dimulator Posted February 14, 2010 Author Report Share Posted February 14, 2010 (edited) μέσα στα χωριάτικα έθιμα βλέπεις αυτά που λέει ο πίνακας. - αναπαράσταση γάμου - ξορκισμό κακών πνευματων - πειράγματα - προσωπεία - κτλ οτι δλδ στην 2η μερα των Ανθεστηρίων που ήταν αφιερωμένη στον Διόνυσο. Τι σχέση έχει το καρναβάλι της Βενετίας με τις Μπουλες και τους Γιανίτσαρους και την Δόμνα Σαμίου ας πούμε; Δλδ δεν το βλέπεις ότι είναι ολοφάνερο το πράμα ότι λέει με φωτεινές επιγραφές "Διόνυσος"; Edited February 14, 2010 by dimulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
outis Posted February 14, 2010 Report Share Posted February 14, 2010 μέσα στα χωριάτικα έθιμα βλέπεις αυτά που λέει ο πίνακας. - αναπαράσταση γάμου - ξορκισμό κακών πνευματων - πειράγματα - προσωπεία - κτλ οτι δλδ στην 2η μερα των Ανθεστηρίων που ήταν αφιερωμένη στον Διόνυσο. Τι σχέση έχει το καρναβάλι της Βενετίας με τις Μπουλες και τους Γιανίτσαρους και την Δόμνα Σαμίου ας πούμε; Δλδ δεν το βλέπεις ότι είναι ολοφάνερο το πράμα ότι λέει με φωτεινές επιγραφές "Διόνυσος"; Κάνε rewind 100 χρόνια, να δει που υπήρχαν αυτά, πότε γινόταν κτλ. Ποιοι τα ήξεραν. Ήταν τοπικά απομεινάρια που μπολιάστηκαν από τα ξενόφερτα καρναβάλια και ξαναένιωσαν, εστιάστιαν ημερολογιακά (ενώ ήταν πιο σκόρπια). Οπότε τα σημερινά φαινόμενα, ναι έχουν φωτεινή επιγραφή, αλλά ο ηλεκτρισμός επινοήθηκε πρόσφατα. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dimulator Posted February 14, 2010 Author Report Share Posted February 14, 2010 (edited) οκ δεν διαφωνω στο αν μπολιάστηκαν και με Βενετσιάνικο καρναβάλι. Και τι μόνο με Βενετσιάνικο μπολιάστηκαν ολόκληρη τουρκοκρατία πέρασε από πάνω τους. Οι Μπούλιες και οι Γιανίτσαροι φοράν φουστανέλες, βγάζουν σπαθιά και μάχονται κτλ... το ζήτημα είναι τι υπάρχει από κάτω από όλη αυτήν την επιπρόσθετη συμπεριφορά. Αυτό που υπάρχει είναι αυτο που λέω ότι είναι όμοιο με τα Διουνυσιακά. Από κει και μετά μπήκαν και άλλα στοιχεία όπως ο ξορκισμός του κακού έγινε το κάψιμο του Διαβόλου, ή του Καρνάβαλου ή του Καμιλιέρη ή γενικά ένα ομοίωμα του κακού γενικά. Αλλά η ουσία είναι η ίδια, ότι στα καρναβάλια έχουμε αποτροπή του κακού, διώξιμο των Κάρων (Κάρες φύγετε τα Ανθεστήρια τέλειωσαν). Ο γάμος της βασίλισσας και του Διονύσου έγινε κωμικός γάμος αντρών που ο ένας είναι νύμφη, οι Μπούλιες πέρνουν έγκριση από το Δημαρχείο για να παντρευτούν κτλ. Η ουσία ποια είναι όμως; Η ιερογαμία όπως στην αρχαιότητα. Η Δόμνα Σαμίου γιατί βωμολοχεί και πειράζει σεξουαλικα με τα τραγουδια. Το ίδιο κάναν και οι Σάτυροι πάνω στην άμαξα του Διόνυσου. Αυτή ειναι η ουσία κτλ Αυτά εντοπίζει αυτό το άρθρο. Τα έθιμα που έχουν ρίζες στην αρχαιότητα. Edited February 14, 2010 by dimulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dimulator Posted February 14, 2010 Author Report Share Posted February 14, 2010 (edited) και άντε να ψάξω και 100 χρόνια πίσω και να βρω ας πούμε ότι τα ξέραν 3 χωριά, ε και; Το άρθρο περιγράφει την σημερινή πραγματικότητα; Δείχνει ότι μέρος του σημερινού καρναβαλιού από τους 3 που το ξέραν σαν έθιμο έγινε 1013; Αυτοί έχουν τα Διονυσιακά έθιμα έστω και αλλαγμένα; Ε αυτό είναι το θέμα ότι κάποια έθιμα έχουν ρίζες εκεί. Δεν λέει κάτι άλλο. Ασχέτως αν ο κόσμος τα ξέρει σαν έθιμα της Τουρκοκρατίας. Η ουσία ποια είναι; Πολλοί μάλιστα λένε ότι κρατάνε από Διονυσιακά έθιμα και γιορτές