Jump to content

Νεοπλατωνισμός και Αρχαία Ελληνική Θρησκεία


Recommended Posts

Συμφωνώ πως ο τεκτονισμός έχει πάρει από πολλούς και από τον Πλατωνισμό, αλλά υπάρχουν και σημαντικές διαφορές π.χ πως ορίζεται ο Θεός στους τέκτονες και πως στους Πλατωνικούς, ή πως υπάρχει πολυθεΐα στο Πλατωνικό σύστημα και μονοθεΐα στο τεκτονισμό και άλλες διαφορές.

 

Αν κάποιος γνωρίζει από την φιλοσοφία του τεκτονισμού ας απαντήσει στις παρακάτω ερωτήσεις/θέσεις που βασίζονται στη Πλατωνική και Πυθαγόρεια φιλοσοφία για να φανούν οι αποκλίσεις και οι διαφορές.

 

Έχουμε λοιπόν,

 

1 Τι ορίζεται Θεός;

2 Ορίζεται ως «Κόσμος» ό,τι υπάρχει; (ορατό και αόρατο)

3 Το Εν είναι εκτός ή εντός Κόσμου;

4 Γίνεται διαχωρισμός του αισθητού κόσμου από το πνευματικό κόσμο;

5 Αναγνωρίζονται τα τρία επίπεδα του Κόσμου, υλαίο, αιθερικό, εμπύριο;

6 Κάθε επίπεδο υποστάσεων αποτελεί προβολή του ανωτέρω του επιπέδου;

7 Το υλαίο επίπεδο χαρακτηρίζεται από αέναη ροή και μεταβολή;

8 Τα όντα του αιθερικού και έμπυρου πεδίο χαρακτηρίζονται από σταθερότητα;

9 Μπορεί ο άνθρωπος να συνάπτεται με τους Θεούς;

10 Είναι η κατά «φύσιν» ζωή και η ένωση με το Εν σκοπός του ανθρώπου;

11 Αναγνωρίζεται ως αρχή και αιτία των πάντων το Εν, ο πρώτος αυθύπαρκτος και άχρονος Θεός;

12 Αναγνωρίζονται άλλοι Θεοί δημιουργημένοι από το Εν;

13 Είναι πας Θεός αγαθός;

14 Υπάρχουν οντότητες που ονομάζονται Δαίμονες ή Άγγελοι ή μεσολαβητικά πνεύματα;

15 Είναι οι Δαίμονες Θεοί;

16 Ο άνθρωπος μπορεί να επικοινωνήσει με τους Δαίμονες και τους άλλους Θεούς;

17 Υπάρχει η έλλειψη του απόλυτου κακού ως θεότητα ή πνεύματος (π.χ. Χριστιανικός Σατανάς)

18 Το Εν εκπορεύει δύναμη καθιστώντας τις υπόλοιπες υποστάσεις;

19 Υπάρχει ιεραρχία στην δύναμη κάθε Θεότητας (δλδ υπάρχουν δυνατές και πιο δυνατές θεότητες);

20 Η δύναμη που εκπορεύεται από τον Εν έχει τα χαρακτηριστικά της προόδου της στάσης και της επιστροφής;

21 Η δύναμη του Ενός είναι η νόηση;

22 Είναι όλος ο Κόσμος (εμπύριος, αιθέριος, υλαίος) αΐδιος;

23 Είναι το Εν τριαδικό;

24 Είναι ιδιότητα του Ενός η ενοποίηση μέσα του όλων των υπάρξεων κατά τρόπο μυστικό και απόρρητο; (π.χ. ταυτόχρονη ύπαρξη αρσενικού, θηλυκού, ουδέτερου ή αντικείμενο, ενέργεια και υποκείμενο)

25 Είναι το Εν υπερβατικό από όλες τις άλλες οντότητες;

26 Βρίσκεται το Εν ανεξάρτητο πάνω από κάθε οντότητα και ουσία;

27 Το Εν αρνείται να δεχτεί τη συμμετοχή κανενός (δλδ είναι αμέθεκτον);

