Jump to content

White Shamans & Plastic Medicine Men (1996)


Kazuma
 Share

Recommended Posts

Είναι ένα ντοκιμαντέρ για το σαμανισμό των ιθαγενών ινδιάνων και το σαμανισμό new age . Οι διαφορές τους κ.τ.λ.

 

 

 

 

 

 

 

Ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ , αυτό που έχω να σχολιάσω εγώ πάνω σε αυτό είναι ότι κάλος ο παραδοσιακός σαμανισμός αλλά είναι αναγκαία και τα βιβλία (μερικά από αυτά ) για να μπορούμε να τον γνωρίσουμε και εμείς οι υπόλοιποι κοινοί θνητοί !

Link to comment
Share on other sites

Είναι ένα ντοκιμαντέρ για το σαμανισμό των ιθαγενών ινδιάνων και το σαμανισμό new age . Οι διαφορές τους κ.τ.λ.

Ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ , αυτό που έχω να σχολιάσω εγώ πάνω σε αυτό είναι ότι κάλος ο παραδοσιακός σαμανισμός αλλά είναι αναγκαία και τα βιβλία (μερικά από αυτά ) για να μπορούμε να τον γνωρίσουμε και εμείς οι υπόλοιποι κοινοί θνητοί !

Πολύ καλό. 

Τα βιβλία λές σου γνωρίζουν τον παραδοσιακό σαμανισμό; ή τον πλαστικό;

Link to comment
Share on other sites

Κάτι στο ανάμεσα κατά την προσωπική μου διαπίστωση ^^

Δυστυχώς. Γιατί ανάμεσά σε 2 διαφορετικά πράγματα συνήθως υπάρχει... κενό!

Υπάρχουν μερικά σημάδια - telltales - για να ξεχωρίζεις τα βιβλία.

 

1. Να μην είναι δήθεν (πρόσεξε στο ντοκυμαντέρ οι αληθινοί ινδιάνοι - που ξέρουν τι είναι και δεν αναζητούν επιβεβαίωση - έχουν συνήθως απλά αμερικάνικα ονόματα. Οι πλαστικοί σαμάνοι -υιοθετούν, χωρίς ουσιαστικό λόγο πέρα από το δήθεν (που δεν είναι καθόλου ινδιάνικο concept) ψευτο-ινδιάνικα ονόματα.

2. Ο Σαμάνος υπηρετεί - και με το αζημίωτο! - την κοινότητα που τον αναγνωρίζει ως τέτοιο. Ο πλαστικός υπηρετεί τον εαυτό και στα κορόιδα που θα πείσει στέλνει το λογαριασμό.

3. Ο Σαμάνος δρα προσωπικά και τοπικά. Δεν θέλει και ούτε υπόσχεται να σώσει τον κόσμο. Ο πλαστικός διαφημίζει ότι το μονοπάτι του θα σώσει τον κόσμο από την καταστροφή.

4. Ο Σαμάνος δεν είναι χορτοφάγος! Είναι κυνηγός.

5. Ο Σαμάνος δεν μιλάει για τσάκρας - δεν είναι αυτά μέρη της ινδιάνικης αντίληψης του κόσμου.

 

Έχει κι άλλα.

Link to comment
Share on other sites

6. Ο Σαμάνος δεν αυτοανακηρύσσεται. Είναι κρίκος μιας αλυσσίδας και μόνο άλλος κρίκος προηγούμενος μπορεί να τον βάλει στον κύκλο. Όμοια τα "σαμανιστικά" ή "ινδιάνικα" ονόματα δεν τα δίνει κανείς στον εαυτό του. Του δίνονται από άλλους "κρίκους" για κάποιο λόγο. Το ίδιο και ένα σωρό σχετικά που κουβεντιάζουμε κατά καιρούς, σύμβολα, τοτέμ, familiars ...

Link to comment
Share on other sites

 

Διαφωνώ με το 6.

 

Γιατί δηλαδή αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με τον σαμανισμό και να γίνει σαμάνος να βγει εκτός επειδή δεν έχει bloodline !

 

Δηλαδή με την ιδία λογική αν κάποιος δεν είναι από οικογένεια πολιτικών (ατυχές παράδειγμα) μπορεί και πάλι να ασχοληθεί με την πολιτική .

* Ναι πιθανότατα να έχει προβάδισμα κάποιος που είναι από οικογένεια /φατρία , αλλά ο άλλο μπορεί να έχει ταλέντο / κλίση ή απλώς να θέλει να ασχοληθεί – δοκιμάσει ……

 

Link to comment
Share on other sites

Σε πολλές παραδόσεις η μεταλαμπάδευση, η διαδοχή στην αλυσίδα που λένε, δεν είναι ανάγκη να γίνεται με φυσική παρουσία δασκάλου και μαθητή στον ίδιο φυσικό χώρο. Μπορεί να γίνει και στο αστρικό πεδίο. Δεν ξέρω αν ισχύει το ίδιο και στο σαμανισμό.

