Jump to content

Ποιά είναι η πηγή του πολιτισμού μας;


Recommended Posts

Πρωταρχική ορμή μπορούμε να πούμε πως υπήρξε το ένστικτο της αυτοσυντήρησης / επιβίωσης / διάδοσης των γονιδίων. Όσο και να χτυπηθούμε, αυτό δεν μπορούμε να το διαγράψουμε, θα πηγαίναμε ενάντια στη φύση.

Πολύ σωστά. Θα πηγαίναμε ενάντια στην φύση. Τόσο το ένστικτο του να κυνηγήσεις όσο και αυτό του να φύγεις αν σε κυνηγούν σου τα έδωσε η φύση. Υπάρχει λόγος για αυτό. Τα πάντα δημιουργήθηκαν και εξελίχθηκαν με τρόπο αρμονικό και ισορροπημένο. Αν δεν κυνηγήσεις, το είδος σου δεν θα επιβιώσει. Αν δεν σε κυνηγήσουν, το είδος σου δεν θα επιβιώσει. Αντιφατικό; Καθόλου! Αποφασίστηκε ότι στην φύση τα πάντα θα λειτουργούν κυκλικά. Αν δεν κυνηγήσεις, δεν κλείνεις τον κύκλο. Αν δεν σε κυνηγήσει άλλος, δεν κλείνει αυτός τον κύκλο. Όλοι ζημιώνονται. Δεν θέτω το ερώτημα ποιός το αποφάσισε και για ποιόν λόγο, αν μπλέξουμε εκεί δεν θα τελειώσουμε ποτέ. Όποιος ξεφύγει από τον κύκλο αυτό, κυνηγώντας περισσότερο απ'όσο του αρμόζει ή ξεφεύγοντας υπερβολικά από τους θηρευτές του, υποχρεώνεται να συμμορφωθεί.

Στην φύση ο νόμος λέει ότι έχεις το δικαίωμα να φας και την υποχρέωση να φαγωθείς.

Αν το δεις ανθρωποκεντικά και εγωιστικά, είναι άδικος. Αν το δεις καθολικά, είναι σωστότατος.

 

Επειδή όμως μιλάμε για ένα ένστικτο, χωρίς λογική, στο οποίο δε χωρά ο χαρακτηρισμός καλό/κακό, αυτό πότε λειτουργεί σε συμφωνία με τη φύση και πότε λειτουργεί ενάντια: όταν δηλαδή στρέφεται ενάντια στα υπόλοιπα είδη του πλανήτη κι ενάντια σε άλλους ανθρώπους.

Ήδη απάντησα ότι δεν είναι έτσι. Είναι κύκλος και πρέπει να κλείσει. Μεγάλος κύκλος, που εμείς δεν μπορούμε να αντιληφθούμε, αλλά είναι όντως κύκλος.

 

Όπως και να λειτουργεί όμως, αυτός είναι ο πρωταρχικός παράγοντας. Εξαιτίας του φτιάχτηκαν τα πρώτα εργαλεία και τα πρώτα ρούχα.

 

Τώρα αρχίσαμε να πλησιάζουμε στην αρχή του πολιτισμού. Τότε δηλαδή που ο άνθρωπος άρχισε να φτιάχνει εργαλεία. Τότε άρχισαν να του περισσεύουν και πράγματα (να κυνηγάει περισσότερο απ'όσο του αρμόζει) τότε άρχισε να ζει πιο ασφαλή (δηλαδή να ξεφεύγει υπερβολικά από τους θηρευτές του) και να δημιουργούνται νέες ανάγκες που πριν δεν υπήρχαν. Όπως π.χ η ανάγκη μεταφοράς αντικειμένων και η ανακάλυψη του τροχού. Ξέφυγε δηλαδή από τον κύκλο της φύσης και η φύση, προς το παρόν, δεν κατάφερε να τον συμμορφώσει.

