Νεφέλη Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ - Σωκράτης Με ποιόν θαυμαστό τρόπο η ειλικρινής παραδοχή της άγνοιας μετατρέπεται σε αφετηρία της αληθινής γνώσης; Η πιο ικανοποιητική απάντηση σε αυτό το καίριο ερώτημα μπορεί να δοθεί μόνο βιωματικά, έμπρακτα. Όταν βιώσει κανείς αυτό το κρίσιμο σημείο, χωρίς φόβο και χωρίς προσδοκίες, φαίνεται πως κάτι πολύ σημαντικό αρχίζει να συμβαίνει μέσα του και γύρω του: Αρχίζει να μετασχηματίζεται σε μικροκοσμική μονάδα ύπαρξης. Κι αυτό επιδιώκει η πάντα επίκαιρη Σωκρατική Διδασκαλία, που θεμελιώθηκε σε αυτήν εδώ τη χώρα πριν από 2500 χρόνια από τον μεγάλο Διδάσκαλο των Ελλήνων αλλά και όλης της Ανθρωπότητας, τον Σωκράτη... Το πρόβλημα είναι η κατεστημένη άγνοια η οποία, κατά τον Πλάτωνα, παίρνει τις ακόλουθες μορφές: απλή, διπλή, μεγίστη και σοφιστική. Απλή είναι η άγνοια όταν κανείς αγνοεί τί είναι ένα πράγμα, όμως ταυτόχρονα έχει αντίληψη ότι το αγνοεί. Διπλή είναι η άγνοια όταν κανείς αγνοεί κάτι και ταυτόχρονα δεν έχει αντίληψη ότι το αγνοεί. Μεγίστη είναι εκείνη η κατάσταση άγνοιας όταν κάποιος αγνοεί ένα πράγμα, έχει αντίληψη ότι το αγνοεί, αλλά επιμένει στις απόψεις και γνώμες του, χωρίς να θέλει να ξεφύγει από την άγνοιά του. Σοφιστική, τέλος, είναι η άγνοια εκείνη όπου κανείς αγνοεί κάτι, αλλά προσπαθεί με διάφορες εικασίες, ανεξέταστες γνώμες και αυθαίρετα συμπεράσματα να καλύψει την άγνοιά του. Η διάκριση αυτή αντιστοιχεί σε ανθρώπινους τύπους, που αναπτύσσουν ανάλογα γνωρίσματα μέσα στην κοινωνία. Η τρίτη και η τέταρτη μορφή άγνοιας, είναι σήμερα περισσότερο εξαπλωμένες από ποτέ, παρά την εντύπωση για το αντίθετο. Η δεύτερη μορφή άγνοιας οφείλεται σε εγκαθιδρυμένες αρνητικές συνθήκες ύπαρξης των ανθρώπινων κοινωνιών: αφορά άτομα συνήθως καλοπροαίρετα στα οποία οι δυνατότητες για γνώση υπάρχουν, πλην όμως δεν αξιοποιούνται. Η πρώτη μορφή είναι η ?ευλογημένη?, θα λέγαμε, άγνοια? αφετηριακό σημείο της σωκρατικής έρευνας για την αληθινή γνώση... Είναι η στιγμή όπου η Προσωπικότητα αντιλαμβάνεται την κατάστασή της και αναφωνεί ?Ένα μόνο πράγμα γνωρίζω στα σίγουρα, ότι δηλαδή τίποτα δεν γνωρίζω?. Ανοίγεται, έτσι, προς το Όλον, με μια δεκτικότητα ικανή να αφομοιώσει τις ποιότητες του Ανώτερου Εαυτού, και πραγματώνεται μες από την Υπ-Ακοή της στο Ανώτερο... Ιαλυσσός Πηγή: http://users.forthnet.gr/ath/heliodromion/profyllis57.htm Σχόλια...; Υ.Γ. ~ Έχω μια μικρή υποψία ότι το έχω ξαναβάλει αυτό το θέμα, προ διετίας... Αλλά δεν μπορώ να το βρώ κι επομένως ίσως είναι απλά ιδέα μου. Εάν κάποιο μέλος τύχει και βρει την παλαιότερη συζήτηση, παρακαλώ να με ενημερώσει για να συγχωνεύσω τα 2 thread. Ευχαριστώ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sucore Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 καλα ολα αυτα, και εγω με κατατασω στην 3η κ 4η περιπτωση, χωρις ομως να αποκλειω τη πρωτη.. Σε ενα πραγμα δεν συμφωνω: Υπο-Ακοη στο ανωτερο; Ανωτερα υπαρχουν πολλα, πως θα μπορεσει να κρινει καποιος ποιο να ακολουθησει εφοσων εχει αγνοια; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Awaken Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Διπλή είναι η άγνοια όταν κανείς αγνοεί κάτι και ταυτόχρονα δεν έχει αντίληψη ότι το αγνοεί.