 

Κάτι άλλο που με απασχολεί: πολύ ωραίος ο σαμανισμός, αλλά αφορά πρωτίστως Ινδιάνους, κατοίκους της Σιβηρίας και των αρκτικών περιοχών και γενικότερα λαούς που τον έχουν εγγενώς στην παράδοσή τους. Στη δική μας παράδοση, έχει σχέση; Κάπου διάβασα (δε θυμάμαι που) πως υπάρχουν κάποιες νύξεις για σαμανισμό αλλά σε αρκετά αρχαίες εποχές (εποχές προ-Σωκρατικών φιλοσόφων).

Link to comment
Share on other sites

Διαφωνώ με το 6. Γιατί δηλαδή αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με τον σαμανισμό και να γίνει σαμάνος να βγει εκτός επειδή δεν έχει bloodline ! Δηλαδή με την ιδία λογική αν κάποιος δεν είναι από οικογένεια πολιτικών (ατυχές παράδειγμα) μπορεί και πάλι να ασχοληθεί με την πολιτική . * Ναι πιθανότατα να έχει προβάδισμα κάποιος που είναι από οικογένεια /φατρία , αλλά ο άλλο μπορεί να έχει ταλέντο / κλίση ή απλώς να θέλει να ασχοληθεί – δοκιμάσει ……

Μάλλον δεν κατάλαβες το πως δουλεύει.

Δεν είναι κληρονομική υπόθεση εδώ. Αλλά για να το πω απλά:

Το Σαμάνο θα τον διαλέξει Σαμάνος (όχι απαραίτητα από την οικογένειά του, αν και κάποιος εντός οικογένειας έχει "δικαίωμα" δηλ προτεραιότητα αν εκδηλώσει επιθυμία. Συνήθως όμως ξεκινά με κάποιο "σημάδι" που "δείχνει" τον υποψήφιο στον/στην Σαμάν κι όταν θα έρθει η ώρα του θα πάρει θέση Σαμάν στην κοινότητα όπου ζει: δηλ θα λογαριάζεται για άνθρωπος που αν πας με τα προβλήματά σου θα σε βοηθήσει (αλλά πιθανως να σου ζητήσει να κάνεις πράγματα για σένα κι ίσως και για κείνον.)

 

Κανείς δεν σ`εμποδίζει να ασχοληθείς με το σμανισμό. Αλλά ο -ισμός αυτός, η "ασχολία με το σαμνισμό," είναι διανοητική 'ακαδημαϊκή' ή εγκυκλοπαιδική ενασχόληση δε σε κάνει Σαμάνο. Ακόμα κι αν αρχίσεις να μένεις σε τσαντίρι, αυτοαποκληθείς "ηλιαχτίδα" και ανακοινώσεις σε φίλους και γνωστούς ότι - τώρα πια που ολοκλήρωσες τα online μαθήματα στο σαμανισμό είσαι "σαμάνος" με βούλα, και φωτεινή ταμπέλα έξω από το τιπι - δεν θα είσαι - συγνώμη όποιος σου είπε ότι θα είσαι σε γέλασε...

 

Και βέβαια στην Ελλάδα - αν μιλάμε για την Ελλάδα - αυτά δεν ισχύουν με τον τρόπο που ισχύουν σε μέρη με ισχυρή Σαμανιστική παράδοση.

 

Πώς και πότε μπορείς να λογαριάσεις τον εαυτό σου Σαμάνο χωρίς κρίκους;

Θεωρητικά (δεν το έχω δει να γίνεται, αλλά θεωρητικά ίσως) αν στην κοινότητα όπου ζεις οι άλλοι βλέποντας το πως μπορείς να βοηθήσεις αρχίζουν να σε λογαριάζουν για "μάγο" (δε θα σε πούνε 'σαμάνο' στην Ελλάδα) που αν πας με τα προβλήματά σου θα σε βοηθήσει - αλλά πρόσεξες; Οι άλλοι θα σε αναγνωρίσουν ως κάποιον που εξυπηρετεί την κοινότητα, δεν θα αυτοανακηρυχθείς.

Link to comment
Share on other sites

Σε πολλές παραδόσεις η μεταλαμπάδευση, η διαδοχή στην αλυσίδα που λένε, δεν είναι ανάγκη να γίνεται με φυσική παρουσία δασκάλου και μαθητή στον ίδιο φυσικό χώρο. Μπορεί να γίνει και στο αστρικό πεδίο. Δεν ξέρω αν ισχύει το ίδιο και στο σαμανισμό.