 

Ποιά ήταν η δύναμη που έσπρωξε τον άνθρωπο να φτιάξει εργαλεία; Ποιά ήταν η δύναμη που έκανε τον άνθρωπο να στραφεί εναντίον της Φύσης και των Νόμων της.

 

Σημείωση: Επαναλαμβάνω ότι το ένστικτο επιβίωσης και αναπαραγωγής αποτελεί μέρος της φύσης και εξυπηρετεί τους σκοπούς της, δεν είναι αυτό που δημιουργεί το πρόβλημα.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"η πνευματική Αγωνία;"

 

 

Αλλά...μάλλον ήδη καλύφθηκα από τους προλαλήσαντες!

Link to comment
Share on other sites

"η πνευματική Αγωνία;"

 

 

Αλλά...μάλλον ήδη καλύφθηκα από τους προλαλήσαντες!

 

Και τί είναι αυτή η πνευματική Αγωνία Ingmar; Από πού πηγάζει;

Είναι ένα προτέρημα ή ένα ελάττωμα του ανθρώπου; Αποβαίνει χρήσιμη ή όχι;

Link to comment
Share on other sites

Ο.Κ. θα στο πω με μίνι-παραδείγματα: :)

 

 

-Αγωνιώ...θα καταφέρω να χτυπήσω κάτι στο δάσος,για να'χουμε να φάμε εγώ και οι δικοί μου;

-Αγωνιώ...θα καταφέρω να κάνω τη γυναίκα να με επιλέξει -ανάμεσα στους αντιζηλούς μου άντρες;

-Αγωνιώ...θα είναι ικανοποιημένος/η ο/η Θεός/Θεά με τις προσφορές μου ή θα πρέπει να στήσω έναν βωμό -ή να χτίσω,ακόμα καλύτερα,έναν Ναό;

-Αγωνιώ...θα αντέξει η καλύβα μου τον επόμενο μουσώνα, ή θα πρέπει να σκαρφιστώ κάτι,να το καταστήσω ακόμα πιο γερό και στέρεο;

-Αγωνιώ...θα πεθάνω τώρα που με δάγκωσε το φίδι ή πρέπει να βιαστώ μπας και βρώ κάποια θεραπεία, φάρκαμο...;

 

Σε κάθε περίπτωση:η ΑΓΩΝΙΑ γίνεται ΩΘΗΣΗ (πολιτισμού-βεβαίως!)

 

Πότε γίνεται προτέρημα...πότε γίνεται ελάττωμα...εξαρτάται!:lol:

Link to comment
Share on other sites

Όπως τα ζώα φτιάχνουν αγέλες μεταξύ τους, οι άνθρωποι φτιάχνουν πολιτισμούς.

 

Αν το δεις ανθρωποκεντικά και εγωιστικά, είναι άδικος. Αν το δεις καθολικά, είναι σωστότατος.

 

Η εγωκεντρικοτητα δεν συμπεριλαμβάνει απαραίτητα την αδικία, αν δεν υπήρχε το "εγώ" δεν θα υπήρχε κανένας μας.

 

Η καθολικότητα από την άλλη υποβιβάζει το "εγώ" ενθαρρύνοντας περισσότερο την ενιαία συνολικότητα, αυτό δεν είναι αδικία για το κάθε άτομο ξεχωριστά ;;;

 

ευχαριστώ.

Edited by Mendesius
Link to comment
Share on other sites

Η εγωκεντρικοτητα δεν συμπεριλαμβάνει απαραίτητα την αδικία, αν δεν υπήρχε το "εγώ" δεν θα υπήρχε κανένας μας.

 

Μην συγχέεις αξιοπρέπεια με εγωκεντρικότητα..

