Jump to content

Οι ρίζες του καρναβαλιού στην αρχαία Ελλάδα


dimulator
 Share

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

Οι ρίζες του καρναβαλιού δεν είναι στην Αρχαία Ελλάδα - αν και ασφαλώς δραστηριότητες που σήμερα αποκαλούμε "καρναβαλικές" υπήρχαν και στη αρχαία Ελλάδα, και ορισμένα σχετικά έθιμα σήμερα φαίνεται να έχουν πράγματι ρίζες τότε. Ωστόσο τα άρθρο απλά σημειώνει ομοιότητες και χωρίς να μπορεί να δείξει σύνδεση καταλήγει σε αυθαίρετα συμπεράσματα: σκεφτείτε, αν δείτε δύο ανθρώπους άσχετους μεταξύ τους να μοιάζουν πολύ σκέφτεστε πάντα ότι μπαμπάς ενός από τους δύο ήταν "άτακτος";

Για παράδειγμα δεν εξηγεί το άρθρο το πως κάποια έθιμα της αρχαίας Αθήνας (γιατί σ' αυτά στηρίζεται) διατηρήθηκαν σε μέρη πολύ μακριά από την Αθήνα, αλλά όχι στην Αθήνα. Έτσι έχουμε πχ έθιμα "ιερογαμίας" μόνο που αυτά σημειώνονται κυρίως στη Θράκη και όχι μόνο την σήμερα Ελληνική αλλά σε όλη(Δυτική- Ελλάδα, Ανατολική-Τουρκία και Βόρεια-Βουλγαρία). Αυτό δείχνει Διονυσιακή / και ίσως Ορφική / συνέχεια αλλά άσχετη με την Αθήνα και τα Ανθεστήρια.

 

Όσο με τις ετυμολογίες εκεί τα χάνει εντελώς αφού διαλέγει - χωρίς λόγο - την πιο απίθανη, απλά και μόνο επειδή κολλάει με τη θεωρία που πάει να χτίσει.

Link to comment
Share on other sites

η ιστορία όμως άλλα λέει. Και τα Ανθεστήρια είχαν όλα τα έθιμα που γίνονται σήμερα στην Ελλάδα αλλά αλαγμένα.

 

και στα Ανθεστήρια γινόταν ιερογαμία όχι μόνο στην Θράκη.

 

Το ότι έχουμε και σε άλλα μέρη καρναβαλικά έθιμα αυτό δεν αναιρεί τι γινόταν στην αρχαία Ελλάδα και το πώς αυτά έχουν σωθεί στις μέρες μας, με το όποιο παραλλαγμένο τρόπο.

 

ίσα ίσα δικαιολογεί θαυμάσια ότι ο Διονυσιακός τρόπος λατρείας με μασκαράδες κτλ υπήρχε και αλλού, που το περίεργο;

 

Αυτό δείχνει μια κοινή αντίληψη σε όλους τους λαούς. Μην ξεχνάς ότι πολλοί Ασιατικοί αλλά και Ευρωπαικοι λαοί (π.χ. Γερμανοί) έχουν στις θρησκείες τους ομοιότητες ακόμη και με τους Έλληνες.

Αυτό απλά σημαίνει ότι έχουμε δάνεια και αντιδάνεια.

 

Αυτό το άρθρο δεν λέει ξέρετε το καρναβαλι όλου του κοσμου έχει πηγη τα Ανθεστήρια.

 

αναφέρεται στις ρίζες του σύγχρονου Ελληνικού καρναβαλιού και την σχέση του με την αρχαία Ελλάδα.

αν δεις στον πινακα αντιστοιχιών λεέι για παράδειγμα Μπαμπόγεροι = Σάτυροι Διονύσου δεν λέει Κινέζοι μασκαράδες = Σάτυροι.

Νομίζω είναι ξεκάθαρο σε πιο καρναβαλι αναφερεται και τι συγκρίνει.

 

Απλά το άρθρο εξετάζει το καρναβάλι στον Ελλαδικό χώρο, για την Κίνα ας πούμε ναι και κει έχουμε αντίστοιχα έθιμα αλλά δεν το εξετάζει γιατί επικεντρώνεται στα Ελληνικά έθιμα. Το μπλογκ γράφει για τον Ελλαδικό χώρο και τα έθιμα που συναντιώνται σε αυτον από την αρχαιότητα και πως έχουν αυτά φτάσει στις μέρες μας, αλλα πάντα για την Ελλάδα.

