Jump to content

Σύγχρονες θρησκείες = θάνατος του εσωτερισμού;


Recommended Posts

Συνάντησα τις προάλλες ένα ερώτημα στο περιοδικό «Σφαίρα» που θα ήθελα να συζητήσουμε:

 

Είστε της γνώμης ότι στις σύγχρονες θρησκείες επικρατεί περισσότερο το εξωτερικό τυπικό και πολύ λιγότερο το εσωτερικό μυστηριακό στοιχείο;

 

Δηλαδή, ότι στον σύγχρονο κόσμο υπάρχει η τάση να «ξεχνάμε» τον εσωτερισμό γενικά και να επαναπαυόμαστε στα «έτοιμα» που μας δίνουν τα εκάστοτε Ιερατεία;

 

 

 

(Σημείωση: παρακαλώ να μην εστιαστούμε σε ανούσιες διαμάχες του «κακού» Χριστιανισμού και των «καλών» παγανιστικών θρησκειών, διότι το θέμα μας δεν είναι αυτό!)

Link to comment
Share on other sites

Ενδεχομένως...

Πάντως παίζει ρόλο και ο ελέυθερος χρόνος που καλώς ή κακώς κανείς μας δεν έχει.. Αποτελεί ίσως μια πολυτέλεια... Ως απόρροια αυτού, ο άνθρωπος "αρκείται" στα έτοιμα,π.χ. σε έναν σταυρό φευγαλέα όταν περνά έξω από την εκκλησία, χωρίς να ξέρει πια για ποιό λόγο τον κάνει (από φόβο ή από πίστη ή απο ανασφάλεια κτλ)... Που χρόνος για εσωτερική συγκέντρωση...

Link to comment
Share on other sites

Ποια είναι η σχέση της θρησκείας με τον εσωτερισμό;

5968[/snapback]

 

Τό τί είναι θρησκεία, τό έχουμε ορίσει πιστεύω.

 

Μήπως ήρθε η ώρα νά ορίσουμε καί τόν "εσωτερισμό";

 

...

 

:angel:

Link to comment
Share on other sites

Δεν είναι λανθασμένο το σχόλειο ότι στις σύγχρονες θρησκείες το τυπικό υπερισχύει του εσωτερισμού

Τεκμήρια που θα χρησιμοποιούσα για να υποστηρίξω την άποψη μου είναι:

 

(1) Το ενδιαφέρον όλων που είναι απ' έξω των θρησκειών εστιάζεται στην ενδυματολογία, σε τυχών εργαλία τις θρησκείας, σε βαθμούς, σε οτιδήποτε ''φαίνεται'', γιατί το θέαμα πάντα προκαλεί κάποιο δέος, που είναι μια αρχική αντίδραση και γενικά η τάση εμάς των ανθρώπων να να μας αρέσουν όλα που είναι διαφορετικά ή τα σκηνικά και άλλα.

 

(2) Κι όμως... Υπάρχει η αλλαγή της συνείδησης, που ίσως στις πιο σύγχρονες θρησκείες παραγκονίστηκε. Αυτό φυσικά είναι λανθασμένο, γιατί από την πιο απλή τελετή μύησης, μέχρι άλλα μυστήρια ο αντικειμενικός σκοπός (εκτός από αυτό της θεουργίας) είναι και η αλλαγή συνείδησης. Η έννοια αυτή είναι απόλυτα συνηφασμένη με τον εσωτερισμό, απόλυτα συνηφασμένη με το νόμο της σιγής, απόλυτα συνηφασμένη με την πνευματική πρόοδο του ατόμου.

 

(3) Ο υλισμός που παρόλο που είναι εντελώς απαραίτητος για την επιβίωσή μας, γίνεται καμιά φορά πρώτο μέλημα. Η συνέπεια είναι να ασχοληθούμε και στη σύγχρονη θρησκεία με αυτά που αγγίζονται, που φαίνονται χωρίς να προχωρούμε στην ουσία των πραγμάτων. αφήνουμε τον ύσσωπο να σημαίνει μόνο καθαρότητα του σώματος, ξεχνώντας ότι η καθαρότητα της ψυχής και η εξιλέωση είναι μακράν πιο σημαντικά από το σώμα.

 

(4) Σίγουρα ο εσωτερισμός δεν είναι για όλους. (Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είμαι ο αρμόδιος να κρίνω κανένα, ακόμα και εμένα). Η δόνηση του ΩΜ από τον αδιάφορο θα αντέξει στο χρόνο δευτερόλεπτα, ενώ η δόνηση του ΩΜ από αυτόν που συγκινείται ... μπορεί και να προσφέρει στη ψυχή του κόσμου μερικούς κραδασμούς.

(5) Μπορεί να υπάρξει θρησκεία χωρίς εσωτερισμό. Σίγουρα μπορεί. Απλές μαριονέττες ψυχαγωγίας υπάλληλοι. Το θέμα είναι να μην αλλειωθεί η σημαντικότητα του εσωτερισμού επειδή σε κάποια φάση δεν θα υπάρχει θρησκεία

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...