Προσωπικά αυτή τη μορφή άγνοιας εγώ θεωρώ ευλογημένη! Γιατί ναι μεν δεν γνωρίζεις κάτι, αλλα επιπλέον δεν γνωρίζεις οτι υπάρχει αυτο το κάτι που δεν γνωρίζεις, και έτσι δεν σε νοιάζει... Άρα είσαι ευτυχισμένος!.. Στους Μακαρισμούς λένε: "Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι"! Νομίζω οτι ο συγκεκριμένος μακαρισμος αναφέρεται στα άτομα με διπλή άγνοια (ή/και στους τρελούς..). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Black Angel Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Ανοίγεται, έτσι, προς το Όλον, με μια δεκτικότητα ικανή να αφομοιώσει τις ποιότητες του Ανώτερου Εαυτού, και πραγματώνεται μες από την Υπ-Ακοή της στο Ανώτερο... Πολυ αισιοδοξο τον κοβω τον τυπο... "Δεκτικοτητα ικανη να αφομοιωσει τις ποιοτητες του Ανωτερου Εαυτου" δεν αναπτυσσεται με την αντιληψη της αγνοιας αλλα με τη συνεχη προσπαθεια του περιορισμου της, στο μετρο του δυνατου παντα. Το οτι βγαινεις απο το βουρκο, δεν σημαινει οτι παυεις και να βρωμας... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rasputin Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Το οτι βγαινεις απο το βουρκο, δεν σημαινει οτι παυεις και να βρωμας... Οσο εισαι στο βουρκο μπορεις να μπανιαριστεις? πρεπει πρωτα να βγεις απ'αυτον... .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Black Angel Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Δε διαφωνουμε αδερφε, απλα οπως τα λεει ο τυπος παραπανω, θεωρει πως αφου βγεις απο το βουρκο (αγνοια) αυτοματα "καθαριζεις" κιολας. Η δεκτικοτητα αυξανει μεν, αλλα οπωσδηποτε δεν ειναι ικανή "να αφομοιωσει τις ποιοτητες του Ανωτερου Εαυτου". Θελει καπως περισσοτερη δουλεια για να το προσεγγισει αυτο. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sucore Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Μαλιστα, κι ομως black angel οταν καταλαβεις πως δεν ξερεις κατι τοτε μονο μπορεις να το μαθεις (πολλες φορες το καταλαβαινεις στη διαρκεια της μαθησης αυτο, και βοηθαει πολυ) Συνφωνω με τον βουρκο απο αυτην την οπτικη, ομως εγω ας πουμε εχω αγνοια του βουρκου.. αυτο θα φυγει ποτε; αν φυγω και καθαριστω ή αν κατσω και χαρτογραφησω" τη "περιοχη"; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhianneira Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Προσωπικά αυτή τη μορφή άγνοιας εγώ θεωρώ ευλογημένη! Γιατί ναι μεν δεν γνωρίζεις κάτι, αλλα επιπλέον δεν γνωρίζεις οτι υπάρχει αυτο το κάτι που δεν γνωρίζεις, και έτσι δεν σε νοιάζει... Άρα είσαι ευτυχισμένος!.. Πρώτα απ' όλα θέλω να χαιρετήσω όλους στο Αβάπτιστο (είναι η πρώτη φορά που βρίσκω το χρόνο να γράψω). Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με την Ονειρομάντιδα.. Συχνά σκέφτομαι πόσο τυχερά είναι τα παιδιά.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Νεφέλη Posted November 27, 2006 Author Report Share Posted November 27, 2006 Τα άσχετα με το παρόν θέμα μηνύματα μεταφέρθηκαν εδώ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