 

Οσο για την λέξη είναι ξεκάθαρο ότι είναι άγνωστη λέξη και λίγο πολύ όλοι οι λαογράφοι έχουν αποτύχει να την ετυμολογίσουν γιατί μπλοκάρονται χρονικά στην χριστιανική νηστεία ενώ άλλοι το πανε ακόμη πιο πίσω στο κάρνος+βαλλίζω, που τι το περίεργο, ταιριάζει γάντι στην όλη υπόθεση.

 

Αλλά όπως και να έχει όλες οι ετυμολογίες είναι βασισμένες στην λαογραφία και όλες είναι υποθετικές ακόμη και το καρνος+βαλλιζω και ως υποθετικές έχουν το ίδιο μερίδιο αμφισβητησης.

 

Το ότι υπάρχουν νέα στοιχεία για κάτι που μέχρι τώρα συνηθίσαν κάποιοι να λένε δεν πρέπει να φέρνει καχυποψία, ούτε κάτι πάει να χτιστεί όπως λες.

Αυτά είναι τα στοιχεία που εξάγονται αν κάποιος ψάξει τα έθιμα, την αρχαιότητα και τα αρχαία λεξικά.

 

Αλλά σε όλα τα πράματα έχουμε εξελίξεις ακόμη και στην λαογραφία όταν κάποιος βρει νεά στοιχεία.

Δεν μπορώ λοιπόν να καταλαβω την αρνητική σου στάση όταν αυτά που γράφονται επαληθεύονται.

 

Θα δεις που και στην τηλεόραση όταν θα γίνουν αναφορές στο καρναβάλι ολοι θα μιλήσουν για αυτά που γράφει το άρθρο, αλλά σκόρπια, θα πρέπει να δεις 7-8 εκπομπές για να συγκεντρώσεις τα στοιχεία.

Απλά στο άρθρο είναι ολα συγκεντρωμένα κατά ένα μεγάλο ποσοστό, βεβαια κάποια μπορεί να λείπουν όπως τα έθιμα των Θρακών, αλλά αυτά θα έρθουν εν καιρώ συμπληρωματικά στο ίδιο άρθρο, όταν συγκεντρωθούν τα στοιχεία αυτά.

 

....

 

παρόλα αυτά έγινε διόρθωση για όσους μπορεί να μην καταλάβουν που αναφέρεται το άρθρο που λεει ότι γίνεται μελέτη των εθίμων στο Ελλαδικό χώρο.

:)

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

η ιστορία όμως άλλα λέει. Και τα Ανθεστήρια είχαν όλα τα έθιμα που γίνονται σήμερα στην Ελλάδα αλλά αλαγμένα.

 

και στα Ανθεστήρια γινόταν ιερογαμία όχι μόνο στην Θράκη.

...

Αν δεν μπορεί να δειχθεί σύνδεση τότε τα παραπλήσια έθιμα σε όλη την Ελλάδα δεν προέρχονται από τα Ανθεστήρια αλλά από άλλα - χωρίς ούτε αυτό να δείχνει από μόνο του σχέση με το καρναβάλι. Τα ισχυρότερα σχετικά έθιμα σημειώνονται σε άλλες ημερομηνίες.
...Το ότι έχουμε και σε άλλα μέρη καρναβαλικά έθιμα αυτό δεν αναιρεί τι γινόταν στην αρχαία Ελλάδα και το πώς αυτά έχουν σωθεί στις μέρες μας, με το όποιο παραλλαγμένο τρόπο.

 

ίσα ίσα δικαιολογεί θαυμάσια ότι ο Διονυσιακός τρόπος λατρείας με μασκαράδες κτλ υπήρχε και αλλού, που το περίεργο;

...