28 Το Εν είναι αντιληπτό από κανέναν λόγο, γνώση ή συλλογιστική προσπάθεια (δλδ είναι άληπτον, άρρητον, άγνωστον);

29 Ονομάζεται το Εν πρώτος Νους;

30 Το Εν δημιουργεί ως δεύτερη υπόσταση το δεύτερο Νου;

31 Η νόηση είναι η συγγενική ιδιότητα όλων των έμψυχων;

32 Μπορεί κανείς να έλθει σε μερική επαφή με το Εν μόνο με την ενέργεια του νου;

33 Το Εν ταυτίζεται με το απόλυτο Αγαθό;

34 Μέσα στο δημιουργημένο νου εντάσσονται οι Πλατωνικές Ιδέες;

35 Υπάρχει παγκόσμια ψυχή;

36 Υπάρχουν ατομικές ψυχές;

37 Γίνεται διάκριση μεταξύ εμψυχωμένης ύλης και άψυχης;

38 Είναι οι ατομικές ψυχές ενωμένες με την παγκόσμια ψυχή;

39 Το Εν έχει τρεις ιδιότητες οι οποίες είναι το κάλος, σοφία, αγαθότητα;

40 Ο άνθρωπος είναι τρισυπόστατο ον; (πνεύμα ή νους, ψυχή, σώμα)

41 Η ψυχή έχει τρία μέρη; (Λογικό, επιθυμητό, θυμοειδές)

42 Υπάρχει Θεότητα δαιμονιάρχης (Εκάτη);

43 Υπάρχει οντότητα ως «μη ον»;

44 Η θέση ότι δεν υπάρχει δημιουργία εκ του μη όντος ισχύει;

45 Ο κόσμος υπόκειται στους Νόμους της Ανάγκης και της Ειμαρμένης;

46 Η ψυχή ή ο νους είναι αθάνατη ουσία;

47 Η ψυχή ή ο νους εξελίσσεται;

48 Υπάρχει μετενσάρκωση;

49 Πόσοι τρόποι υπάρχουν για την Θέωση;

50 Υπάρχει αμαρτία αν ναι πως ορίζεται;

51 Τα πάντα ορατά και αόρατα αποτελούνται από ύλη;

52 Πως ορίζεται η ύλη;

53 Γίνονται επικλήσεις σε θεότητες;

54 Υπάρχει πρακτική (Θεουργία) στο φιλοσοφικό τους σύστημα;

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Συμφωνώ πως ο τεκτονισμός έχει πάρει από πολλούς και από τον Πλατωνισμό, αλλά υπάρχουν και σημαντικές διαφορές π.χ πως ορίζεται ο Θεός στους τέκτονες και πως στους Πλατωνικούς, ή πως υπάρχει πολυθεΐα στο Πλατωνικό σύστημα και μονοθεΐα στο τεκτονισμό και άλλες διαφορές.

Αν κάποιος γνωρίζει από την φιλοσοφία του τεκτονισμού ας απαντήσει στις παρακάτω ερωτήσεις/θέσεις που βασίζονται στη Πλατωνική και Πυθαγόρεια φιλοσοφία για να φανούν οι αποκλίσεις και οι διαφορές....

Αγαπητέ φίλε, είναι ανώφελο να ζητάς απάντηση σε... 50 ερωτήσεις. Ποιος έχει το χρόνο να το κάνει και γιατί;

Ήδη δείχθηκε ότι ο Πλατωνισμός έχει επιδράσει και στον Τεκτονισμό, κι αν υπάρχουν διαφορές, τί μ' αυτό; Φυσικό είναι.

