Jump to content

Κι Έτσι Η Ανθρωπότητα Δεν Έχει Να Επιδείξει Καμία Πρόοδο Στη Σοφία Εδώ Και Τρεις Χιλιάδες Χρόνια


 Share

Recommended Posts

Ότι παραμένει σταθερό και απαράλλακτο... έχει πεθάνει. Οπότε, φυσικά και μας ανησυχεί.

Βέβαια, κάποιος άλλος θα μπορούσε να πει πως ότι μένει σταθερό και απαράλλακτο,  έχει φτάσει στην τελειότητα.

 

*ΚΡΑ-ΚΡΑΑΑΑΚ*

 

Λάθος απάντηση.

 

Εγώ απλώς έκανα μια υπόθεση. Η υπόθεση λέει πως δεν υπάρχει πρόοδος. Πρόσεξε τώρα: άλλο το "δεν υπάρχει πρόοδος" κι άλλο πως κάτι είναι "σταθερό και απαράλλακτο". Υπάρχουν κι άλλα ενδεχόμενα: να έχει πάρει την κατηφόρα, κάνει κύκλος ανόδου και πτώσης, να βρίσκεται σε σημείο καμπής και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς.

 

Κι εκεί είναι η επίδραση της κυρίαρχης ιδεολογίας: το ότι στο μυαλό μας, η έλλειψη «προόδου» (αυξητικής/ανοδικής πορείας) σε κάτι, αυτόματα θεωρείται κάτι «κακό». (Εδώ πρέπει να προσθέσω πως αυτό το ιδεολόγημα εγκαθιδρύθηκε με τη βιομηχανική επανάσταση, όπου τα πάντα πρέπει να αυξάνονται και πάνω από όλα τα κέρδη. Προηγουμένως, η κυκλική ερμηνεία του χρόνου είχε το πάνω χέρι.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Εγώ απλώς έκανα μια υπόθεση. Η υπόθεση λέει πως δεν υπάρχει πρόοδος. Πρόσεξε τώρα: άλλο το "δεν υπάρχει πρόοδος" κι άλλο πως κάτι είναι "σταθερό και απαράλλακτο".
 
Έχεις δίκιο.
Διαβάζοντας "δεν υπάρχει πρόοδος" το μυαλό μου πήγε σε στασιμότητα.
 
 

 

...στο μυαλό μας, η έλλειψη «προόδου» (αυξητικής/ανοδικής πορείας) σε κάτι, αυτόματα θεωρείται κάτι «κακό».
 
Προφανώς! 
Δηλαδή είναι καλό πράμα η στασιμότητα ή η πτώση;

 

 

...Μας βλέπω off topic πολύ σύντομα...
Link to comment
Share on other sites

Νεφέλη, on 06 Apr 2016 - 13:32, said:

Προφανώς!

Δηλαδή είναι καλό πράμα η στασιμότητα ή η πτώση;

 

...Μας βλέπω off topic πολύ σύντομα...

Είμαστε. Συνοπτικά λοιπόν, ο Ηράκλειτος το έβλεπε πολύ διαφορετικά.
Link to comment
Share on other sites

 

Συνοπτικά λοιπόν, ο Ηράκλειτος το έβλεπε πολύ διαφορετικά.

 

Ακριβώς!

Και τυχαίνει να συμφωνώ με τον Ηράκλειτο σ'αυτό.

Άρα: στασιμότητα=αφύσικη/αδύνατη, τελειότητα=στασιμότητα, άρα τελειότητα=αφύσικη/αδύνατη.

Link to comment
Share on other sites

"ὁδὸς ἄνω κάτω μία καὶ ὡυτή"

 

Στο πλαίσιο της συζήτησής μας, αυτό μεταφράζεται: "Άνοδος και κάθοδος είναι το ίδιο".

Ξέρει στη Χεκχαλότ & τη Μερκάβα - η λέξη του κοινά αποδιδεται ως "άνοδος" σημαίνει "κάθοδο!"

Link to comment
Share on other sites

"ὁδὸς ἄνω κάτω μία καὶ ὡυτή"

 

Στο πλαίσιο της συζήτησής μας, αυτό μεταφράζεται: "Άνοδος και κάθοδος είναι το ίδιο".

 

Σωστά. Κι αυτό το είπε.