Link to comment
Share on other sites

-Αγωνιώ...θα καταφέρω να χτυπήσω κάτι στο δάσος,για να'χουμε να φάμε εγώ και οι δικοί μου;

-Αγωνιώ...θα καταφέρω να κάνω τη γυναίκα να με επιλέξει -ανάμεσα στους αντιζηλούς μου άντρες;

-Αγωνιώ...θα είναι ικανοποιημένος/η ο/η Θεός/Θεά με τις προσφορές μου ή θα πρέπει να στήσω έναν βωμό -ή να χτίσω,ακόμα καλύτερα,έναν Ναό;

-Αγωνιώ...θα αντέξει η καλύβα μου τον επόμενο μουσώνα, ή θα πρέπει να σκαρφιστώ κάτι,να το καταστήσω ακόμα πιο γερό και στέρεο;

-Αγωνιώ...θα πεθάνω τώρα που με δάγκωσε το φίδι ή πρέπει να βιαστώ μπας και βρώ κάποια θεραπεία, φάρκαμο...;

 

Μαζί μιλάμε και χώρια καταλαβαινόμαστε :cheerful:

Όλα αυτά που είπες παραπάνω, αν δεν κάνω λάθος, υπάγονται στο ένστικτο επιβίωσης και αναπαραγωγής.

Και δεν το έχει μόνο ο άνθρωπος, αλλά κάθε ζώντας οργανισμός στον πλανήτη.

Εκτός από αυτό που είπες με τον Θεό,για το οποίο αμφιβάλλω αν είναι κατασκεύασμα της Φύσης ή του Πολιτισμού, δεν είναι όμως το θέμα μας εκεί, επομένως μην μπερδευτούμε παραπάνω αναλύοντάς το.

Όλα αυτά δεν είναι ''πνευματική Αγωνία''. Είναι επιβίωση ακριβώς όπως το ορίζει η Φύση.

 

 

Όπως τα ζώα φτιάχνουν αγέλες μεταξύ τους, οι άνθρωποι φτιάχνουν πολιτισμούς.

 

 

 

Η εγωκεντρικοτητα δεν συμπεριλαμβάνει απαραίτητα την αδικία, αν δεν υπήρχε το "εγώ" δεν θα υπήρχε κανένας μας.

 

Η καθολικότητα από την άλλη υποβιβάζει το "εγώ" ενθαρρύνοντας περισσότερο την ενιαία συνολικότητα, αυτό δεν είναι αδικία για το κάθε άτομο ξεχωριστά ;;;

 

ευχαριστώ.

 

Γιατί τα βλέπεις μόνο από μία σκοπιά, από αυτή που σε βολεύει;

Ισχύει και το παρακάτω (αντιγραφή - επικόλληση από αυτό που έγραψες είναι)

 

Η καθολικότητα δεν συμπεριλαμβάνει απαραίτητα την αδικία, αν δεν υπήρχε το "εμείς" δεν θα υπήρχε κανένας μας.

 

Η εγωκεντρικοτητα από την άλλη υποβιβάζει το "εμείς" ενθαρρύνοντας περισσότερο το ''εγώ'', αυτό δεν είναι αδικία για το σύνολο ;;;

 

Είπαμε, κύκλος είναι και πρέπει να κλείσει. Αν δεν κλείσει, τότε καταστρέφεται το σύνολο. Αν καταστραφεί το σύνολο καταστρέφονται και τα επιμέρους στοιχεία. Δεν χρειάζεται νομίζω να αναφέρουμε και τα αυτονόητα.

Link to comment
Share on other sites

Μαζί μιλάμε και χώρια καταλαβαινόμαστε :cheerful:

Όλα αυτά που είπες παραπάνω, αν δεν κάνω λάθος, υπάγονται στο ένστικτο επιβίωσης και αναπαραγωγής.

 

Εχμ,μη το γενικεύεις...κάθε ανθρώπινη αγωνία ΔΕΝ αφορά αποκλειστικά το ένστικτο επιβίωσης! Αυτό ισχύει για τα ζώα. Όχι για μας (Ο.Κ. ΄"δίποδα όντα" μπορεί να'μαστε αλλά όχι μαϊμούδες)που ως Ελ-ΛΟΓΑ όντα,μπορούμε να "σπρώξουμε" τη νόησή μας και παραπέρα...Όποτε...