canislupus Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ - Σωκράτης Με ποιόν θαυμαστό τρόπο η ειλικρινής παραδοχή της άγνοιας μετατρέπεται σε αφετηρία της αληθινής γνώσης; Η πιο ικανοποιητική απάντηση σε αυτό το καίριο ερώτημα μπορεί να δοθεί μόνο βιωματικά, έμπρακτα. Όταν βιώσει κανείς αυτό το κρίσιμο σημείο, χωρίς φόβο και χωρίς προσδοκίες, φαίνεται πως κάτι πολύ σημαντικό αρχίζει να συμβαίνει μέσα του και γύρω του: Αρχίζει να μετασχηματίζεται σε μικροκοσμική μονάδα ύπαρξης. Κι αυτό επιδιώκει η πάντα επίκαιρη Σωκρατική Διδασκαλία, που θεμελιώθηκε σε αυτήν εδώ τη χώρα πριν από 2500 χρόνια από τον μεγάλο Διδάσκαλο των Ελλήνων αλλά και όλης της Ανθρωπότητας, τον Σωκράτη... Το πρόβλημα είναι η κατεστημένη άγνοια η οποία, κατά τον Πλάτωνα, παίρνει τις ακόλουθες μορφές: απλή, διπλή, μεγίστη και σοφιστική. Απλή είναι η άγνοια όταν κανείς αγνοεί τί είναι ένα πράγμα, όμως ταυτόχρονα έχει αντίληψη ότι το αγνοεί. Διπλή είναι η άγνοια όταν κανείς αγνοεί κάτι και ταυτόχρονα δεν έχει αντίληψη ότι το αγνοεί. Μεγίστη είναι εκείνη η κατάσταση άγνοιας όταν κάποιος αγνοεί ένα πράγμα, έχει αντίληψη ότι το αγνοεί, αλλά επιμένει στις απόψεις και γνώμες του, χωρίς να θέλει να ξεφύγει από την άγνοιά του. Σοφιστική, τέλος, είναι η άγνοια εκείνη όπου κανείς αγνοεί κάτι, αλλά προσπαθεί με διάφορες εικασίες, ανεξέταστες γνώμες και αυθαίρετα συμπεράσματα να καλύψει την άγνοιά του. Η διάκριση αυτή αντιστοιχεί σε ανθρώπινους τύπους, που αναπτύσσουν ανάλογα γνωρίσματα μέσα στην κοινωνία. Η τρίτη και η τέταρτη μορφή άγνοιας, είναι σήμερα περισσότερο εξαπλωμένες από ποτέ, παρά την εντύπωση για το αντίθετο. Η δεύτερη μορφή άγνοιας οφείλεται σε εγκαθιδρυμένες αρνητικές συνθήκες ύπαρξης των ανθρώπινων κοινωνιών: αφορά άτομα συνήθως καλοπροαίρετα στα οποία οι δυνατότητες για γνώση υπάρχουν, πλην όμως δεν αξιοποιούνται. Η πρώτη μορφή είναι η ?ευλογημένη?, θα λέγαμε, άγνοια? αφετηριακό σημείο της σωκρατικής έρευνας για την αληθινή γνώση... Είναι η στιγμή όπου η Προσωπικότητα αντιλαμβάνεται την κατάστασή της και αναφωνεί ?Ένα μόνο πράγμα γνωρίζω στα σίγουρα, ότι δηλαδή τίποτα δεν γνωρίζω?. Ανοίγεται, έτσι, προς το Όλον, με μια δεκτικότητα ικανή να αφομοιώσει τις ποιότητες του Ανώτερου Εαυτού, και πραγματώνεται μες από την Υπ-Ακοή της στο Ανώτερο... Ιαλυσσός Πηγή: http://users.forthnet.gr/ath/heliodromion/profyllis57.htm Σχόλια...; Υ.Γ. ~ Έχω μια μικρή υποψία ότι το έχω ξαναβάλει αυτό το θέμα, προ διετίας... Αλλά δεν μπορώ να το βρώ κι επομένως ίσως είναι απλά ιδέα μου. Εάν κάποιο μέλος τύχει και βρει την παλαιότερη συζήτηση, παρακαλώ να με ενημερώσει για να συγχωνεύσω τα 2 thread. Ευχαριστώ. οταν ξερεις οτι 2 +2=4, γιατι να μην λες οτι το ξερεις παρα να αρχηζεις να κανεις τον ταπεινο και τα σχετικα ? Οταν κατι το ξερεις , το ξερεις. Οταν βλεπεις οτι καποις δεν ξερει κατι και αυτο που λεει ειναι λαθος δεν πας να του πεις ''οκ εγω εχω αυτη την αποψη εσυ αλλη αλλα και οι 2 μπορει να εχουμε λαθος'' αλλα του εξηγεις πιο ειναι το σωστο (για αντικειμενικα θεματα και οχι υποκειμενικα). Εμενα αυτη ειναι η αποψη μου. Και επισης πιστευω οτι ενασ ανθρωπος, τις αποψεις του θα πρεπει να τις αναπτυσει με βαση τον τροπο που βλεπει εκεινος τα πραματα, και οχι να αποστηθυζει πλατωνα, αριστοτελη, γκαντι και αλλους. Υπαρχουν χιλιαδες ανθρωποι , που τους ρωτας για παραδειγμα: Τι ειναι ζωη, τι ειναι θανατος? και σου απαντανε : 'Ο πλατωνας ελεγε..... ο αριστοτελης ειπε...... Οκ, ο πλατωνας και ο αριστοτελης ειπαν, εσυ εχεις να πεις τιποτα δικο σου, ή μια ζωη θα επικαλεισαι τις αποψεις αλλονων. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