 

Αλλά που κολλάει με αυτό που είπα εγώ περί στασιμότητας;  :huh:

Link to comment
Share on other sites

Αλλά που κολλάει με αυτό που είπα εγώ περί στασιμότητας;  :huh:

 

Κολλάει στη γενικότερη συζήτηση περί προόδου: κατά την Ηρακλείτια λογική δεν υπάρχει "πρόοδος", αφού η άνοδος, κάποια στιγμή θα οδηγήσει στην κάθοδο και το ανάστροφο. Άνοδος και κάθοδος είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.

Link to comment
Share on other sites

Δεκτό, αλλά το θέμα μας -νομίζω- είναι το εάν έχει υπάρξει διαφορά ή όχι.

 

1) Είπα ότι δεν γίνεται να είναι κάτι στάσιμο, διότι η στασιμότητα είναι αφύσικη κατάσταση (κι εκεί κόλλησα τον Ηράκλειτο με το "τα πάντα ρει και ουδέν μένει" από τα "φυσικά" του).

 

2) Συμφωνώ στο -λαϊκιστί- "ότι ανεβαίνει, κατεβαίνει", αλλά όσο ανεβαίνει είναι καλό ενώ όταν κατεβαίνει είναι κακό. Άρα, εάν η σοφία είναι σε "κάθοδο", αυτό δεν είναι καλό.

 

...Βέβαια, όπως "ὁδὸς ἄνω κάτω μία καὶ ὡυτή", ομοίως το καλό και το κακό είναι όψεις του ιδίου νομίσματος. Όπως επίσης το ότι το κακό είναι το καλό "μασκαρεμένο"... Αλλά ΤΩΡΑ κι αν είμαστε εκτός θέματος... :wacko:  

Link to comment
Share on other sites

Δεκτό, αλλά το θέμα μας -νομίζω- είναι το εάν έχει υπάρξει διαφορά ή όχι.

 

1) Είπα ότι δεν γίνεται να είναι κάτι στάσιμο, διότι η στασιμότητα είναι αφύσικη κατάσταση (κι εκεί κόλλησα τον Ηράκλειτο με το "τα πάντα ρει και ουδέν μένει" από τα "φυσικά" του).

...

Δεν μου φαίνεται να έχεις δίκιο σ'αυτό: ας πούμε η "Αγάπη" δεν είναι κάτι που έχει "στάσιμη" ποιότητα αφ'εαυτού;

Δηλ. η "αγάπη" ως έννοια μπορεί να είναι αλλάξει και να είναι κάτι άλλο;

Βλέπουμε λοιπόν ότι είναι δυνατόν να υπάρχει στασιμότηατ ως φυσική και όχι αφύσικη κατάσταση.

Link to comment
Share on other sites

 Δεν μου φαίνεται να έχεις δίκιο σ'αυτό: ας πούμε η "Αγάπη" δεν είναι κάτι που έχει "στάσιμη" ποιότητα αφ'εαυτού;

Δηλ. η "αγάπη" ως έννοια μπορεί να είναι αλλάξει και να είναι κάτι άλλο;

 

Η Αγάπη εκδηλώνεται με εκατοντάδες τρόπους. Συνεπώς δεν είναι στάσιμη.

Link to comment
Share on other sites

Η Αγάπη εκδηλώνεται με εκατοντάδες τρόπους. Συνεπώς δεν είναι στάσιμη.

 

Ακριβώς, μπορεί να υπάρχει ποιοτική εξέλιξη. Και οι ποιοτικές διαφορές δε μεταφράζονται σε ποσοτικές (εκτός αν περάσουν από ένα υποκειμενικό *ουπς* φίλτρο.

 

Σπήκινγκ οφ φίλτρο, κάτι θυμήθηκα. Ας υποθέσουμε πως είσαι μια ψυχή και κάθεσαι εκεί στο υπερπέραν και ατενίζεις τις διαδοχικές σου μετενσαρκώσεις.

 

Δεδομένου πως βρίσκεσαι στο υπερπέραν, η έννοια του "χρόνου" αρχίζει ήδη και μπάζει. Επομένως:

 

- Από τη σκοπιά της ψυχής, υπάρχει "προηγούμενη" ή "επόμενη" ενσάρκωση;

- Αν δεν υπάρχει, μήπως από τη σκοπιά του υπερπέραν όλες οι ενσαρκώσεις εκδηλώνονται, κατά κάποιον τρόπο, "ταυτόχρονα";

- Και, στο δια ταύτα, τι είναι "πρόοδος" για την ψυχή που τα βλέπει αυτά από κείνο το επίπεδο;

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...