 

Κάτι άλλο που με απασχολεί: πολύ ωραίος ο σαμανισμός, αλλά αφορά πρωτίστως Ινδιάνους, κατοίκους της Σιβηρίας και των αρκτικών περιοχών και γενικότερα λαούς που τον έχουν εγγενώς στην παράδοσή τους. Στη δική μας παράδοση, έχει σχέση; Κάπου διάβασα (δε θυμάμαι που) πως υπάρχουν κάποιες νύξεις για σαμανισμό αλλά σε αρκετά αρχαίες εποχές (εποχές προ-Σωκρατικών φιλοσόφων).

Ναι αλλά άλλα ισχύουν στην περίπτωση αλυσίδα κι άλλα στο... αστρικό (που αφήνει πολύ χώρο στο γιαλατζί!)

 

Σαμανισμός λοιπόν!

Τι είναι;

Πέρα από την ταμπέλα.

Τι είναι ο/η Σαμάν;

Με τη γνωστή ταμπέλα "αφορά πρωτίστως Ινδιάνους, κατοίκους της Σιβηρίας και των αρκτικών περιοχών και γενικότερα λαούς που τον έχουν εγγενώς στην παράδοσή τους" αλλά η ταμπέλα έχει κάποιο περιεχόμενο. Αν ορίσουμε το περιεχόμενο και συγκρίνουμε και το βρούμε αλλού λίγο-πολύ παρόμοιο τότε έχουμε να κάνουμε με το ίδιο πολιτισμικό φαινόμενο (που εκπληρώνει κοινωνική ανάγκη πχ που δεν περιορίζεται σε "Ινδιάνους, κατοίκους της Σιβηρίας και των αρκτικών περιοχών") αλλά με άλλη ταμπέλα.

Τι είναι ο/η Σαμάν; τι ορισμό δίνεις για να δούμε αν υπάρχουν γνώριμα κοντά μας σήμερα ή παλιά.

 

(δες http://en.wikipedia.org/wiki/Iatromantis για την αρχαία Ελλάδα)

Link to comment
Share on other sites

Ναι αλλά άλλα ισχύουν στην περίπτωση αλυσίδα κι άλλα στο... αστρικό (που αφήνει πολύ χώρο στο γιαλατζί!)

 

Σαφέστατα! Αλλά ο υποψιασμένος, μπορεί να βρει την άκρη στο αστρικό και στο γιαλαντζί. Τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, και ανάλογα το πόσο καλά υποψιασμένος είναι φυσικά.

 

Τι είναι ο/η Σαμάν; τι ορισμό δίνεις για να δούμε αν υπάρχουν γνώριμα κοντά μας σήμερα ή παλιά.

 

(δες http://en.wikipedia.org/wiki/Iatromantis για την αρχαία Ελλάδα)

 

Πολύ καλή η παραπομπή.

 

Οπότε, ο Απόλλων, με άμεσες αρμοδιότητες την Ιατρική και τη Μαντική, είναι αρχετυπικός σαμάνος.

 

Αν υπάρχει κάτι γνώριμο στα χωριά είναι κάτι μαμές και κάτι γριές που, σύμφωνα με το παραμύθι, ζουν στην άκρη του χωριού, μόνες τους και ξέρουν να φτιάχνουν κάτι αλλόκοτα ματζούνια. Σύμφωνα με τα παραμύθια πάντα. Τέτοια μαντζούνια/γιατροσόφια ήξερε κι έφτιαχνε κι η γιαγιά μου κι η γειτονιά απευθυνόταν σε αυτήν τακτικά τα παλιά τα χρόνια για απλά προβλήματα υγείας. Τώρα, βέβαια, η γιαγιά μου δεν ήξερε μόνο γιατροσόφια από φυσικά συστατικά, αλλά ήξερε κι έκανε κι άλλα πραματάκια, όπως το να ρίχνει τα χαρτιά, να λέει τον καφέ... Κι άλλα τέτοια... σμυρνέικα...

 

Το ερώτημα σε αυτήν την περίπτωση ξέρεις ποιο είναι; Γιατί στην περίπτωση του Ινδιάνου σαμάνου ψαρώνουν και λένε «ωωω... ο κληρονόμος της Αρχαίας Σοφίας» και στην περίπτωση της γιαγιούλας λένε «χμ... σμυρνέικα τερτίπια για ταπεινούς σκοπούς, άντε και για κάνα κρυολόγημα».

