw o idios se antistixes periptwsi kai ti mporw na kanw gia na diorthwsw ta pragmata.Nomizw oti isws etsi mporoume na broume kai polles apantiseis sto erwtimata pou thesate.

 

Edw emeis oi idioi leme polles fores psemata sto eauto mas kai xwris kan na to katalabainoume.{xmmm mhpws ta logia twn allwn ponane giati xtipane tin alitheia se psemata pou exoume pei emeis oi idioi ston eayto mas?Nai merikes fores simbainei kai ayto (skeftomai fwnaxta)  }Kati akomi pou exoume oi perissoteroi apo emas einai o fobos gia to agnwsto.Gi ayto kai i dilwsi 'ksereis milisa me ti mitera sou kai mou eipe oti exeis karkino' mporei na exei tragikes antidraseis.Eixa diabasei kapou to eksis:

 

'Gia na ksefigeis apo ti dinami tou agnwstou, gia na apodeikseis ston eayto sou oti den thn pisteueis,dexesai tis ghteies sou'

 

Ayto apo emena pros to paron

peromenw sxolia

Sorry an efiga ligo apo to thema apla nomizw oti einai kalitero na doume prwta emeis oi idioi pws antidroume apenanti sti gnwmi twn allwn gia na katalaboume kapoia pragmata parapanw gia to pws aisthanontai oi aloi apentanti stis dikes mas dilwseis.swsta?....

 

Michael

Δημοσιεύθηκε: 09 Οκτ 2004 09:57 pm

 

LOGOKRISIA?

XMMMMM

EAN KAOPOIOS APO ESAS EVLEPE STIN TILEORASI ENA PAIDAKI SKWTOMENO APO MIA VOMVA KAI TO EDEIXNA XWRIS MWSAIKO ME TO PRWSOPO KAMENO KAI TA KOMMATIA APO TI VOMVA KARFWMENA STA MATAKIA TOU, ME TO XERI TOU KOMENO KAI TA ENTERA TOU APEKSW TI THA KANATE?

THA ZITOUSATE LOGOKRISIA? PITHANWN, EGW PANTWS OXI, GIATI ETSI TO VLEPOUN OI GONEIS TOU KAI ETSI THA EPREPE NA TO VLEPEI KAI KATHE HLITHIOS POU TO PROKALESE KATHE VRADU STON UPNO TOU.

EAN ARXISW NA KATEVAZW DIAFORES VRISIES TOU STUL ανοητούληS, GAMIMENOS KAI TA SUNAFI THA PAREKSIGITHITE? THA SVISTEI TO MUNIMA? GIATI? DEN TA AKOUTE KATHE MERA, EAN VEVAIA SE KAPOION DEN ARESEI KATI TO OPOIO AKOUEI H VLEPEI MPOREI KALISTA NA KLEISEI TA AFTIA TOU H TA MATIA TOU, GENIKOTERA DHLADI H LOGOKRISIA EINAI ENA ILITHIO KATASKEVASMA TO OPOIO DEN MPOREIS NA ORISEIS GIATI O KATHE ENAS PROSVALETAI ANALOGA TA VIWMATA TOU KAI TA PISTEVW TOU.

 

Nefelie

Δημοσιεύθηκε: 19 Οκτ 2004 12:59 pm

 

Guardian_Angel έγραψε:

Epomenws as min doume toso to pote kai pws tha pw kati se kapoion alla to pws antidrw egw o idios se antistixes periptwsi kai ti mporw na kanw gia na diorthwsw ta pragmata.Nomizw oti isws etsi mporoume na broume kai polles apantiseis sto erwtimata pou thesate.

 

 

Ζόρικο αυτό φίλε... Ο καθένας αντιδρά τελείως διαφορετικά, παρόλο που σε γενικές γραμμές οι αντιδράσεις είναι πάνω-κάτω οι ίδιες! Όταν αρχίσουμε να μπαίνουμε στις λεπτομέρειες, τα πράγματα δυσκολεύουν!

Σάμπως όλοι μας δεν έχει τύχει -έστω και μια μονάχα φορά στη ζωή μας- να πούμε κάτι σε κάποιον όπως θα θέλαμε να το πουν σε μας, αλλά τελικά να είναι ο τελείως λάθος τρόπος για τον άλλο...;

 

Μπέρδεμα!! 