Εδώ είναι το μπέρδεμα. Δεν είναι αυτά απόδειξη ότι επειδή κάτι παραπλήσιο γινόταν τότε, τα σημερινά προέρχονται από εκείνα. Μερικές φορές πιθανότατα προέρχονται. Άλλες - τις περισσότερες μάλλον - όχι. Οι μασκαράδες του Διόνυσου (αν πούμε ότι ήταν έτσι) προέρχονται κι εκείνοι από κάπου, κει είναι μεν πιθανό να έχουν σχέση όλα αυτά με το καρναβάλι, είναι πιθανό να μην έχουν
...αναφέρεται στις ρίζες του σύγχρονου Ελληνικού καρναβαλιού και την σχέση του με την αρχαία Ελλάδα.

αν δεις στον πινακα αντιστοιχιών λεέι για παράδειγμα Μπαμπόγεροι = Σάτυροι Διονύσου δεν λέει Κινέζοι μασκαράδες = Σάτυροι.

Νομίζω είναι ξεκάθαρο σε πιο καρναβαλι αναφερεται και τι συγκρίνει.

...

Γι' αυτό λέω ότι κάνει λάθος. Απλά θέλει να δει συνέχεια στις ομοιότητες, χωρίς να ενδιαφέρεται αν αυτές είναι συμπτωματικές παράλληλες ή όντως συνέχειες. Το σύγχρονο νεοελληνικό καρναβάλι είναι εισαγόμενο από τα του εξωτερικού. Μπορεί να βρήκε λίγο προετοιμασμένο έδαφος σε μερικές περιοχές της Ελλάδας από αποκριάτικα έθιμα και μη-αποκριάτικα αλλά το άρθρο δεν το εξετάζει έτσι.

....Οσο για την λέξη είναι ξεκάθαρο ότι είναι άγνωστη λέξη και λίγο πολύ όλοι οι λαογράφοι έχουν αποτύχει να την ετυμολογίσουν γιατί μπλοκάρονται χρονικά στην χριστιανική νηστεία ενώ άλλοι το πανε ακόμη πιο πίσω στο κάρνος+βαλλίζω, που τι το περίεργο, ταιριάζει γάντι στην όλη υπόθεση.

...

Η λέξη αποκριά είναι σαφής και παραπέμπει στη γνωστή νηστεία. Το ίδιο και το καρναβάλι. Είναι απλά η λατινική της εκδοχή. Δεν υπάρχει μπλοκάρισμα και δεν υπάρχει λόγος να καταφύγει κανείς σε εικασίες κάρνων. Ειδικά για να γίνει αποδεκτό το κάρνος = βέλασμα προβάτων θα πρέπει να κάνει κανείς πολλές αυθαίρετες παραδοχές γιατί από το βέλασμα προβάτων (που δεν είναι τράγοι) το πως φτάνουμε στους Σάτυρους που χοροπηδάνε (που δεν είναι πρόβατα - άσε που δεν χοροπηδάνε τα πρόβατα) και το πως αυτά βρέθηκαν ως λέξη στη Δύση (απ'όπου το καρναβάλι) και από ποιους δρόμους...

Πότε θα ήταν ισχυρή ένδειξη; Αν η λέξη καρναβάλι χρησιμοποιούνταν πρώτα στην Ελλάδα και αν το κάρνος είχε σχέση με τράγους αντί για πρόβατα.

Link to comment
Share on other sites

καλέ δεν λέει βέλασμα προβατων...

 

βαλλισμό λέει που είναι χοροπηδητό δλδ το χτύπημα των ποδιών στην γη που είναι καρναβαλικό έθιμο

και κάρνος είναι το βόσκημα που στα χωριάτικα ειναι ο τράγος, γιδα, πρόβατο κτλ

 

τώρα εσύ για να καταλάβω λες οι Μπαμπόγεροι ας πούμε δεν είναι απομεινάρια των Διονυσιακών Σατύρων αλλά εισαγόμενο έθιμο από το εξωτερικό.

 

Αυτό πρώτη φορά το ακούω. Αν θέλεις να πεις όμως και κάποιες λεπτοέριες, π.χ. από που ειαγόμενο; Πως αυτό καταγράφεται στην ιστορία και δεν έχει σχέση με τους Σάτυρους και τα Διονυσιακά;

Link to comment
Share on other sites

καλέ δεν λέει βέλασμα προβατων...