 

Όλα αυτά δεν είναι ''πνευματική Αγωνία''. Είναι επιβίωση ακριβώς όπως το ορίζει η Φύση.

 

Mα,γι αυτό έβαλα τη διατύπωση ΕΝΤΟΣ εισαγωγικών-δεν ήξερα πως θα το όριζα καλύτερα. Αγωνία...νέτα σκέτα;? Αδόκιμος όρος ή όχι...;Αρκεί να κατανόησες. Και όπως είπα ήδη:με κάλυψαν οι προλαλήσαντες... :018bleh:

Link to comment
Share on other sites

Εχμ,μη το γενικεύεις...κάθε ανθρώπινη αγωνία ΔΕΝ αφορά αποκλειστικά το ένστικτο επιβίωσης! Αυτό ισχύει για τα ζώα. Όχι για μας (Ο.Κ. ΄"δίποδα όντα" μπορεί να'μαστε αλλά όχι μαϊμούδες)που ως Ελ-ΛΟΓΑ όντα,μπορούμε να "σπρώξουμε" τη νόησή μας και παραπέρα...Όποτε...

 

Διάβασα προ ετών ένα τεύχος του Spiderman. Ήταν λοιπόν ο Goblin (δεν θυμάμαι το όνομά του) και άλλοι τρεις ''κακοί''. Είχαν βρει ένα παλιό φυλακτό (ή κάτι τέτοιο) που θα τους πρόσφερε τρεις ''χάρες'' και μία κατάρα. Μία από τις τρεις ''χάρες'' ήταν η απόλυτη δύναμη, πού τόσο επιθυμούσε ο Goblin. Η κατάρα ήταν η απόλυτη τρέλα. Υποχρεωτικά κάποιος από τους τέσσερις θα έπαιρνε την κατάρα, ενώ ο καθένας από τους άλλους τρεις από μία ''χάρη''.

Ο πρώτος πήρε μία από τις χάρες, ο δεύτερος επίσης, τρίτος ήταν ο Goblin που επιτέλους κέρδισε την απόλυτη δύναμη. Σε όλο το υπόλοιπο κόμικ, έδειχνε πώς κατάφερε να νικήσει τον Spiderman, να καταστρέψει τους εχθρούς του, να κυριαρχήσει στον κόσμο.

Η τελευταία εικόνα του κόμικ έδειχνε τον Goblin με ζουρλομανδύα και τον κόσμο γύρω του να απορεί πώς του έτυχε τέτοιο κακό....

 

Ηθικό δίδαγμα: Δεν έχει σημασία το τί πιστεύουμε εμείς, αλλά το ποιά είναι η αλήθεια. Μπορούμε στον (φανταστικό) κόσμο μας να ορίζουμε τα πάντα. Στον αληθινό όμως, όχι.

Link to comment
Share on other sites

Όταν γεννιέται ένα άτομο από την στιγμή της γέννησής του έχει το "εγώ"...το να υποβιβάζετε αποτελεί την διάλυσή του ατόμου.

Link to comment
Share on other sites

Όταν γεννιέται ένα άτομο από την στιγμή της γέννησής του έχει το "εγώ"...το να υποβιβάζετε αποτελεί την διάλυσή του ατόμου.

 

Το οτι γεννήθηκε το οφείλει στο είδος του (δηλαδή σε όλους τους ομοειδείς του). Το ότι υπάρχει ακόμα το είδος του το οφείλει σε άλλα είδη, με τα οποία τρέφεται. Τα οποία τράφηκαν με άλλα είδη, άρα την ύπαρξή του την οφείλει ακόμα και σε αυτά κόκ. Τα πάντα είναι Ένα. Το ένα δεν είναι τα Πάντα.

Αν αντιμετωπίζεις τον κόσμο τόσο εγωκεντρικά, θα σου πρότεινα να μην ασχοληθείς με την μαγεία.