Πέρα όμως από τις διαφορές, βρίσκεις τις ομοιότητες (που όντως έχουν) "ενοχλητικές" (αυτό αντιλαμβάνομαι); Και γιατί; Όσο για την "αξία" των ομοιοτήτων, αν είναι επιφανειακές ή όχι, είναι μάλλον υποκειμενικό πράγμα. Π.χ. θεωρείς ότι είναι σημαντική διαφορά στο θέμα του αριθμού των θεών. Αυτό δεν είναι απαραίτητο. Θα μπορούσε να είναι προϊόν του περιβάλλοντος κάθε ρεύματος (άσε που ο Πλατωνισμός, όπως και όλοι σχεδόν εκείνη την εποχή, δεν ασχολούνταν, ούτε γνώριζε "πολυθεϊσμούς" και "μονοθεϊσμούς").

Και τελικά τι γίνεται με το μπέρδεμα όλων των στοιχείων; Πλατωνισμός και Νεοπλατωνισμός διαφέρουν. Θεουργία και Αρχαία Ελληνική θρησκεία διαφέρουν, οι Πυθαγόρειοι από τους Πλατωνιστές διέφεραν και όλοι τους θα διέφεραν ακόμα περισσότερο από το μυστικιστικό Νεοπλατωνισμό και τη θεουργία - πόσο μάλλον από αυτό που σήμερα προβάλλεται ως θεουργία κτλ. Κι αν η σημερινή θεουργία διαφέρει από εκείνα τα - εξωτερικά τουλάχιστον - συγγενικά της από την αρχαιότητα, πόσο μάλλον ο Τεκτονισμός;

Αν είναι να γίνεται κουβέντα πιο καλά να παίρνουμε ένα θέμα (όχι 50) και να το εξαντλούμε, όσο γίνεται, κι έπειτα το επόμενο. Με το να διατυπώνονται συνεχώς νέες ερωτήσεις δεν βγαίνει άκρη.

 

ΥΓ. π.χ.

Δεν απαγορεύεται ο Τεκτονισμός στους πολυθεϊστές. Αν σου το είπε κάποιος...

Link to comment
Share on other sites

Δεν βρίσκω "ενοχλητικό" να έχει πάρει ο τεκτονισμός από τον Πλατωνισμό, απλώς ήθελα να επισημάνω τις διαφορές που όντως πρέπει να υπάρχουν και να είναι πολλές και να κάνουν ένα "Πλατωνισμό" αγνώριστο μέσα στον Τεκτονισμό και είναι σαν να μιλάμε για διαφορετική φιλοσοφία. Όπως αλώστε το ίδιο έχει κάνει και ο Χριστιανισμός με τον Πλατωνισμό αλλά και η Καμπαλά.

 

Σε όλο το θέμα επίσης παρατήρησα ότι όσοι υποστηρίζουν ότι ο Πλατωνισμός έχει σχέση με τον τεκτονισμό δεν έχουν διατυπώσει καμία φιλοσοφική θέση του τεκτονισμού για να δούμε πόσο κοντά είναι η μια φιλοσοφία με την άλλη (σαν να μην ξέρουν).

 

Για τον λόγο αυτό διατύπωσα τις ερωτήσεις θέσεις αυτές του Πλατωνισμού για να φανούν οι διαφορές. (δεν περίμενα άλωστε να απαντηθούν αφού πρέπει πρωτα να κατανοηθούν)

 

Από τεκτονικές ιστοσελίδες που επισκέφτηκα είδα πως στις συνεδριάσεις τους οι τέκτονες απαγορεύεται να μιλάνε για θρησκευτικά θέματα τότε πως μπορούν να μιλάνε για Πλατωνισμό ο οποίος είναι "θρησκευτική φιλοσοφία";

 

Επίσης αναφέρεται ότι σκοπός τους είναι η καλλιέργηση των αρετών; Με ποιο τρόπο (μέσω συμβολικών τελετουργιών) αφού στο Πλατωνικό σύστημα είναι η ομοίωση με το Εν αγαθό όπως αναφέρει ο Σωκράτης, αν αποφεύγουν την θρησκευτική-φιλοσοφική συζήτηση;

 