 

Πάντως με όλα τ΄ άλλα που έγραψες μάλλον συμφωνώ... Είναι όμως δυνατόν να φτάσουμε ποτέ σε επίπεδο συνείδησης τέτοιο, που να μπορύμε με απόλυτη σιγουριά να πούμε "με γνωρίζω πολύ καλά!";;

 

 

 

Φίλε Michael,

δεν έχεις άδικο σ΄ αυτά που γράφεις, όμως "έπιασες" μονάχα τα θέματα που καλύτερα είναι να λέγονται (ή δείχνονται) χωρίς λογοκρισία!

...Με τα υπόλοιπα τι γίνεται?

 

Πάντως και πάλι μπορούν να υπάρξουν επιχειρήματα από την "άλλη πλευρά" σε αυτό που έθιξες... Όπως π.χ. "οκ, να δείξουν το παιδάκι χωρίς λογοκρισία... το παιδάκι όμως που πιθανότατα να βλέπει τηλεόραση εκείνη την ώρα, τι χρωστάει για να τραυματιστεί τόσο η ψυχούλα του??" (με απρόβλεπτες συνέπειες στο μέλλον στον χαρακτήρα του, σημειωτέον!)

 

...αδιέξοδο...

 

Nefelie

Δημοσιεύθηκε: 19 Οκτ 2004 01:01 pm

 

Επίσης... ρε παιδιά, μήπως να προσπαθήσετε να γράψετε κανονικά ελληνικά κι όχι greeklish?

Στραβώνομαι κάθε φορά για να διαβάσω αυτά που γράφετε

 

Michael

Δημοσιεύθηκε: 19 Οκτ 2004 10:25 pm

 

to paidaki tha zisei se auto ton kosmo, allwste mporoun oi goneis na min afisoun na to dei.

oso gia ta greeklish sorry alla twei kolima to pc.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Θα χωρίσω το θέμα σε δύο κομμάτια. Το ένα κομμάτι έχει να κάνει με τον τρόπο και το δεύτερο με το περιεχόμενο.

Σχετικά με τον τρόπο θεωρώ ότι ο καθένας έχει δικαίωμα να λέει αυτά που πιστεύει και θέλει να πει, αρκεί ο τρόπος να είναι τέτοιος που να είναι αντικειμενικός.

Στο παράδειγμα με την μπλούζα του φίλου, βρίσκω ότι και οι δύο τρόποι είναι παρεμβατικοί, απόλυτοι και υποκειμενικοί.

Θεωρώ πιο σωστό τρόπο κάποιος να πει "αυτή η μπλούζα δεν είναι του γούστου μου, δε μου αρέσει". Αναφέρεται ουσιαστικά στον εαυτό του, στην άποψή του και στο γούστο του. Δεν αναφέρεται στο γούστο του άλλου, ούτε και καθορίζει αυθαίρετα αν κάτι είναι "αντικειμενικά"  καλό ή κακό, όμορφο ή άσχημο κλπ.

Με απλά λόγια, ο καθένας μπορεί να εκφράζει την άποψή του χωρίς να την επιβάλει στον άλλο σαν θέσφατο, όποια κι αν είναι αυτή.

Σχετικά με το περιεχόμενο, εξαρτάται αν το άτομο στο οποίο θα μεταφέρουμε την πληροφορία είναι στο επίπεδο να την κατανοήσει και να την διαχειριστεί. Εδώ πάλι θα χωρίσω το θέμα σε δύο κλάδους. Ο ένας είναι ο λογικός και ο άλλος ο συναισθηματικός.

Για παράδειγμα, ποιος ο λόγος να εξηγήσεις σε ένα παιδί του δημοτικού, που μαθαίνει μόλις την προπαίδεια, πως λύνεις ένα ολοκλήρωμα (λογικό επίπεδο);

Μέχρι εδώ τα πράγματα είναι απλά, διότι είναι πάνω-κάτω ξεκάθαρα.

Στο συναισθηματικό κομμάτι η κατάσταση είναι πιο ασαφής, διότι έχει να κάνει με τη συναισθηματική αντίδραση του άλλου ατόμου που δεν είναι πάντα προβλέψιμη. Εκεί εκτιμώ ότι είναι θέμα εμπειρίας, η οποία εμπειρία πρέπει να αποκτάτε σταδιακά.

Για παράδειγμα, λες σε ένα παιδί 7 χρονών ότι χάθηκε το αγαπημένο του κουκλάκι. Η αντίδρασή του είναι να κλαίει για 4 μέρες και να μη μιλάει για άλλες 3. Αν πας να του πεις ότι το αγαπημένο του γατάκι ψόφησε τι αντίδραση περιμένεις; Το ριψοκινδυνεύεις; Πώς θα του πεις, με αυτά τα δεδομένα, ότι πέθανε η γιαγιά του;

Αν από την άλλη, στο κουκλάκι αντέδρασε ψύχραιμα και στο γατάκι στεναχωρέθηκε έντονα αλλά κατάφερε να το διαχειριστεί, ίσως είναι στο επίπεδο να διαχειριστεί και τον θάνατο της γιαγιάς.

Υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο, αποκρύπτωντας γεγονότα και δεδομένα από έναν άνθρωπο, να μην του επιτρέπεις να αναπτυχθεί/ωριμάσει συναισθηματικά ή ακόμα χειρότερα να δημιουργηθούν ακόμα πιο δυσάρεστες καταστάσεις, αν μάθει την ίδια πληροφορία από άλλη πηγή.

 

Όταν τώρα αναφέρεσαι σε λογοκρισία από κυβερνήσεις και καθεστώτα, που καταπατούν τον ελεύθερο λόγο όσων έχουν αντίθετη άποψη, από φόβο μην χάσουν την εξουσία, τότε θεωρώ ότι πράγματι πρόκειται για κάτι μη αποδεκτό.

Link to comment
Share on other sites

Σε γενικές γραμμές, μάλλον συμφωνώ, φίλε @Αρχάγγελος, αλλά δεν νομίζω ότι απάντησες στα αρχικά ερωτήματα:

  • Που πιστεύετε ότι πρέπει να σταματά ο ελεύθερος λόγος και να ξεκινά η λογοκρισία;
  • Ποια είναι εκείνα που πρέπει να λογοκρίνονται τελείως, ποια εκείνα που θα πρέπει να λέγονται καλυμμένα και ποια αυτά που μπορούν να λεχθούν ελεύθερα;
  • Τι είναι αυτό που ορίζει όλα τα παραπάνω; Τα χρηστά ήθη; Η κοινωνία; Το συναίσθημα του κάθε ατόμου και η προσωπική του ερμηνεία στο τι είναι καλό-κακό, τι πρέπει-δε πρέπει; Ο νόμος;
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Νεφέλη said:
  • Που πιστεύετε ότι πρέπει να σταματά ο ελεύθερος λόγος και να ξεκινά η λογοκρισία;
 

Εκεί που εν γνώση μας επηρεάζει αρνητικά τον αποδέκτη της πληροφορίας με τον οποίο επιθυμούμε να επικοινωνήσουμε.

2 hours ago, Νεφέλη said:
  • Ποια είναι εκείνα που πρέπει να λογοκρίνονται τελείως, ποια εκείνα που θα πρέπει να λέγονται καλυμμένα και ποια αυτά που μπορούν να λεχθούν ελεύθερα;
 

Τελείως να λογοκρίνονται όσα ο αποδέκτης δεν είναι στο επίπεδο να δεχτεί.

Κεκαλυμμένα όσα πρέπει να υποθούν, αλλά αυτούσια ο αποδέκτης δεν μπορεί να δεχτεί.

Ελεύθερα μπορούν να λεχθούν όλα τα υπόλοιπα.

2 hours ago, Νεφέλη said:
  • Τι είναι αυτό που ορίζει όλα τα παραπάνω; Τα χρηστά ήθη; Η κοινωνία; Το συναίσθημα του κάθε ατόμου και η προσωπική του ερμηνεία στο τι είναι καλό-κακό, τι πρέπει-δε πρέπει; Ο νόμος;
 

 

Το επίπεδο του αποδέκτη.

Link to comment
Share on other sites

TLDR
Ερώτηση:
Η λογοκρισία θα πρέπει να εφαρμόζεται γενικά ή μόνο στους αποδέκτες που δεν είναι ικανοί να διαχειριστούν το όποιο μήνυμα;

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Αρχάγγελος said:

Όταν τώρα αναφέρεσαι σε λογοκρισία από κυβερνήσεις και καθεστώτα, που καταπατούν τον ελεύθερο λόγο όσων έχουν αντίθετη άποψη, από φόβο μην χάσουν την εξουσία, τότε θεωρώ ότι πράγματι πρόκειται για κάτι μη αποδεκτό.


Πάντως συμφωνώ με το:
 

8 hours ago, Αρχάγγελος said:

Υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο, αποκρύπτωντας γεγονότα και δεδομένα από έναν άνθρωπο, να μην του επιτρέπεις να αναπτυχθεί/ωριμάσει συναισθηματικά ή ακόμα χειρότερα να δημιουργηθούν ακόμα πιο δυσάρεστες καταστάσεις, αν μάθει την ίδια πληροφορία από άλλη πηγή.