 

βαλλισμό λέει που είναι χοροπηδητό δλδ το χτύπημα των ποδιών στην γη που είναι καρναβαλικό έθιμο

και κάρνος είναι το βόσκημα που στα χωριάτικα ειναι ο τράγος, γιδα, πρόβατο κτλ

 

τώρα εσύ για να καταλάβω λες οι Μπαμπόγεροι ας πούμε δεν είναι απομεινάρια των Διονυσιακών Σατύρων αλλά εισαγόμενο έθιμο από το εξωτερικό.

 

Αυτό πρώτη φορά το ακούω. Αν θέλεις να πεις όμως και κάποιες λεπτοέριες, π.χ. από που ειαγόμενο; Πως αυτό καταγράφεται στην ιστορία και δεν έχει σχέση με τους Σάτυρους και τα Διονυσιακά;

Βόσκημα ήθελα να πω, λάθος μου. Αλλά και πάλι δεν κολλάει.

Έθιμα όπως οι Μπαμπόγεροι πράγματι δείχνουν σχέση με τη Διονυσιακή λατρεία. Σχέση όμως με το καρναβάλι δεν έχουν. Ούτε τα Ανθεστήρια.

Το ότι σήμερα κάτι δήμοι "αναβιώνουν" το έθιμο στις μέρες του καρναβαλιού για τουριστικούς λόγους δεν δείχνει την οργανική-λειτουργική σχέση που είχε αυθεντικά, όπου είχε διατηρηθεί.

Link to comment
Share on other sites

το μασκάρεμα δείχνει Διονυσιακή σχέση διότι και στα Ανθεστήρια αυτοί που ήταν στην πομπή ήταν Αθηναίοι μασκαρεμένοι σε Σατύρους.

ντυνόντουσαν με δερματα ζώων με κισό στο κεφάλι και βαμένοι με τρυγια ή πήλινη μάσκα.

 

Τώρα οι μπαμπόγεροι, οι κουδουνάδες κτλ το ιδιο κάνουν αλλά τα κουδούνια τα χρησιμοποιούν για να διώχνουν το κακό που επίσης υπήρχε την τρίτη μέρα των Ανθεστηρίων που διώχναν τις Κάρες.

 

Για αυτό οι λαογράφοι συνδέουν καρναβάλι με Διόνυσο.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

...

Δεν μπορώ λοιπόν να καταλαβω την αρνητική σου στάση όταν αυτά που γράφονται επαληθεύονται...

Η αρνητική μου στάση δεν είναι κατά κάποιας θρησκείας ή παράδοσης. Είναι κατά την μεθοδολογίας και της ανεπάρκειας του άρθρου, των άσχετων συσχετισμών που κάνεικαι κατά των "αυτοϊκανοποιητικών" σκοπών του. Τελικά γιατί παίρνει ένα καλό θέμα και το κάνει υλικό εξυπηρέτησης σκοπών. Γιατί ξέρει ότι υπάρχει ακροατήριο που θα του αρέσει να ακούσει τέτοια, άσχετα με το πόσο ουσιαστικά είναι.

Ξυνόμαστε, ξυνόμαστε για να νιώσουμε καλά.

Συσχετισμοί υπάρχουν αλλά δεν αρκούν και το πράγμα είναι μεγαλύτερο της Ελλάδος (αν είναι δυνατόν!)

το μασκάρεμα δείχνει Διονυσιακή σχέση διότι και στα Ανθεστήρια αυτοί που ήταν στην πομπή ήταν Αθηναίοι μασκαρεμένοι σε Σατύρους.

ντυνόντουσαν με δερματα ζώων με κισό στο κεφάλι και βαμένοι με τρυγια ή πήλινη μάσκα.

 

Τώρα οι μπαμπόγεροι, οι κουδουνάδες κτλ το ιδιο κάνουν αλλά τα κουδούνια τα χρησιμοποιούν για να διώχνουν το κακό που επίσης υπήρχε την τρίτη μέρα των Ανθεστηρίων που διώχναν τις Κάρες.

 

Για αυτό οι λαογράφοι συνδέουν καρναβάλι με Διόνυσο.

