Jump to content

Αντιστοιχίες Αρχαίας Ελληνικής και νεοελληνικής λα


Recommended Posts

Αντιστοιχίες Αρχαίας Ελληνικής και νεοελληνικής λαϊκής λατρείας.

 

Οι άγιοι και οι αρχαίοι θεοί:

 

Ο Άγιος Νικόλαος αντί Ποσειδωνα:

Ο Άγιος Νικόλαος Που παννυγηριζει στις 6 του Δεκέμβρη φαίνεται πως διαδέχτηκε τον ποσειδωνα. Είναι έφορος της θάλασσας και προστάτης των ναυτικών.

Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση ο Άγιος Νικόλαος ήταν κάποιος θαλασσινός καραβοκύρης που βαρέθηκε πια από τα συχνά ναυάγια και τις περιπέτειες και τέλος αποφάσισε να εγκαταλείψει την θάλασσα. Πήρε ένα κουπί και προχωρώντας στα μεσόγεια τους ρωτούσε τι είναι αυτό το πράγμα. Όσο εκείνοι αναγνώριζαν το κουπί, εκείνος απομακρύνονταν περισσότερο από την θάλασσα, πηγαίνοντας στο εσωτερικό.

Κάποτε συνάντησε ανθρώπους που δεν είχαν ιδέα από το ναυτικό αυτό εξάρτημα , και στην ερώτηση του απάντησαν <<ξύλο>>. Τότε κατάλαβε οτι οι κάτοικοι της περιοχής δεν είχαν σχέση με την θάλασσα και εκεί εγκαταστάθηκε και αγίασε.

Η νεοελληνική αυτή παράδοση δεν είναι δημιούργημα της νεότερης εποχής. Τα στοιχειά της βρίσκονται στον αρχαίο μύθο του εξιλασμού του οδυσσεα. Στην οδύσσεια ο όμηρος διηγείται οτι ο μάντης Τειρεσίας συμβουλεύει τον οδυσσεα κατά την επίσκεψη του στον Άδη, αφού εκδικηθεί τους μνηστήρες να πάρει ένα κουπί και να πάει σε ένα τόπο μεσόγειο όπου οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν από θάλασσες πλοία και κουπιά.

Ο τόπος αυτός θα βεβαιωθεί ο οδυσσεας οτι είναι εκείνος , όπου θα συναντήσει οδοιπόρο που θα νομίσει το κουπί για φτυάρι. Τότε θα μπήξει το κουπί στη γη, θα θυσιάσει στον ποσειδωνα και θα συμφιλιωθεί μαζί του.

Παρά την απόφαση του να απομακρυνθεί από την θάλασσα δεν μπορούσε να ξεχάσει τους ναυτικούς που θαλασσοπνίγονται. Και προσεύχονταν συνεχεία γι αυτούς.

Γι αυτό μετά το θάνατο του οπότε κι αγίασε, γυρίζει πάνω από τις θάλασσες για να σώζει τους ναυτικούς που κινδυνεύουν και ζητούν τη βοήθεια του.

Ο άγιος Νικόλαος λοιπών διατηρεί της ιδιότητες και τον χαρακτήρα του ποσειδωνα.

 

Ο Ηλίας αντί του θεού Ηλίου:

Ο άγιος ή προφήτης Ηλίας που γιορτάζετε τις 20 του Ιούλη, αντικατέστησε πάνω στις κορφές το βουνών, το Δια. Ο άγιος Ηλίας είναι ο έφορος της βροχής και των βουνών.

Όταν αστραφτεί και βροντάει είναι πάλι κατά της Λαϊκές δοξασίες, ο προφήτης Ηλίας που τρέχει στον ουρανό με την αμαξά του και κυνηγά κάποιον δράκοντα ή τον ίδιο τον διάβολο. Έχει σαν τρομερό όπλο τον κεραυνό. Αυτό το αρχαίο σύμβολο της εξουσίας του Δια.

Ο χριστιανικός προφήτης Ηλίας δεν έχει άμεση σχέση με Τον Δια αλλά με τον Ήλιο , που ταυτίζετε αλώστε και κατά το όνομα και ομοιάζει και σε άλλες περιπτώσεις.

Ο νεφεληγερέτης Δίας ταυτίζονταν κι αυτός με τον Ήλιο. Σα θεός των καιρικών φαινόμενων , λατρεύονταν πάνω στις κορφές, που ήσαν η πιο κατάλληλες τοποθεσίες για τη λατρεία και του Δια και του προφήτη Ηλία.

Όπως στην αρχαιότητα γίνονταν θυσίες πάνω στους βωμούς του Δια έτσι και τώρα γίνονται επίσης θυσίες, κυρίως αλεκτροθυσιες, στα εκκλησάκια του προφήτη Ηλία.