Τώρα όσο αφορά την θεουργία και την αρχαία Ελληνική θρησκεία, την θεουργία την εισήγαγε ο Ιάμβλιχος και διαμορφώθηκε από την Πλατωνική θεολογία και φιλοσοφία. Θεουργικές πρακτικές (δλδ τελεστική, δεσμό, έκλυσις) δεν έχουμε πριν τον Ιάμβλιχο, με εξαίρεση την αναγωγή που ασκούσαν οι Πυθαγόρειοι. Οπότε δεν βρίσκω κανα πρόβλημα να υπάρχει ούτε εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

Δεν βρίσκω "ενοχλητικό" να έχει πάρει ο τεκτονισμός από τον Πλατωνισμό, απλώς ήθελα να επισημάνω τις διαφορές που όντως πρέπει να υπάρχουν και να είναι πολλές και να κάνουν ένα "Πλατωνισμό" αγνώριστο μέσα στον Τεκτονισμό και είναι σαν να μιλάμε για διαφορετική φιλοσοφία. Όπως αλώστε το ίδιο έχει κάνει και ο Χριστιανισμός με τον Πλατωνισμό αλλά και η Καμπαλά.

 

Σε όλο το θέμα επίσης παρατήρησα ότι όσοι υποστηρίζουν ότι ο Πλατωνισμός έχει σχέση με τον τεκτονισμό δεν έχουν διατυπώσει καμία φιλοσοφική θέση του τεκτονισμού για να δούμε πόσο κοντά είναι η μια φιλοσοφία με την άλλη (σαν να μην ξέρουν).

 

Οι πιο αρμοδιοι να μιλήσουν περί αυτού είναι οι υψηλόβαθμοι... :lol::lol::lol:οκ πλάκα κάνω!

 

Λοιπόν,αφού ΘΕΛΕΙΣ ΜΙΑ ΕΓΚΥΡΗ πηγή περί του θέματος(νεοπλατωνισμός=τεκτονισμός)ε!Μπορείς να ανατρέξεις στο γνωστό -βρίσκεται σχετικά εύκολα στα εξειδικευμένα βιβλιοπωλεία- βιβλίο του "Παρεπίδημου":Η Ένατη Αψίδα /ο τεκτονισμός της Υόρκης(ΔΙΟΝ-ΨΑΡΑΣ). Το συνέγγραψαν έλληνες τέκτονες.Θα βρεις εκεί λοιπόν,τις σχετικές αναφορές περί νεοπλατωνισμού...

 

Φυσικά,υπάρχουν κι άλλα βιβλία αναφορικά με το εν λόγω θέμα(αρκεί να'χει κανείς τη διάθεση να τρέξει και να ψάξει!)

Link to comment
Share on other sites

Θα είχες την καλοσύνη στα πλαίσια ενός forum να αντιγράψεις κάποιες φιλοσοφικές θέσεις από το βιβλίο που δείχνουν ότι έχουν παρθεί από τον Πλατωνισμό;

Link to comment
Share on other sites

Φίλε dimulator. Προφανώς και ο Πλατωνισμός είναι αγνώριστος μέσα στον Τεκτονισμό, φυσικά για τον μέσο παρατηρητή. Αυτός είναι και ο σκοπός άλλωστε. Ο Τεκτονισμός δεν είναι πανεπιστήμιο διδαχής της ιστορίας των ιδεών αλλά ένας βιωματικός δρόμος που όλες αυτές οι ιδέες συνυπάρχουν και λειτουργούν αρμονικά. Μην ψάχνεις κοινά σημεία με μαθηματική ακρίβεια, ψάξε για αναλογίες, ιδιαίτερα στους φιλοσοφικούς και όχι στους συμβολικούς βαθμούς. Το βιβλίο που πρότεινε ο Ingmar είναι πολύ ενδιαφέρον, έπεσε στα χέρια μου αρκετό καιρό πριν. Υπάρχει επίσης ένα πολύ καλό βιβλίο από τις εκδόσεις Δημελή για τον Τύπο της Υόρκης, δυστυχώς αυτήν την στιγμή δεν μπορώ να ανακαλέσω τον τίτλο του.

 

Εαρινή Ισημερία σήμερα. Ισορροπία και υγεία σε όλους μας και μια άνοιξη γόνιμη και δημιουργική για τον ταλαιπωρημένο κόσμο μας.