Δεν πρόκειται ούτε να βρεις, ούτε να δημιουργήσεις ισορροπία.

Θα σου είναι πολύ επώδυνο και δεν πρόκειται να σε βοηθήσει κανείς.

Αν απομονώνεσαι από τον κόσμο, σε απομονώνει και αυτός.

Link to comment
Share on other sites

Όταν γεννιέται ένα άτομο από την στιγμή της γέννησής του έχει το "εγώ"...το να υποβιβάζετε αποτελεί την διάλυσή του ατόμου.

Γιατί; Μόνος του δημιουργήθηκε; Φύτρωσε; Δύο άτομα συντέλεσαν στο να γεννηθεί.

Δεν υποβιβάζεται κανένα εγώ. Και ένα "εγώ" από μόνο του δεν καταφέρνει τίποτε.

Link to comment
Share on other sites

Αν αντιμετωπίζεις τον κόσμο τόσο εγωκεντρικά, θα σου πρότεινα να μην ασχοληθείς με την μαγεία.

Δεν πρόκειται ούτε να βρεις, ούτε να δημιουργήσεις ισορροπία.

 

Προσωπικά δεν αναζητώ τόσο την ισορροπία, και να σου πω την αλήθεια σε αυτήν βρίσκουμε τις περισσότερες φορές.

 

Αν και νομίζω ότι μέσω της μαγείας αυτή η ισορροπία μπορεί να σπάσει για την προώθησή της ζωής και την διαβίωση.

 

Γιατί; Μόνος του δημιουργήθηκε; Φύτρωσε; Δύο άτομα συντέλεσαν στο να γεννηθεί.

Δεν υποβιβάζεται κανένα εγώ. Και ένα "εγώ" από μόνο του δεν καταφέρνει τίποτε.

 

Δεν υπάρχει ουσιαστική διαφωνία...στα όσα λες απο μέρους μου.

 

ευχαριστώ.

Link to comment
Share on other sites

Όπως λέει ξεκάθαρα και ο τίτλος, ποιά πιστεύετε ότι είναι η πηγή του πολιτισμού μας;

Ποιά είναι τα κίνητρα που έκαναν τον άνθρωπο να δημιουργήσει τον πολιτισμό;

 

Για να προλάβω όσους θα σπεύσουν να βγουν εκτός θέματος, δεν ρωτάω ποιές είναι οι συνθήκες που ευνόησαν τον πολιτισμό, αλλά το τι είναι αυτό που σπρώχνει τον άνθρωπο να τον δημιουργήσει.

 

Ο πρώτος άνθρωπος ανεξαρτήτως φυλής που έφτιαξε ένα αιχμηρό αντικείμενο για αποτελεσματικότερο κυνήγι σαφώς και δεν ήξερε πως θεμελίωνε "πολιτισμό" και φυσικά ποσώς τον ενδιέφερε .

Ο "πολιτισμός"ως έννοια δεν είναι παρά μια επινόηση του δυτικού ανθρώπου χιλιετίες μετά με σκοπό να "θεμελιώσει" την ανωτερότητά του έναντι άλλων λαών.

το πέτυχε;

 

Εδώ για να γίνουμε πιό συγκεκριμένοι μάλλον θα πρέπει να ορίσουμε την έννοια του "πολιτισμού" αλλά αν το εννοείς κατά το κοινώς λεγόμενον τότε μάλλον η απάντηση είναι απογοητευτική....

Link to comment
Share on other sites

Ηλιοστάλαχτη γράφει:

O Kluckhohn ανθρωπολόγος στο έργο του mirror of man δίνει διαδοχικά στον πολιτισμό 11 διαφορετικούς ορισμούς μεταξύ των οποίων " ο συνλικός τρόπος ζωής ενός λαού," , "το σύνολο των τυποποιημένων προσανατολισμών για την αντιμετώπιση επαναλαμβανόμενων προβλημάτων" , " μαθημένη συμπεριφορά" κ.α. Ο Max Weber θεωρεί ότι ο άνθρωπος είναι ένα ζώο αιωρούμενο σε έναν ιστό σημασιών που το ίδιο έχει υφάνει, ορίζει ως πολιτισμό αυτόν τον ιστό.