Οι λαογράφοι συνδέουν εκδηλώσεις, όχι περιεχόμενο. Γιατί κάτι στη Β. Ελλάδα δεν μπορεί να οφείλεται σε Αθηναϊκή γιορτή χωρίς να μπορεί να δειχθεί ο σύνδεσμος. Δεν αρκούν οι ομοιότητες.
Link to comment
Share on other sites

να στο ξαναπώ γιατί μαλλον δεν το καταλαβες.

 

το άρθρο δεν χαϊδεύει τα αφτιά κάποιων ούτε είναι γραμμένο με κάποιο ύποπτο σκοπό.

Δεν ξερω γιατι το βλέπεις έτσι.

 

Τώρα στην ουσία, τα Ανθεστήρια έχουν Διονυσικη λατρεία που τελείται στην Αθηνα και έχει έρθει από αλλού το πιο πιθανό από τους θρακες.

Το ζήτημα όμως είναι να δειχθεί το κατα πόσο σχέση έχει η Αττική Διονυσιακή λατρεία με τα σημερινά έθιμα.

 

Και έχει σχέση, όλοι οι λαογράφοι αυτό λένε, ότι καρναβαλι = Διόνυσος.

 

Επομένως πολύ απλά γίνεται μια συγκριση της τοτε εποχής με την τώρα.

Υπάρχουν ομοιότητες;

Ναι και όχι μόνο ομοιόττες αλλά τα εθιμα σε διαφορα μερη της Ελλάδος έχουν ακριβώς τον ίδιο χαρακτήρα.

 

Δες τον πινακα αντιστοιχειών και αν δεν πείθεσαι από το άρθρο αυτό ψάξε στο αρχείο της ΕΡΤ στις Ειδήσεις να δεις εθιμα της αποκριάς.

 

 

Εκεί θα δεις ιερογαμία, οινοποσία, άρματα με καρναβαλο και όλα οσα λέει το άρθρο.

 

Και προπάντων μην είσαι καχύποπτος το άρθρο είναι βασισμένο στην ιστορία και τα σημερινά τεκτενόμενα.

 

Η πιο πιστική απάντηση είναι να πας να ζήσεις ένα καρναβαλι πχ στην Νάουσα να δούμε γίνονται όλα αυτά;

 

Ψάξε στα αρχαία κείμενα να δεις γινόντουσαν;

 

δες και εδώ

http://www.theogonia.gr/latreia/pinakes/alpha/anthestiria.htm

 

 

τώρα αν έχεις ακόμη τις επιφυλάξεις σου εγώ δεν μπορώ να σου πω τίποτα άλλο

Link to comment
Share on other sites

Βλέπω εδώ και πολλά χρόνια τις προσπάθειες να δειχθεί σχέση αρχαίας Ελλάδας με καρναβάλι. Αρχικά δεν ήταν προσπάθειες. Ήταν εντοπισμός ομοιοτήτων σαν κάτι αξιοπερίεργο. Αργότερα έγινε σχεδόν θρησκευτικό θέμα η "απόδειξη".

 

Τ θέμα μπορεί να είναι αξιόλογο, αν το αποσυνδέσουμε από φανατισμούς κάθε είδους.

 

Θα γράψω κάτι γι' αυτό, ως βάση κουβέντας, αλλά χωρίς κατεβατά.

 

Το σημερινό καρναβάλι είναι μάλλον το "πάντρεμα" πολλών πραγμάτων, αλλά θέλουμε να του βρούμε ρίζες και αρχή, θα πρέπει να αναζητηθούν στην προϊστορία και στις κυνηγετικές-συλλεκτικές κοινωνίες της παλαιολιθικής εποχής γιατί εκεί υπάρχουν όλα τα στοιχεία που βλέπουμε σήμερα ? αν και αυτά τα διαπιστώνουμε κυρίως επαγωγικά:

Ο χειμώνας τελειώνει, μαζί και το κρέας.

Οι κυνηγοί ετοιμάζονται να φύγουν και αυτό σημαίνει εκδηλώσεις (αποχαιρετισμού, ?προσέλκυσης? θηραμάτων κτλ)

Το κυνήγι είναι οργανικά συνδεδεμένο με μασκάρεμα, γιατί οι κυνηγοί για να πλησιάσουν τα ζώα χρειάζονται καμουφλάζ (παραλλαγή).

Και κάπου εκεί ?δένει? το πρώτο συνθετικό του παντρέματος.