 

V.:

--------------------------

Lux Ex Orienti

Link to comment
Share on other sites

...Τώρα όσο αφορά την θεουργία και την αρχαία Ελληνική θρησκεία, την θεουργία την εισήγαγε ο Ιάμβλιχος και διαμορφώθηκε από την Πλατωνική θεολογία και φιλοσοφία. Θεουργικές πρακτικές (δλδ τελεστική, δεσμό, έκλυσις) δεν έχουμε πριν τον Ιάμβλιχο, με εξαίρεση την αναγωγή που ασκούσαν οι Πυθαγόρειοι. Οπότε δεν βρίσκω κανα πρόβλημα να υπάρχει ούτε εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα.
Για να μιλήσουμε επ' αυτών.

Η αρχαία Ελληνική θρησκεία έχει μια αδιάσπαστη ιστορία περίπου 2000+ χρόνων. Από το τον 15ο αιώνα (~1450) π.Χ. (πινακίδες Γραμμικής Β Κνωσσού, μέχρι την τα χρόνια του Ιουστινιανού (6ος αι.) - άντε μέχρι την κατάρρευση του παλιού Περσικού κράτους από το Ισλάμ (που στέγαζε απομεινάρια οργανωμένων Ελλήνων εθνικών) και την μουσουλμανική κατάκτηση της Αλεξάνδριας (που σήμανε την οριστική καταστροφή της Βιβλιοθήκης). 21 αιώνες ιστορίας (αφήνω την προϊστορία και τους μύθους που δείχνουν μεγαλύτερο πραγματικό βάθος στο χρόνο, αλλά είναι ασαφή).

Μέσα σε αυτούς τους αιώνες η "θεουργία" (όπως την αντιλαμβανόμαστε στην περιορισμένη μορφή της) παρουσιάστηκε κι ευδοκίμησε μόνο τον 3ο και 4ο αιώνα (δηλαδή από το 18ο μέχρι το 19ο της αδιάσπαστης ιστορίας της αρχαιοελληνικής θρησκείας). Δεν είναι 2-3 αιώνες από τους 21, πολύ μικρό χρονικό διάστημα για να τα ταυτίζουμε;

Βέβαια... θεουργικές πρακτικές στον Ελληνισμό έχουμε πολλούς πολλούς αιώνες πριν τον Ιάμβλιχο από την αυγή ακόμα της Ελληνικής θρησκευτικότητας (όπως και "είναι αναγνωρίσιμη" πολλούς πολλούς αιώνες μετά σε πλαίσια που απομακρύνονται από την αρχαία Ελληνική θρησκευτικότητα, ο όρος "θεουργία" δεν είναι copyright του Ιάμβλιχου κι έχει τη δική του ιστορία. Η πιο παλιά χρονολογημένη αναφορά που γνωρίζω είναι του Νικόμαχου του Μαθηματικού, ενός Πυθαγόρειου που έζησε μεταξύ 60-120, και την αναφέρει - Αποσπάσματα 6,13 - θεωρώντας τη δόκιμο και "δεδομένο" όρο, άρα είναι ακόμα παλαιότερη*). Άλλοτε ενταγμένες στο θρησκευτικό των "Ολύμπιων", άλλοτε σε διαφορετικό, άλλοτε σε φιλοσοφικό (πυθαγόρειο κτλ.) Δηλαδή, επειδή ο Απολλώνιος ο Τυαννέας έζησε πριν από τον Ιάμβλιχο, δεν σημαίνει ότι δεν του ήταν οικείες οι πρακτικές που αργότερα αποκλήθηκαν "θεουργικές". Απλά τις όριζε διαφορετικά. Το ίδιο και οι παλαιότεροι ακόμα.

Το ότι κάποια πράγματα "αποκρυσταλλώθηκαν" μέσα στο "εθνικό" πλαίσιο του Ιάμβλιχου και των διαδόχων του (ίσως του Πρόκλου περισσότερο) δεν σημαίνει και πολλά μπροστά στη συνολική εικόνα.