Link to comment
Share on other sites

Σαφέστατα! Αλλά ο υποψιασμένος, μπορεί να βρει την άκρη στο αστρικό και στο γιαλαντζί. Τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, και ανάλογα το πόσο καλά υποψιασμένος είναι φυσικά.

 

Πολύ καλή η παραπομπή.

 

Οπότε, ο Απόλλων, με άμεσες αρμοδιότητες την Ιατρική και τη Μαντική, είναι αρχετυπικός σαμάνος.

 

Αν υπάρχει κάτι γνώριμο στα χωριά είναι κάτι μαμές και κάτι γριές που, σύμφωνα με το παραμύθι, ζουν στην άκρη του χωριού, μόνες τους και ξέρουν να φτιάχνουν κάτι αλλόκοτα ματζούνια. Σύμφωνα με τα παραμύθια πάντα. Τέτοια μαντζούνια/γιατροσόφια ήξερε κι έφτιαχνε κι η γιαγιά μου κι η γειτονιά απευθυνόταν σε αυτήν τακτικά τα παλιά τα χρόνια για απλά προβλήματα υγείας. Τώρα, βέβαια, η γιαγιά μου δεν ήξερε μόνο γιατροσόφια από φυσικά συστατικά, αλλά ήξερε κι έκανε κι άλλα πραματάκια, όπως το να ρίχνει τα χαρτιά, να λέει τον καφέ... Κι άλλα τέτοια... σμυρνέικα...

 

Το ερώτημα σε αυτήν την περίπτωση ξέρεις ποιο είναι; Γιατί στην περίπτωση του Ινδιάνου σαμάνου ψαρώνουν και λένε «ωωω... ο κληρονόμος της Αρχαίας Σοφίας» και στην περίπτωση της γιαγιούλας λένε «χμ... σμυρνέικα τερτίπια για ταπεινούς σκοπούς, άντε και για κάνα κρυολόγημα».

Έχει κι άλλα αλλά θέλει να μην είναι κανείς colour blind :angel_not:  :cheerful_h4h:  :whistling2:

 

Πριν πάμε όμως σ'αυτά να μείνουμε στα παλιά. Κάτι που μου έχει κάνει εντύπωση είναι ότι φαίνεται να είναι ο Απόλλωνας όπως λες (σημειολογικό;) κι όχι ο συνήθης ύποπτος (ο Διόνυσσος) - κι αυτό το επιβεβαιώνει και μια πιο βαθιά ανάγνωση της Ιλιάδας.

 

Νομίζω πως η διαφορά σαμάνου / ιατρομάντη από απλό μάγο είναι ότι ο σαμάνος έχει κοινωνική αναγνώριση και προσφέρει (όχι πάντα τζάμπα) υπηρερίες στο "δήμο" (το κοινό) - και στα παραδείγματα της αρχαιότητας.

Link to comment
Share on other sites

Έχει κι άλλα αλλά θέλει να μην είναι κανείς colour blind :angel_not:  :cheerful_h4h:  :whistling2:

 

Τρώγεσαι μου φαίνεται... :dry:  :nono:

 

Πριν πάμε όμως σ'αυτά να μείνουμε στα παλιά. Κάτι που μου έχει κάνει εντύπωση είναι ότι φαίνεται να είναι ο Απόλλωνας όπως λες (σημειολογικό;) κι όχι ο συνήθης ύποπτος (ο Διόνυσσος) - κι αυτό το επιβεβαιώνει και μια πιο βαθιά ανάγνωση της Ιλιάδας.

 

Δεν είναι και τόσο περίεργο. Διόνυσος και Απόλλωνας δεν είναι «αντίθετοι» θεοί όπως νομίζουν μερικοί, αλλά όψεις του ίδιου νομίσματος. Στο Μαντείο του Απόλλωνα, μόνο το υποσυνείδητο μπορεί να έρθει σε επαφή με τη Γη, αλλά προκειμένου να εκδηλωθεί ως Λόγος πρέπει να περάσει από την επεξεργασία του Απολλώνειου... Λόγου - έστω και Λοξού. Ο Διόνυσος είναι το διάμεσο, το medium που λέμε σήμερα. Αλλά είναι ταυτόχρονα και Απόλλων.

 

Εγώ απλώς στέκομαι λίγο παραπάνω στο ότι, ναι μεν όπως λες, υπάρχει ένα οικουμενικό φαινόμενο, αλλά έχει διαφορετικές εκδηλώσεις ανάλογα με το λαό και την παράδοση στα πλαίσια της οποίας εκδηλώνεται. Κι αυτό έχει γίνει για κάποιους λόγους. Άλλη η ζωή του νομάδα στη στέπα ή στα Ρόκυ Μάουνταινζ, άλλη η ζωή σε ένα ελληνικό χωριό.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...