 

....

Η πιο πιστική απάντηση είναι να πας να ζήσεις ένα καρναβαλι πχ στην Νάουσα να δούμε γίνονται όλα αυτά;

...

Το ότι γίνονται παρόμοια δεν σημαίνει ότι τα μεν προέρχονται από τα δε και σίγουρα δεν σημαίνει σχέση με Ανθεστήρια.
Link to comment
Share on other sites

Βόσκημα ήθελα να πω, λάθος μου. Αλλά και πάλι δεν κολλάει.

Έθιμα όπως οι Μπαμπόγεροι πράγματι δείχνουν σχέση με τη Διονυσιακή λατρεία. Σχέση όμως με το καρναβάλι δεν έχουν. Ούτε τα Ανθεστήρια.

Το ότι σήμερα κάτι δήμοι "αναβιώνουν" το έθιμο στις μέρες του καρναβαλιού για τουριστικούς λόγους δεν δείχνει την οργανική-λειτουργική σχέση που είχε αυθεντικά, όπου είχε διατηρηθεί.

 

οκ να καταλάβω...

 

λες οι Μπαμπόγεροι κτλ που γίνονται στο καρναβαλι δεν έχουν σχέση με αυτό, παρόλο που είναι Διονυσιακά έθιμα.

 

αυτό λες;

 

Γιατί όμως οι Μπαμπόγεροι αναβιώνουν στην περίοδο του καρναβαλιού... και δεν είναι οι μόνοι, Μπούλιες, Σατχτάδες, Κουδουνάδες κτλ όλοι με τον ίδιο χαρακτήρα

Link to comment
Share on other sites

το ότι σχετίζεται με τα Ανθεστήρια το καρναβάλι είναι λόγω της Διονυσιακής λατρείας της 2η μέρας.

 

Αλλά οκ ας δούμε αυτό που λες, για να σε καταλάβω....

 

Λες ότι το καρναβαλι δλδ οι μασκαρεμένοι σχετίζονται με κάποιο τυπικό αρχαίων κυνηγών και όχι με τον Διόνυσο...

 

Οι Σάτυροι που είναι και αυτοί μασκαρεμένοι με τι σχετίζονται στην Διονυσιακή λατρεία με το κυνηγι;

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

οκ να καταλάβω...

 

λες οι Μπαμπόγεροι κτλ που γίνονται στο καρναβαλι δεν έχουν σχέση με αυτό, παρόλο που είναι Διονυσιακά έθιμα.

 

αυτό λες;

 

Γιατί όμως οι Μπαμπόγεροι αναβιώνουν στην περίοδο του καρναβαλιού... και δεν είναι οι μόνοι, Μπούλιες, Σατχτάδες, Κουδουνάδες κτλ όλοι με τον ίδιο χαρακτήρα

Δες τις ημερομηνίες, όχι των σημερινών τεχνητών "αναβιώσεων" αλλά των εθίμων όπως ήταν πριν 100 χρόνια.

Δες γεωγραφικά την έκταση, τα κέντρα και την απόσταση από την Αθήνα, σε χώρο και χρόνο.

 

Τα Ανθεστήρια της εποχής του Περικλή δεν έχουν σχέση με το καρναβάλι των ύστερων μέσων χρόνων. Απλά μοιράζονται κάποια χαρακτηριστικά τα οποία μπορεί να αναπτύχθηκαν ανεξάρτητα.

 

Μιλώ για τη συνολική τάση των μασκαρεμάτων. Κάποτε αυτή βρήκε έκφραση στα του Διόνυσου, αν προέρχονται από προϊστορικά τελετουργικά (πολύ πιθανό).

Link to comment
Share on other sites

το καρναβάλι όπως λένε οι λαογράφοι και σε αυτό συμφωνώ και γω είναι απομεινάρι Διονυσιακών γιορτών.

 

Αν πάρεις λοιπόν και δεις τις Διονυσιακές γιορτές όπως για παράδειγμα την 2η μέρα των Ανθεστηρίων βλέπεις αν έχει σχέση ή όχι.

Αυτό κάνει το άρθρο.

Βέβαια τα Ανθεστήρια δεν είναι οι μόνες Διονυιακές γιορτές, αλλά μπορείς να δεις πολλά στοιχεία από κει.