Ο πολιτισμός δεν προστέθηκε σε ένα ολοκληρωμένο ζώο αλλά αποτέλεσε συστατικό στοιχείο στην παραγωγή του ίδιου του ζώου. Η τελοιοποίηση των όπλων, η υιοθέτηση του οργανομένου κυνηγιού, της οργανωμενης τροφοσυλλογής, οι απαρχές της οικογενειακής οργάνωσης, η ανακάλυψη της φωτιάς, η ολοένα αυξανόμενη στήριξη σε συστήματα σημαινόντων συμβόλων- γλώσσα, τέχνη- για προσανατολισμό και επικοινωνία δημιούργησαν ένα νέο περιβάλλον στο οποίο ο άνθρωπος υποχρεώθηκε να προσαρμοστεί. Καθώς ο πολιτισμός βήμα προς βήμα αναπτυσσόταν δόθηκε ένα εξελικτικό πλεονέκτημα σε αυτά τα άτομα του πληθυσμού που ήταν ικανότεροι να τον εκμεταλλευτούν. Ανάμεσα στο πολιτισμικό πρότυπο, το σώμα και τον εγκέφαλο δημιουργήθηκε ένα αναδρασιακό σύστημα όπου το καθένα διαμόρφωνει την πρόοδο του άλλου. Επομένως είμαστε ατελή ή αναλοκλήρωτα ζώα που τελειοποιούμε ή ολοκληρώνουμε τον εαυτό μας μέσα από τον πολιτισμό.

Ένας παράγοντας του πολιτισμού μπορεί να θεωρηθεί η βαθμιαία αντικατάσταση της φυσικής επιλογής από λογική δράση. Η επιβίωση εξαρτάται από την προσαρμοστικότητα του ανθρώπου στις πιέσεις που του ασκεί η κοινωνία. Το άτομο αντιδρά αυτόματα σύμφωνα με γενικά πρότυπα προσαρμογής. Οικονομικές και κοινωνικές δυναμεις προσλαμβάνουν τον χαρακτήρα φυσικών δυνάμεων τις οποίες ο άνθρωπος πρέπει να κυριαρχήσει προσαρμόζωντας τον εαυτό του σε αυτές. Ο προιστορικός παγιδευτής ζώων έβλεπε στους αγρούς και τα βουνά τις προοπτικές για καλό κυνήγι. Τα μέσα παραγωγής ήταν πρωτόγονα άρα και οι μορφές κοινωνικής οργάνωσης ήταν πρωτόγονες. Ο σύγχρονος επιχειρηματίας βλέπει στο τοπίο μια ευκαιρία για να εκθέσει διαφημιστικές αφίσες. Επομένως η φύση δεν αποτελεί για τον άθρωπο παρά ένα εργαλείο, ένα αντικείμενο εκμετάλλευσης που δεν έχει στόχο ιδιαίτερο και δεν έχει όριο. Η μεταμόρφωση του κόσμου σε έναν κόσμο μέσων παρά σκοπών είναι αποτέλεσμα της εξέλιξης των μεθόδων παραγωγής.

Αυτό όμως που το ανθρώπινο ον δείχνει εκουσίως να αγνοεί είναι πως tο ίδιο αποτελεί μέρος της φύσης και πως μοιράζεται την μοίρα του υπόλοιπου κόσμου του. Θεωρώντας την φύση ως ένα απλό εργαλείο, αδειάζωντάς την από κάθε εγγενή αξία ή νόημα ο άνθρωπος απογυμνώθηκε από κάθε άλλο στόχο εκτός αυτόν της αυτοσυντήρησης.

 

Ιχώρ γράφει: Ο πολιτισμός γεννήθηκε με την γέννησή μου...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...