Jump to content

Διανοητικός ιός


johnny
 Share

Recommended Posts

Εννοώ ότι κάθε ιδέα, υπό τη μορφή "ανεξάρτητης οντότητας" (meme), προσπαθεί να επιβληθεί σε όλες τις άλλες.

Δεν έκανα διαχωρισμό καλού/κακού meme, απλά επιχείρησα να δώσω μια ιδέα της λειτουργίας και της δύναμης που κατέχουν. :)

Πως σου φαίνεται η όλη "ιδέα"?...

Η ιδέα της "ανεξάρτητης" οντότητας είναι μια πιθανότητα - ακόμα κι αν δεν είναι "κυριολεκτικά" μας κάνει ως "υπόθεση εργασίας". Σε κάθε ίσως περίσταση. Όμως αυτό είναι άλλο. Αναφέρθηκες κατ' ευθείαν στο θέμα "θρησκεία" "Θεός" και ρώτησα πως ξεχώρισες από τα άλλα τα συγκεκριμένα; Με τι κριτήριο;

Μερικά memes είναι έτσι ή όλα;

Link to comment
Share on other sites

Δεν τα ξεχώρισα, απλά τα έθεσα ως ένα πολύ καλό παράδειγμα των memes, γιατί η θρησκεία, όπως και η πολιτική, είναι ένα θέμα στο οποίο συναντάμε πολύ συχνά συμπεριφορές οι οποίες μας παραπέμπουν σε memes.

 

"Το μιμίδιο της τυφλής πίστης εξασφαλίζει την διαιώνιση του με την απλή, ανεπίγνωστη μέθοδο της αποθάρρυνσης της ορθολογικής έρευνας."

Richard Dawkins - The Selfish Gene

Link to comment
Share on other sites

Καλά, ας μην το δούμε μόνον ως διανοητικό ιό... Ας το δούμε, για λόγους ισορροπίας / δράσης - αντίδρασης, απλώς σαν μιμίδια (διανοητικά γονίδια) που διαδίδονται μεταλλάσονται - φιλτράρονται ανάλογα με την αυτοσυνείδησή μας!

 

Αν είναι πολύ ακατανόητο αυτό που είπα, το διευκρινίζω! :cheerful:

 

 

Johnny επειδή σου φαίνεται ακατανόητη η τοποθέτησή μου σε παραπέμπω στις εξηγήσεις που δίνει οutis. Με λίγα λόγια το αν ενα μιμίδιο εξελιχθεί σε ιό για δημιουργία κοπαδιού ή σε γονίδιο που συμβάλλει σε διεύρυνση της αντίληψης εξαρτάται από το ίδιο το άτομο αλλά και από τις συγκυρίες στις οπόιες ζει. Μια καλή αρχή είναι να μη δέχεται καμία αποψη ασυζητητί (ούτε καν τη δική μου :wacko::018bleh: )

 

Τα μορφογενετικά πεδία που αναφέρει ο Τράγου Κέρατο αποδεδειγμένα υπάρχουν. Για τα υπόλοιπα δεν είμαι σίγουρη.

Link to comment
Share on other sites

Johnny επειδή σου φαίνεται ακατανόητη η τοποθέτησή μου σε παραπέμπω στις εξηγήσεις που δίνει οutis. Με λίγα λόγια το αν ενα μιμίδιο εξελιχθεί σε ιό για δημιουργία κοπαδιού ή σε γονίδιο που συμβάλλει σε διεύρυνση της αντίληψης εξαρτάται από το ίδιο το άτομο αλλά και από τις συγκυρίες στις οπόιες ζει. Μια καλή αρχή είναι να μη δέχεται καμία αποψη ασυζητητί (ούτε καν τη δική μου :wacko::018bleh: )...

Μάλιστα, αυτό είναι ισορροπημένο, και στέκεται σύμφωνα με τη θεωρία των "μιμητών/μιμιδίων". Γιατί ένα γονίδιο δεν είναι ιός, αλλά μπορεί να είναι μέρος διαφόρων "οργανισμών". Χρειάζεται κάποιο κριτήριο πριν ορίσουμε κάτι ιό (διαφορετικά η παγίδα να αποκαλούμε "ιούς" ότι απλά τυχαίνει να μην χωνεύουμε, ή ότι ακούγεται πιο εντυπωσιακό/προκλητικό μας οδηγεί σε αυθαίρετες διατυπώσεις).
...Τα μορφογενετικά πεδία που αναφέρει ο Τράγου Κέρατο αποδεδειγμένα υπάρχουν. Για τα υπόλοιπα δεν είμαι σίγουρη.
Δεν είμαι σίγουρος για το πυ κολλάει αυτό με το θέμα, αλλά αν γνωρίζεις απόδειξη θα ήθελα να τη δω...
Link to comment
Share on other sites

Δεν είμαι σίγουρος για τη διάκριση των μιμιδίων σε ιούς ή μη-ιούς. Έχω την εντύπωση πως όλα τα memes είναι εν δυνάμει ιοί, γιατί εξαπλώνονται ως τέτοιοι, είτε αντιπροσωπεύουν μια "σωστή ιδέα" είτε ένα δόγμα. Η λέξη "ιός" με άλλα λόγια, αντιπροσωπεύει τον τρόπο διάδοσής τους και όχι το περιεχόμενό τους. Το περιεχόμενο που έχουν, μπορεί αντίστοιχα να είναι "μη-παθογόνο", "παθογόνο" και "δυνητικά παθογόνο", αν θέλουμε να τα διαχωρίσουμε.