αλλά δεν ξέρουν τα Ανθεστήρια η κάποια αρχαία γιορτή η έθιμο συγκεκριμένο. Απλά έτσι άοριστα το λένε. Ε να ευκαιρία να δουν τα Ανθεστήρια σε πρώτη φάση να δουν τι γινόταν τότε, όχι έτσι να το λέμε. Edited February 14, 2010 by dimulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dimulator Posted February 14, 2010 Author Report Share Posted February 14, 2010 να ρωτήσω κάτι.... το παρακάτω ισχύει; Η ιστορία του Καρναβαλιού και οι λόγοι που δημιούργησαν τη μάσκα και τα κουστούμια ξεκινά από την απόρροια κοινωνικών συνθηκών. Το 1094 ο δόγης της Βενετίας έδωσε άδεια για τη γιορτή των ψυχών και πάνω σε αυτή την ιδέα δημιουργήθηκε καρναβάλι στην πόλη που έχει τα πολλά κανάλια, έχοντας τις ρίζες του στα ρωμαϊκά Σατουρνάλια και στις γιορτές αφιερωμένες στον Διόνυσο Από http://www.kefalonitis.com/plugins/p2_news/printarticle.php?p2_articleid=326 δλδ ακόμη και στο Βενετσιάνικο πάμε πίσω ξανα Ρώμη και από Ρώμη Διόνυσο... χμ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dimulator Posted February 14, 2010 Author Report Share Posted February 14, 2010 (edited) μια άλλη ερμηνεία... Προέλευση καρναβαλιών Οι μεταμφιέσεις επικρατούσαν από τα παλιά χρόνια, όχι μόνο στο Βυζάντιο, που η Αποκριά έπαιρνε πάνδημο χαρακτήρα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη και σε άλλους λαούς. Το καρναβάλι θεωρείται σήμερα υπερεθνική γιορτή με κοινή καταγωγή κι αφετηρία ανεξάρτητα από τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους γίνεται από τόπο σε τόπο. Είναι, κατά τους εθνολόγους, κατάλοιπο μιας πανάρχαιας γιορτής που έχει τις ρίζες του στην νεολιθική εποχή. Γενικά επικρατεί η γνώμη ότι οι γιορτές αυτές των καρναβαλιών καθιερώθηκαν για να συμβολίζουν το θάνατο του χειμώνα με τον ερχομό της άνοιξης και για να προκαλούν οι πρωτόγονοι λαοί με τις μεταμφιέσεις την "καλή χρονιά" για "καρποφορία και γονιμότητα της γης". Κυρίαρχο στοιχείο, λένε, των παλιών μεταμφιέσεων είναι οι προσωπίδες από γιδοτόμαρο και τραγίσια κέρατα ώστε να μοιάζουν με τράγους, που είναι αρχηγοί των κοπαδιών, στα γκισέμια. Οι μεταμφιεσμένοι φορούν επίσης κυπριά και κουδούνια όπως τα γιδοπρόβατα και κάνουν άσεμνες κινήσεις μιμούμενοι τους τράγους. Τα φαγητά που τρώγονται τις αποκριές είναι κατ' εξοχήν κτηνοτροφικά ώστε να έχουμε την εβδομάδα της κρεατινής με κρέατα και της τυρινής με γαλακτοκομικά προϊόντα. Τα στοιχεία αυτά συναντιόνται στην Αρχαία Ελλάδα και Αρχαία Ρώμη, όπου γιόρταζαν τα Κρόνια και τα Σατουρνάλια με τον ίδιο τρόπο και οι εορταστές ντύνονταν με τραγοτόμαρα μιμούμενοι τους τράγους, τις κατσίκες και τα πρόβατα. Από τους παλιούς θεούς - ζώα αναδείχτηκαν το βόδι, ο τράγος και το κριάρι. Τα ζώα αυτά ασκούσαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του ανθρώπου και οι κτηνοτροφικές φυλές ξεχώριζαν σε «Βοοτρόφους» και «Αιγοπροβατοτρόφους». Σε σύγκρουση, που έγινε μεταξύ των δύο φυλών, υπερίσχυσαν οι αιγοπροβατοτρόφοι, όπως μαρτυρεί ο μύθος ότι οι Πάνες, οι τραγόμορφοι θεοί, αιχμαλώτισαν τις ιερές αγελάδες αφού συγκρούστηκαν με το ήρωα της φυλής των βοοτρόφων. Η νικήτρια φυλή καθιέρωσε, λένε ερευνητές, τις γιορτές αυτές τιμώντας τους θεούς της, τα Τοτέμ, και η αμφίεση σε ζώα τράγους αποτελούσε την επίσημη πανηγυρική φορεσιά με κουδούνια και κυπριά και οι πανηγυριστές παρίσταναν περισσότερο τον τράγο ως στοιχείο γονιμότητας και ευφορίας. Κατάλοιπο της μεγάλης σύγκρουσης των