canislupus Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 και οσο για την αγνοια, στις μερες μας, ευλογημενη μπορει να ειναι μονο απο τους τεμπεληδες και για τους τεμπεληδες, για οσους βαριουνται να σκεφτουν τα προβληματα, να βρουν λυσεις, να φτιαξουν κατι, για οσους δεν θελουν να γκρεμισουν τον κοσμο που τους δοθηκε απο την κοινωνια γιατι μετα αντε να τον ξαναχτυσουν. Η γνωση ειναι δυναμη και με αυτην καποιος κατακταει οτι τελος παντων θελει να κατακτησει. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anor Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 πρόσεξε γιατί παρασύρρεσαι απο το ΕΓΩ σου, σε πολύ απόλυτα πεδία. Το σωστό είναι υποκειμενικό και είναι θέμα οπτικής. Εκτός και αν μιλάμε για επιστημονικό-φυσικό φαινόμενο/δεδομένο. Ενα πολύ απλό παράδειγμα έχει να κάνει με την Ιερά εξέταση ας πούμε και τα βασανιστήρια του Μεσαίωνα που θεωρούταν σωστή πράξη το συγκεκριμένο χρονικό σημείο απο τον τότε κόσμο, αλλά σήμερα δείχνει ως βάρβαρο. Όσον αφορά το εν οίδα οτι ουδέν οίδα, έχει να κάνει με το οτι η γνώση είναι απέραντη και στο οτι όσο προσπαθείς να συγκεντρώσεις γνώση, τόσο πιο πολύ διαπιστώνεις οτι πραγματικά δεν γνωρίζεις τίποτα συγκριτικά. Θα συμβούλευα με όλη την καλή θέληση να καταρρίψεις όλα τα στεγανά και απόλυτα σου, όπως ο ίδιος λές και κάθε φορά να τα "ξαναχτίζεις" συνέχεια... το 2+2=4 είναι μαθηματικό και αντικειμενικό όταν το βλέπεις σαν μονάδες... αλλά είναι το ίδιο αν είναι 2 πορτοκάλια + 2 μήλα;;; Η οπτική διαφέρει πάντα. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
canislupus Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 πρόσεξε γιατί παρασύρρεσαι απο το ΕΓΩ σου, σε πολύ απόλυτα πεδία. Το σωστό είναι υποκειμενικό και είναι θέμα οπτικής. Εκτός και αν μιλάμε για επιστημονικό-φυσικό φαινόμενο/δεδομένο. Ενα πολύ απλό παράδειγμα έχει να κάνει με την Ιερά εξέταση ας πούμε και τα βασανιστήρια του Μεσαίωνα που θεωρούταν σωστή πράξη το συγκεκριμένο χρονικό σημείο απο τον τότε κόσμο, αλλά σήμερα δείχνει ως βάρβαρο. Όσον αφορά το εν οίδα οτι ουδέν οίδα, έχει να κάνει με το οτι η γνώση είναι απέραντη και στο οτι όσο προσπαθείς να συγκεντρώσεις γνώση, τόσο πιο πολύ διαπιστώνεις οτι πραγματικά δεν γνωρίζεις τίποτα συγκριτικά. Θα συμβούλευα με όλη την καλή θέληση να καταρρίψεις όλα τα στεγανά και απόλυτα σου, όπως ο ίδιος λές και κάθε φορά να τα "ξαναχτίζεις" συνέχεια... το 2+2=4 είναι μαθηματικό και αντικειμενικό όταν το βλέπεις σαν μονάδες... αλλά είναι το ίδιο αν είναι 2 πορτοκάλια + 2 μήλα;;; Η οπτική διαφέρει πάντα. okay. Απο δω και υστερα πρωτα οτι λεει ο πλατωνας και ο αριστοτελης και υστερα οτι λεω εγω. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anor Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 okay. Απο δω και υστερα πρωτα οτι λεει ο πλατωνας και ο αριστοτελης και υστερα οτι λεω εγω. δεν είπα αυτό. Είπα να συνδυάζονται όλα για να υπάρχει ολική εικόνα. Και μόνο όμως η απάντηση σου δείχνει πληγωμένο Εγωισμό. ή κάνω λάθος; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Δανάη Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Αυτό που με απασχολεί είναι μια σκέψη ως προς την άγνοια. Μπορούμε πραγματικά να πούμε ποτέ ότι ξέρουμε κάτι ή θα είμαστε μονίμως σε μια κατάσταση άγνοιας, ακόμα κι αν είναι η "ευλογημένη"; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.