 

Αγία Βαρβάρα και η Εκάτη:

Η αγία Βαρβάρα, που γιορτάζετε τις 4 Δεκεμβρίου θεωρείτε προστάτρια των παιδιών από την ευλογιά.

Προστάτρια του επίσης την έχει το πυροβολικό του Ελληνικού Στρατού.

Παρ ολο που το εμβόλιο έχει εξαφανίσει την ευλογιά, ωστόσο συχνά ξαναζούν τα παλιά λατρευτικά έθιμα. Γι αυτό το λογο και εξακολουθούν να της προσφέρουν μελόπιτα ή κόλλυβα και κολυβοζουμο, που από το όνομα της λέγετε κι αυτό <<Βαρβάρα>>.

Ο τρόπος παρασκευης αυτής της ειδικής προσφοράς έχει πολλά αρχαία στοιχειά. Σε μερικά μέρη της Μικρας Ασίας οι γειτόνισσες του σταυροδρομιού πήγαιναν η κάθε μια από κάτι, που χρειαζόταν για να γίνει η Βάρβαρα. Αλλά αυτή η λατρευτική διαδικασία δεν είναι παρά φανερή επιβίωση όμοιας λατρείας που στην αρχαιότητα την προσέφεραν στην <<κουροτροφο>> θεά Εκάτη, που σαν <<τριοδιτις>> , όπως ειδικά ονομάζονταν, κάθονταν στις διόδους και στα σταυροδρόμια. Εκεί τις τελευταίες μέρες κάθε μηνά, όταν δηλαδή άρχιζε η νέα σελήνη, οι αρχαίοι αφήναν στα ποδιά τον αγαλμάτων της και στους βωμούς της, τρόφιμα που λέγονταν Εκαταια η Εκάτης δείπνα.

 

Το Άγιο φως:

Οι ηρωικοί άποικοι της αρχαίας Ελλάδας, όταν έφευγαν για μακριά είχαν παρμένο από τις εστίες των πατρώων θεών τους, το ιερό φως, Το Άγιο φως τους, και με αγωνιά πολύ πιο δραματική από τη δική μας σήμερα το πήγαιναν σε όλο το δρόμο τους, διαρκώς φροντίζοντας να το κρατούν άσβηστο κοντά τους, προστάτη τους και βοηθό τους, για να τους συντροφεύει και για να διώχνει μακριά τους κάθε κακό, να σκέπει και να σώζει τις νέες κατοικίες.

 

Ο Αρχαίος Χάρων και ο νεοελληνικός Χάρος:

Κατά τη νεοελληνική δοξασία τους νεκρούς τους περνά στον Άδη ο Χάρος(ο αρχαίος Χάρων).

Σε μερικά μέρη ακόμα και σήμερα τοποθετούν στο λείψανο ένα νόμισμα, που λέγετε <<περατικι>>.

Τούτο όμως δεν είναι τίποτα άλλο από τον ναύλο που πλήρωναν οι αρχαίοι στον Χάροντα.

Αλλού φαντάζονται τον Χάρο σαν ψυχοπομπό που με το μαύρο του άλογο οδηγεί τους νεκρούς στο κάτω κόσμο κατά αγέλες.

Συχνότατα όμως ο Χάρος δεν είναι μόνο ο διεκπαιρεωτής των νεκρών αλλά και ο αμείλικτος διώκτης των ζωντανών που αφαιρεί ο ίδιος τις ζώνες τους.

 

Τα εξωτικά:

Ο λαός όμως πιστεύει και σε αλλά ομογενή εξωτικά, τις Λάμιες, τις Στρίγγλες , τις Γιαλλουδες [το όνομα τους προέρχεται από την παιδοπνίχτρα Γιλλω , εκδικητική δαίμονα των αρχαίων]

Και στις ανασκελαδες που το όνομα τους προέρχεται από τους <<ονοσκελεις δαίμονες>> των αρχαίων, δηλαδή από κείνους που είχαν ένα σκέλος όνου(το ένα πόδι γαϊδουρινό).

Όλοι αυτοί οι ποικίλοι δαίμονες δεν είναι τίποτε άλλο παρά η επιβίωση αντίστοιχων αρχαίων μύθων.

 

O <<Ανάστα ο Θεός>> Η δάφνη του Απόλλωνα στα έθιμα της ανάστασης:

Την Κυριακή των βαΐων το πλήθος υποδέχεται τον χριστό κρατώντας στα χέρια τους τα βάγια των φοινίκων, τα εβραϊκά σύμβολα της θριαμβευτικής υποδοχής ενός νικητή.

Στην Ελλάδα όμως η ίδια χριστιανική σκηνή της υποδοχής του Ιησού << αναπαριστάνετε>> κάθε φορά με τους κλάδους ενός άλλου φυτού της Δάφνης. Αποκλειστικά Ελληνικό ιερό δέντρο η δάφνη ,ήταν προ χριστού και εξακολουθεί να είναι ακόμα και σήμερα το ειδικό σύμβολο νίκης του νέου θεού.