 

 

Τώρα ύστερα από τόσα που πέρασε ο Ελληνισμός σκλαβιες, τουρκοκρατίες, εμφύλιους πολιτικούς και θρησκευτικούς κτλ φυσικό είναι τα έθιμα να μετατοπιστούν σε χρόνο και μορφή.

 

Παρόλο αυτά όμως φαίνεται για τα χωριάτικα καρναβάλια που λέει το άρθρο αν έχουν σχέση ή όχι και ρίζες στην αρχαιότητα.

 

Τώρα το Πατρινό και Ξανθιότικο καρναβαλι του στυλ της παρέλασης έχει το 1% της πομπής και αρματδρομίας, η ουσία είναι στα χωριάτικα καρναβάλια εκεί εστιάζει το άρθρο, αυτά τα έθιμα συγκρίνει, γιατί εκέι θα δεις τους Μπαμπόγερους, τις Μπούλιες, τους Γιανίτσαρους, την ιερογαμία, την αποτροπή των κακών πνευμάτων, τις λαϊκές ιστορίες για τις ψυχές των νεκρών κτλ ότι δλδ στην 2η μέρα των Ανθεστηρίων, αυτά δεν θα τα δεις στις παρελάσεις των πόλεων.

 

Και πιστεύω πως οι ρίζες είναι στην αρχαιότητα απλά τα έθιμα περάσαν μέσα από την τουρκοκρατία και πήραν άλλο χρώμα.

 

 

για παράδειγμα δες εδώ για τον γάμο που κάνουν οι Μπούλες στη Νάουσα.

http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=26701&tsz=0&act=mMainView&mst=00:18:04:24

 

Γιατί κάνουν αναπαράσταση γάμου στα καρναβάλια; Είναι άσχετο δλδ με το γάμο της βασσίλινας και του Θεού Διόνυσου;

Γιατί ξορκίζουν τα κακά πνεύματα; Είναι άσχετο που και οι αρχαίοι ξορκίζαν τις Κάρες;

Η Δόμνα Σαμίου γιατί βωμολοχεί και πειράζει με τα τραγούδια σόκινγκ; Είναι άσχετο με το "εξ αμάξοις λοιδοροίαι" κτλ

 

Η γνώμη μου είναι ότι το πράγμα είναι ολοφάνερο αν διαβασεις την 2η μέρα των Ανθεστηρίων. Πάνω κάτω αυτόν τον χαρακτήρα έχουν και τα χωριάτικα έθιμα της αποκριάς σήμερα. Δικαιολογημένα λοιπον το άρθρο λέει ρίζες στηναρχαία Ελλάδα.

 

και γενικά ψάξε στο αρχείο της ΕΡΤ θα βρεις όλο το υλικό στο οποίο στηρίζεται η σύγκριση των εθίμων.

Υπομονή να έχεις να δεις τα βίντεο θέλει και να πάρεις μολύβι και στυλό να κρατάς σημειώσεις των εθίμων.

Edited by dimulator
Link to comment
Share on other sites

το καρναβάλι όπως λένε οι λαογράφοι και σε αυτό συμφωνώ και γω είναι απομεινάρι Διονυσιακών γιορτών.....

Ποιο λένε τέτοιο πράγμα και για ποιο καρναβάλι μιλούν;

Το καρναβάλι το γενικό σήμερα ξεκίνησε από τη Βενετία του 13ου αιώνα. Αυτό "ενώθηκε" με τοπικά έθιμα στην Ελλάδα - κάπως, σχετικά μερικές φορές με Διονυσιακά απομεινάρια. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι το καρναβάλι συνολικά είναι απομεινάρι.

...

Τώρα ύστερα από τόσα που πέρασε ο Ελληνισμός σκλαβιες, τουρκοκρατίες, εμφύλιους πολιτικούς και θρησκευτικούς κτλ φυσικό είναι τα έθιμα να μετατοπιστούν σε χρόνο και μορφή....

Ναι αλλά η μετατόπιση όταν υπάρχει μπορεί να παρακολουθηθεί στο χρόνο και να δειχθεί. Τα Ανθεστήρια στη... Νάουσα δεν κολλάνε...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...