Ωστόσο, κρίνετε απαραίτητη την ύπαρξη ενός κριτηρίου με το οποίο να διαχωρίζονται τα memes? Είναι θεμιτή η ύπαρξη έστω και των μιμιδίων που εκπροσωπούν "ιδέες υψηλών προδιαγραφών", ακόμα κι αν εμπεριέχουν την έννοια του (οποιουδήποτε) δόγματος?

Link to comment
Share on other sites

Δεν είμαι σίγουρος για τη διάκριση των μιμιδίων σε ιούς ή μη-ιούς. Έχω την εντύπωση πως όλα τα memes είναι εν δυνάμει ιοί, γιατί εξαπλώνονται ως τέτοιοι, είτε αντιπροσωπεύουν μια "σωστή ιδέα" είτε ένα δόγμα....
Τα memes είναι απευθείας ανάλογα των γονιδίων. Μπορούμε να πούμε ότι τα γονίδια είναι ιοί; Όχι. Άρα δεν μπορεί να ειπωθεί ότι τα memes είναι ιοί, αλλά όπως οι ιοί περιέχουν γονίδια (γενετικό υλικό), όμοια τα memes θα μπορούσαν να είναι "τμήματα" διανοητικών ιών.

Με δεδομένο όμως ότι ο "ιός" είναι κάτι "αρνητικά φορτισμένο" (ως λέξη κι εμπειρία - "ίωση" κτλ.) χωρίς να υπάρχει κάποιο στοιχείο δεν είναι καλή ιδέα έρευνας το να βάλουμε χωρίς κάποιο κριτήριο την ταμπέλα )υποσυνείδητα: ρετσινιά) ιός σε κάτι τόσο σύνθετο όπως η θρησκεία - άσε που οι ιοί δεν είναι σύνθετοι.

Ωστόσο, κρίνετε απαραίτητη την ύπαρξη ενός κριτηρίου με το οποίο να διαχωρίζονται τα memes?
Γι' αυτό λέω ότι χρειάζεται κάποιο κριτήριο. Νομίζω πως πολύ απλούστερες νοητικές διαδικασίες και λιγότερο αμφιλεγόμενες μπορούν να είναι χρησιμότερες.

Πέρα από αυτό ο ίδιος ο Dawkins έθεσε τις βάσεις για την "ύπαρξη έστω και των μιμιδίων που εκπροσωπούν "ιδέες υψηλών προδιαγραφών", ακόμα κι αν εμπεριέχουν την έννοια του (οποιουδήποτε) δόγματος" καθώς τα διαχώρισε ανάλογα με την επιθετικότητα, την αυτοκαταστροφικότητα κτλ. Πολύ πιο ψύχραιμο ως βάση μελέτης, και με λιγότερο "προσωπικές" αντηχήσεις.

Link to comment
Share on other sites

Πέρα από αυτό ο ίδιος ο Dawkins έθεσε τις βάσεις για την "ύπαρξη έστω και των μιμιδίων που εκπροσωπούν "ιδέες υψηλών προδιαγραφών", ακόμα κι αν εμπεριέχουν την έννοια του (οποιουδήποτε) δόγματος" καθώς τα διαχώρισε ανάλογα με την επιθετικότητα, την αυτοκαταστροφικότητα κτλ. Πολύ πιο ψύχραιμο ως βάση μελέτης, και με λιγότερο "προσωπικές" αντηχήσεις.

Θα μπορούσες να δώσεις περισσότερες πληροφορίες γι'αυτό το διαχωρισμό? ...θα είναι καίρια στοιχεία για το θέμα μας. :)

Link to comment
Share on other sites

...ούτε μέσα στο μυαλό μας να ήταν ο κ. Κώνστας! :lol:

Φοβερό άρθρο, εμπεριστατωμένο, αποκαλυπτικό και δίνει και τα χαρακτηριστικά των memes μαζί με πλήθος άλλων πληροφοριών, λύνοντας τις όποιες απορίες μας! :clapping::worthy::clapping:

Link to comment
Share on other sites

Δεν ξερω γιατι αλλα εμενα αυτη η θεωρεια δεν μου καθεται

καθολου καλα.

Γιατι να μην το δουμε αλλιως ?

 

Δεχομαστε διαφορες αποψεις, σε αλλους αρεσουν

κ τις υοθετουν, σε αλλους δεν αρεσουν κ τις απορριπτουν.

Αναλογα ποσο πολυ μας αρεσουν τοσο πιο πολυ

τις υποστηριζουμε κ οδηγουμαστε στον φανατισμο

(εξαρταται απο το ατομο, ποσο ευκολα φανατιζεται)

 

Προσωπικα αυτην την θεωρεια την βρισκω εντελως

περιττη κ αβασιμη.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...