 

* Για περισσότερα δες και στο "Ονομαστικό" (βιβλίο 1, 14,4) του Αλεξανδρινού λόγιου ρήτορα (σοφιστή) Ιούλιου Πολυδεύκη (2ος αιώνας).

Edited by outis
Link to comment
Share on other sites

λοιπόν,να βάλω χωριο...να μη βάλω...τι δ :censored: ο γίνεται με το ζήτημα copyright...

(συγνώμη-μάλλον προτιμότερο να αναζητήσεις το συγκεκριμένο βιβλίο και...ναι,θα χρειαστεί να σκάσεις κανά 10ευράκι! ^_^ )

Link to comment
Share on other sites

Μπορείς να πεις 4-5 θέσεις συνοπτικά.

 

π.χ. Το Εν είναι υπερούσιο, αμέθεκτο και άρρητο; κτλ άλλωστε δεν εμπορεύεσαι το "χωρίο" είναι προς "εκπαιδευτικούς" :) σκοπούς.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

Δεν διαφωνώ με αυτά που αναφέρεις φίλε ουτις.
Είπες όμως ότι
...Θεουργικές πρακτικές (δλδ τελεστική, δεσμό, έκλυσις) δεν έχουμε πριν τον Ιάμβλιχο, με εξαίρεση την αναγωγή που ασκούσαν οι Πυθαγόρειοι. Οπότε δεν βρίσκω κανα πρόβλημα να υπάρχει ούτε εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα.
Το "πρόβλημα" είναι ότι υπήρχαν και δεν περιοριζόταν τοπικά και χρονικά, ούτε "ιδεολογικά".
Link to comment
Share on other sites

Εννοώ πως δεν έχουμε πηγές που να φανερώνουν συγκεκριμένες θεουργικές εργασίες π.χ. τελεστική, ή δεσμό.

Υπάρχει μόνο μια υποψία ότι "κάτι" γινόταν στα μυστήρια χωρίς να το γνωρίζουμε με ακρίβεια και ότι "κάτι" γινόταν και με τους Πυθαγόρειους πάλι με ελλιπείς πηγές.

 

Αν εσύ ωστόσο έχεις κάποιες πηγές που να φανερώνουν αυτές (τελεστική, δεσμό, έκλυση, αναγωγή) οι άλλες θεουργικές εργασίες ανάφερε τες, ευχαρίστως να τις δούμε. π.χ. στον Νικόμαχο που αναφέρεις τι θεουργικές εργασίες αναφέρονται ότι γνώριζε και που μπορούμε να βρούμε αναφορά; (Αν μου πεις έργο και συγγραφέα μπορώ εύκολα να το βρω έχω το TLG)

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

Εννοώ πως δεν έχουμε πηγές που να φανερώνουν συγκεκριμένες θεουργικές εργασίες π.χ. τελεστική, ή δεσμό.

Υπάρχει μόνο μια υποψία ότι "κάτι" γινόταν στα μυστήρια χωρίς να το γνωρίζουμε με ακρίβεια και ότι "κάτι" γινόταν και με τους Πυθαγόρειους πάλι με ελλιπείς πηγές.

Αν εσύ ωστόσο έχεις κάποιες πηγές που να φανερώνουν αυτές (τελεστική, δεσμό, έκλυση, αναγωγή) οι άλλες θεουργικές εργασίες ανάφερε τες, ευχαρίστως να τις δούμε. π.χ. στον Νικόμαχο που αναφέρεις τι θεουργικές εργασίες αναφέρονται ότι γνώριζε και που μπορούμε να βρούμε αναφορά; (Αν μου πεις έργο και συγγραφέα μπορώ εύκολα να το βρω έχω το TLG)

Οι λεπτομέρειες είναι - ίσως - δυσδιάκριτες, αλλά υπάρχουν, κι αν είναι έτσι, ύπάρχουν καλοί λόγοι.