δύο φυλών ήταν η καθιερωμένη παράστασή της, που επικρατούσε παλιότερα: να χωρίζονται δηλαδή οι καρναβαλιστές σε δύο στρατόπεδα και να συγκρούονται μεταξύ τους χωρίς λόγο μέχρι θανάτου για να μην αφήσουν τόπο στους άλλους να περάσουν αν το δρομάκι ήταν στενό κι έπρεπε κάποια από τις ομάδες να παραμερίσει. Οι συγκρούσεις αυτές ήταν το κυρίαρχο στοιχείο παντού στις γιορτές του καρναβαλιού κι είναι πολλές οι περιοχές που φέρουν ονόματα όπως: Βαρεμένοι στις Γούλες, Κομμένοι στην Αιανή, Ματωμένες πέτρες στα Όντρια, Κοφτερή Ράχη στη Δραγασιά, και "της Μπίλιως τα Νημόρια" στην Κοζάνη. Οι πέτρες με τα όπλα που μεταχειρίζονταν παλιότερα στις συγκρούσεις αυτές, αντικαταστήθηκαν στις μέρες μας με τον ακίνδυνο χαρτοπόλεμο που γίνεται με σερπαντίνες και κομφετί, ως τελευταία ανάμνηση κι αναπαράσταση των τρομερών μαχών που έγιναν . Η ερμηνεία της λέξης "Καρναβάλι", που δίνουν οι Έλληνες και οι ξένοι λαογράφοι, ότι δηλαδή προέρχεται από το λατινικό CARNE και LEYALEM, που σημαίνει αποχή από το κρέας, φαίνεται ότι δεν είναι σωστή, γιατί πρωταρχικό γνώρισμα των εορτών αυτών δεν είναι η αποχή αλλά η υπερκατανάλωση και το πλούσιο φαγοπότι, που πρέπει και ο πιο φτωχός να κάνει. Η λέξη αυτή, τονίζει ο ερευνητής και λαογράφος Μάνος Φαλτλαιτς, πρέπει να προέρχεται από τις λέξεις "ΚΟΡΝ", δηλαδή κέρατο, και "ΒΑΑΛ ή ΒΗΛΟΣ", που ήταν η επίσημη ονομασία του Θεού-Βοδιού. Η γιορτή των καρναβαλιών λοιπόν σημαίνει "ΒΟΪΔΟΚΕΡΑΤΟ" και δόθηκε ειρωνικά για να θυμίζει τη νίκη των αιγοπροβατοτρόφων εναντίων των βοϊδοτρόφων και του θεού ΒΑΑΛ. http://2dim-efkarp.thess.sch.gr/old-web/EFIMERIDA/ELLINIKA/istoria_karnavaliou.htm Edited February 14, 2010 by dimulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
outis Posted February 15, 2010 Report Share Posted February 15, 2010 (edited) Η λέξη προέρχεται από το αποκριά - δηλαδή κρέας τέλος. Κι εδώ που τα λέμε δεν ήταν και στο χέρι τους. Στις παλιότερες κοινωνίες πράγματι τα τρόφιμα και το κρέας τελείωναν προς το τέλος του χειμώνα. Σήμερα γίνεται υπερκατανάλωση. Στο άλλο θέμα. Υπάρχουν δύο τρόποι επανεμφάνισης αρχαίων εθίμων. Ο φυσικός και ο τεχνητός. Στον φυσικό υπάρχουν απομεινάρια σε 2-3 χωρία. Το σημερινό καρναβάλι ενσωμάτωσε κάτι από εκείνα χωρίς αυτό να σημαίνει ότι γραμμικά προέρχεται από εκείνα. Στον τεχνητό κάποιοι λόγοι / πολιτικοί / διάφοροι "ανακαλύπτουν" αρχαία έθιμα, τους φαίνονται ωραία και τα ενσωματώνουν με λίγη προσοχή στο πως τα "αναβιώνουν" (συνήθως είναι αχταρμάς διαφορετικών πραγμάτων - τα οποία τα βάζουν σε μια τεχνητή σειρά. Όχι με βάση τις λειτουργικές ανάγκες της κοινότητας, όπως ήταν, αλλά όπως τους αρέσει. Τα βλέπουν, τα βρίσκουν "θεωρητικώς λαμπρά" και σερβίρουν "αναβίωση". Κι έπειτα έρχονται και λένε: Να! Διονυσιακά δρώμενα που "διατηρήθηκαν".... Edited February 15, 2010 by outis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dimulator Posted February 15, 2010 Author Report Share Posted February 15, 2010 (edited) ναι αχταρμας είναι .... λίγο από Βενετσιάνικο καρναβάλι, λίγο από τουρκοκρατία, λίγο από λαϊκους μύθους, λίγο από αρχαία Διονυσιακα. ναι έτσι είναι απλά στο άρθρο προσπαθησα να δείξω ποια από όλα αυτά λέμε ότι είναι τα Διονυσιακά και γιατί, όχι ότι όλο το σημερινό καρναβαλι είναι Διονυσιακό. σημείωση το άρθρο ανανεώθηκε. Edited February 15, 2010 by dimulator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.