 

Οπότε αντί για λογοκρισία πιστεύω πως είναι καλύτερο να μεταφέρουμε το μήνυμα με τρόπο κατανοητό στον αποδέκτη.
Αν αυτό δε γίνεται τότε το μεταφέρουμε κάποιο παρόμοιο αυτού, ώστε να υπάρξει μια προετοιμασία για το πραγματικό μήνυμα.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Νεφέλη said:

@Αρχάγγελος και @Sucore, συμφωνώ με όσα γράψατε. Το πρόβλημα είναι στην εφαρμογή.

 

Να τη κάνουμε debug : Ρ 
Όλα τα προβλήματα εκεί βρίσκονται όμως.
Ίσως ο υπερπληθυσμός μας εμποδίζει να αποκτήσουμε αίσθημα κοινωνικότητας με το σύνολο της κοινωνίας.
Ίσως ο εγωισμός και οι ανασφάλειές  μας μας εμποδίζουν στο να είμαστε ανοιχτοί σε νέες συμπεριφορές, και αυτό εφαρμοσμένο στον καθένα μας οδηγεί στην σημερινή κατάσταση.

Ίσως η λύση είναι να βρεθεί τρόπος ώστε να ενδιαφερόμαστε όλοι για τον εαυτό μας, με τέτοιον τρόπο που να καλυτερεύουμε τον κόσμο γύρω μας, όχι για τους άλλους, αλλά για το δικό μας μέλλον (συμπεριλαμβάνοντας αυτά στα οποία εξαρτόμαστε, δηλαδή περιβάλλον, καθαριότητα, συνάνθρωποι, επιστήμη κλπ).
 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Νεφέλη said:

@Αρχάγγελος και @Sucore, συμφωνώ με όσα γράψατε. Το πρόβλημα είναι στην εφαρμογή.

 

Ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα; συμφωνώ ότι υπάρχει δυσκολία, όμως δεν αντιλαμβάνομαι το πρόβλημα. 

Link to comment
Share on other sites

Το να μην εξηγήσεις το ολοκλήρωμα σε ένα παιδί του δημοτικού θα έλεγα πως δεν είναι λογοκρισία, είναι αδυναμία επικοινωνίας. Το να προσέξεις πως θα πεις ένα δυσάρεστο νέο σε κάποιον που δε θέλει να το ακούσει, επίσης, είναι περισσότερο ζήτημα διαχείρισης της επικοινωνίας. Αλλά από τη στιγμή που δεν αποκρύπτεις την πληροφορία, δεν μπορεί να είναι λογοκρισία.

Η λογοκρισία έχει να κάνει περισσότερο με τον παράγοντα της παρεμπόδισης της μετάδοσης ενός μηνύματος, όχι με τον τρόπο ή τη δυνατότητα κατανόησής του.

Τώρα, δύο πράγματα τα οποία έχω διαπιστώσει:

- Σχεδόν όλοι βλέπουν με καλό μάτι τη λογοκρισία των άλλων και θεωρούν έγκλημα καθοσιώσεως (σε βαθμό κακουργήματος εννοείται) το να πειράξουν το παραμικρό από τα δικά τους μηνύματα.

- Ποτέ καμία λογοκρισία δεν πέτυχε το αποτελεσμά της, ιστορικά. Τόσο στη Χούντα την ελληνική όσο και στα καθεστώτα της Ανατολικής Ευρώπης, τα μηνύματα καταφέρνανε να μεταδίδονται κι οι ιστορίες της λογοκρισίας προκαλούν, κατά κανόνα, γέλιο

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Τράγου Κέρατο said:

Η λογοκρισία έχει να κάνει περισσότερο με τον παράγοντα της παρεμπόδισης της μετάδοσης ενός μηνύματος, όχι με τον τρόπο ή τη δυνατότητα κατανόησής του.

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, αλλά επειδή εμείς εδώ αυτό λέμε λογοκρισία, είπα να πάω με τα νερά της θεματοθέτριας και να μην ασχοληθώ ξανά με ορισμούς και διορθώσεις. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Αρχάγγελος said:

είπα να πάω με τα νερά της θεματοθέτριας και να μην ασχοληθώ ξανά με ορισμούς και διορθώσεις. 

Δεκτόν. Το σκεφτόμουν κι ο ίδιος καθώς το έγραφα, αλλά σκέφτηκα πως δεν πειράζει εάν αυτό δε μας εμποδίζει από το να προχωράμε τη συζήτηση.

Στο θέμα μας λοιπόν, έχω παρατηρήσει στο τρισκατάρατο φατσομβούκιον, το εξής.

Ο βλάκας, θέλει να τα πει.
Ο έξυπνος, θέλει να τον ακούσουν.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...