Νομίζω ανέφερα και ονόματα και έργα. Αρκούν για μια αρχική διερεύνηση. Γιατί καλές οι πληροφορίες από τρίτο χέρι αλλά κι αυτές ακόμα μόνο έτσι μπορούμε να τις αξιολογούμε. Άλλο να διαβάζεις τι είπαν οι χ & ξ για αυτά που είπε ο Αριστοτέλης, άλλο να διαβάζεις Αριστοτέλη, κι άλλο να διαβάζεις Αριστοτέλη ενώ περιπλανιέσαι στην κεντρική και βορειοανατολική Χαλκιδική...

Link to comment
Share on other sites

Αυτό που βρήκα για τον Νικόμαχο είναι το παρακάτω απόσπασμα,

 

μάλιστα οι θεουργοί το τοιούτον σεβάζωνται, σιγμοίς (συριγμός # σφύριγμα # συριστικός φθόγγος) τε και ποππυσμοίς (σφύριγμα με τα χείλη και ρούφηγμα του αέρα) και ασυμφώνοις ήχοις συμβολικώς επικαλούνται.

 

εδώ μας λέει για τους ήχους που χρησιμοποιούν οι θεουργοί χωρίς να μας λέει άλλες πληροφορίες.

 

Για τον Πολυδεύκη δεν βρήκα κάτι μπορείς ουτις να παραθέσεις το απόσπασμα;

Link to comment
Share on other sites

Αυτό που βρήκα για τον Νικόμαχο είναι το παρακάτω απόσπασμα,

 

μάλιστα οι θεουργοί το τοιούτον σεβάζωνται, σιγμοίς (συριγμός # σφύριγμα # συριστικός φθόγγος) τε και ποππυσμοίς (σφύριγμα με τα χείλη και ρούφηγμα του αέρα) και ασυμφώνοις ήχοις συμβολικώς επικαλούνται.

 

εδώ μας λέει για τους ήχους που χρησιμοποιούν οι θεουργοί χωρίς να μας λέει άλλες πληροφορίες.

 

Για τον Πολυδεύκη δεν βρήκα κάτι μπορείς ουτις να παραθέσεις το απόσπασμα;

Το μικρό απόσπασμα αυτό μας δίνει πάρα πολλές πληροφορίες, έμμεσα.

Όπως ότι, πρόκειται για "τάξη" υπαρκτή και αναγνωρίσιμη, 200 χρόνια πριν τον Ιάμβλιχο!

Όπως ότι ήταν γνωστοί στους Πυθαγόριους της εποχής (1ος αιώνας, τα χρόνια του Απολλώνιου).

Ή το ότι επρόκειτο για κάποιους που "κάνανε" κάτι και μάλιστα με ήχους.... κι άλλα ακόμα...

Κι αυτά είναι η άκρη του νήματος που αξίζει - νομίζω - να ακολουθήσει κανείς αν τον/την ενδιαφέρει το θέμα.

 

ΥΓ. Το Ιούλιο Πολυδεύκη θα τον βρεις ως "Julius Pollux" (ή Polux, δεν θυμάμαι), ακολούθησε το νήμα, ξεκαθαρίζει π.χ. ότι (στην εποχή του τουλάχιστον - 100 χρόνια πριν τον Ιάμβλιχο! - οι "θεουργοί" αναγνωριζόταν ως μια τάξη ανθρώπων ανάλογη με θρησκευτικούς λοειτουργούς, ιερείς, ονειροπόλους κτλ. (δεν θυμάμαι ακριβείς όρους, αν βρω χρόνο θα το κοιτάξω).

 

Εκείνο που με προβληματίζει με τις "ανακατασκευές" τέτοιων πρακτικών σήμερα είναι ότι τα βιβλία τους μάλλον τα αγνοούν αυτά. Ξεκινούν από κάπου που θέλουν, και καταλήγουν όπως θέλουν εκ των προτέρων. Δεν ακολουθούν νήμα (γιατί βέβαια αυτό περνά από μέρη που μπορεί να είναι και δυσάρεστα).

Edited by outis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...