Κλωνάρι δάφνης, στην εορτή των Σεπτηριων στους Δελφούς, κρατεί στα χέρια του κάθε φορά που, μετά τη δρακοκτονια και μετά τον καθαρμό του στα θεσσαλικά Τέμπη , ξαναγυρίζει στο ναό ο μικρός νέος που τον διάλεξαν να υποδυθεί και να συμβολίζει τον ίδιο τον θεό Απόλλων, τον πυθοκτονο , τον άξιο νικητή του φοβερού δράκοντα που ονόμαζαν πύθωνας.

Θα μπορούσαμε να γράψουμε ολόκληρα βιβλία για τις αρχαίες λατρευτικές συνήθειες των νέων Ελλήνων.

Το μονό για το οποίο πάνω σε αυτό το θέμα είσαι βέβαιος είναι ότι πέρασαν χιλιάδες χρόνια και όμως η ψυχοσύνθεση του Ελληνικού λαού παραμένει στη πλατιά λαϊκή βάση της αμετάβλητη στην εθνολογική του συνέχεια τόσο που δεν ξεχωρίζεις πια εποχή είναι διαφορετική από την άλλη.

Link to comment
Share on other sites

Ευχαριστώ θερμά γι αυτές τις πληροφορίες φίλε! :clapping:

 

Και υπ' όψη, ότι αυτές είναι μονάχα μερικές από τις ομοιότητες... Έχει κι άλλες πολλές! Διότι όταν λέμε "αρχαίο ελληνικό πνεύμα αθάνατο", εννοούμε πολλά πράματα :smilewink:

Link to comment
Share on other sites

Χριστιανοί, είν' καιρός,

μπαγλαμάς και Σταυρός

εκκλησία, ταβέρνα δουλειά!

 

Τσιφτετέλι λοιπόν,

το λαμπρό παρελθόν

προχωράει και δε σταματά

 

(Σάκης Μπουλάς)

Link to comment
Share on other sites

Και υπ' όψη, ότι αυτές είναι μονάχα μερικές από τις ομοιότητες... Έχει κι άλλες πολλές! Διότι όταν λέμε "αρχαίο ελληνικό πνεύμα αθάνατο", εννοούμε πολλά πράματα  :smilewink:

11496[/snapback]

 

:huh::huh::huh:

Και τωρα δηλαδή τι ?? Θα μας αφήσεις έτσι??

:please: :please: :please:

Link to comment
Share on other sites

Και τωρα δηλαδή τι ?? Θα μας αφήσεις έτσι??

Το Κερατάκι να μας τα πει, που τα γνωρίζει καλύτερα απ' όλους, αλλά δεν τα μαρτυράει! :lol:

 

(...τον μαρτυράω όμως εγώ! :blblbl: )

Link to comment
Share on other sites

Ο Ελληνας οσα θρησκευματα κι αν αλαξει. ψυχολογια δεν θα αλαξει ποτε.

γι αυτο και οι αποκριες ειναι η γιορτη που συμμετεχει συσωμος ολος ο Ελληνισμος.

Link to comment
Share on other sites

Και τωρα δηλαδή τι ?? Θα μας αφήσεις έτσι??

Το Κερατάκι να μας τα πει, που τα γνωρίζει καλύτερα απ' όλους, αλλά δεν τα μαρτυράει! :lol:

 

(...τον μαρτυράω όμως εγώ! :blblbl: )

11516[/snapback]

 

Καλά βρε Νεφέλη, δεν έχεις βαρεθεί να λέω κάθε τόσο τα ίδια πράγματα;

Link to comment
Share on other sites

Ο Ελληνας οσα θρησκευματα κι αν αλαξει. ψυχολογια δεν θα αλαξει ποτε.

γι αυτο και οι αποκριες ειναι η γιορτη που συμμετεχει συσωμος ολος ο Ελληνισμος.

11522[/snapback]

...Με χαρτοπόλεμο, αλκοόλ και... Μπουρμπούλια! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ο Ελληνας οσα θρησκευματα κι αν αλαξει. ψυχολογια δεν θα αλαξει ποτε.

γι αυτο και οι αποκριες ειναι η γιορτη που συμμετεχει συσωμος ολος ο Ελληνισμος.

11522[/snapback]

...Με χαρτοπόλεμο, αλκοόλ και... Μπουρμπούλια! :huh:

11614[/snapback]

 

μα ρε παιδιά............. είναι στο ΑΙΜΑ μας, τυπωμένο στο γενετικό μας κώδικα.. όσο υπαρχει ΕΛΛΗΝΑΣ θα υπάρχει κ ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ ακόμα κ αν δεν τον υποστηρίζω σαν θεότητα.. κ Διόνυσος σημαίνει ΧΑΡΑ , ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ κααιιι........ Μπουρμπούλια...... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...